Hééééééél klein stukje van hardmetalen punt afhalen

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Hééééééél klein stukje van hardmetalen punt afhalen

Bericht door Sven »

Ik heb een v-groeffreesje met wisselplaatjes gekocht om pvc schuimplaat mee in verstek te verlijmen.

Nu loop ik tegen een interessant probleem aan.

Vandaag heb ik voor het eerst gefreest met dat plaatje, om te beginnen met de verse, scherpe punt.
Zoals ik verwacht had, dat laat te veel spanning op de vouwlijn staan, die breekt. De vouwlijn is te smal.

Omdat ik bij een freesje met een 1 mm brede punt daar geen last van heb wilde ik wat van het puntje verwijderen.
Poging 1, met diamantschijf in de haakse slijper sloeg gewoon een klont vanjewelste van de punt, dat was niet gelukt.
Toen met de hand op schuurpapier. Verhoudingsgewijs een enorme hoeveelheid schuurpapier versleten om het puntje een heel klein beetje, net zichtbaar, af te vlakken. Dat bleek te veel.
De vouwlijn die ontstaat kan flink verder dan 90 graden (ik schat zo naar 85 graden) en blijft open staan als ik onder 90 graden wil verlijmen.

Daarna nog een puntje geschuurd.
Op basis van het versleten oppervlak aan schuurpapier ongeveer 1/6e van de hoeveelheid materiaal verwijderd.
Met het blote oog niet waar te nemen, laat staan te vergelijken met iets.
Maar wel een veel beter freesresultaat!

Waar ik nu naar uitkijk is een methode om wat specifieker te werk te kunnen gaan in het vaststellen hoeveel ik van een puntje moet verwijderen.

Ik kom nu niet veel verder dan deze twee opties:
Frees in de machine, dan nullen op de bovenkant van het schuurpapier (of een diamantsteen) en dan per honderdste mm naar beneden en het schuurmateriaal onder de frees doorhalen.

Of doorgaan met het met de hand schuren op schuurpapier en heel goed bijhouden hoe veel van het oppervlak is gebruikt.

Heeft een van jullie een idee hoe ik preciezer kan bijhouden hoeveel ik heb verwijderd zodat ik resultaat aan voorbereiding kan koppelen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hééééééél klein stukje van hardmetalen punt afhalen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://www.baptist.nl/houtbewerkers/sl ... super-fijn

Zoiets ? Op je werk leggen, en zoals je zegt met je Z-as de maat bepalen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Hééééééél klein stukje van hardmetalen punt afhalen

Bericht door janplastiek »

je kan ook met een offset frezen, de breedte van het groefje dat je onderaan wil verschuiven?
Breek de dag, frees een lijntje.
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Hééééééél klein stukje van hardmetalen punt afhalen

Bericht door pa3gmi »

Toen ik nog werkte en dat is inmiddels 10 jaar geleden, hadden de draaiers een steentje met plastic handvat waarmee je hardmetalen beitels kon bijslijpen. je had ze in verschillende korrelgroottes ik heb geen idee of die dingen nog bestaan, met de huidige praktijk van verwisselbare beitelplaatjes zouden ze wel eens voorgoed verdwenen kunnen zijn.

Groeten,

Rien
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Hééééééél klein stukje van hardmetalen punt afhalen

Bericht door abs02 »

Google eens op diamant wetsteen Rien. Anderen mogen ook :mrgreen:
Plaats reactie