Boomstronkje inspannen

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Boomstronkje inspannen

Bericht door Benny_DS »

Dag iederen

Ik zoek een handige manier op boomstronkjes van ongeveer 10 cm diameter en en paar cm dik in te spannen.
De bedoeling is om het dan te vlakken, en daarna een logo erin te frezen. Dus er mag geen klem of iets dergelijks op de bovenkant liggen.
Dubbelzijdige tape wil ik liever niet gebruiken omdat ik er een stuk of 30 moet doen.
Ik heb een spoiler bord met daarin slagmoeren aan de onderkant waar ik dus wel bouten kan indraaien. Ik heb geprobeerd om het stronkje vast te klemmen tussen 3 bouten met een stukje metaal maar dat houd niet goed vast.

Mijn uiterste oplossing zou zijn om 3 groefjes in de zijkant te maken en dan een klem erin met de bouten, maar dan gaat de schors eraan en is het minder mooi.

Iemand ideetjes?

Dank u.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Boomstronkje inspannen

Bericht door Zee&Zee »

Metalen bandstrip met gaten, zie bouwmarkt.
En vier schroeven per strip. Zo wel vaker onregelmatige zaken vastgezet. Trekt aardig aan en plooit er mooi omheen..
CNC you later
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Boomstronkje inspannen

Bericht door rkr »

stronkjes te lang zagen, in de kopse kant schroeven, en als het klaar is de stronk inkorten zodat de schroefgaten wegvallen
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Boomstronkje inspannen

Bericht door audiomanics »

vanaf de zijkant inklemmen: kikkers hebben soms enigszins puntige vormen. die zet je tegen het stronkje aan, een beetje vastdraaien en met een (nylon) hamertje vast tikken en vastdraaien..
Als je dan niet te grote stukken in een keer weg wil frezen en met een scherp freesje werkt gaat dat prima.
Eerst de ene kant, en dan omkeren en de andere zijde vlak frezen op dezelfde wijze..
Zo heb ik boomstammetjes van ca 30cm diameter en 10cm hoog wel bewerkt om er een mooie vlakke schijf van te maken..
Er zijn ook klemmen die bij het aandraaien naar binnen toe klemmen. Daar zit een getand kantje aan en een schuin kantje dat het getande stukje zo dus naar binnen drukt.. Die zijn er speciaal voor om objecten goed van de zijkant vast te zetten..
Voorbeeldje om een idee te geven:
Afbeelding
Omdat hout nu eenmaal wat zacht is moet je die kracht niet zo groot maken en dus ook niet met te veel kracht frezen.... kleine dieptes per keer dus..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Boomstronkje inspannen

Bericht door Benny_DS »

Bedankt voor de tips.

Er niet bijgezet, maar ze moeten aan beide zijden voorzien worden van een logo dus een stukje afzagen is ook geen optie.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Boomstronkje inspannen

Bericht door karangetang »

iets met vacuum?
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Boomstronkje inspannen

Bericht door keesfrees »

Klemmen op de bovenkant, de helft frezen, klem verzetten, de andere helft doen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
fcnh
Donateur
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 jan 2015 22:54
Locatie: zuiden van Antwerpen

Re: Boomstronkje inspannen

Bericht door fcnh »

Waarom kan je er geen stukje afzagen? Met de langse of kopse kant even op de tafelzaag een platte kant aan maken?
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Boomstronkje inspannen

Bericht door Benny_DS »

keesfrees schreef:Klemmen op de bovenkant, de helft frezen, klem verzetten, de andere helft doen.
Met een logo vol met cirkels lijkt me dit niet echt haalbaar. Het logo komt dicht tegen de rand van de stronk.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Boomstronkje inspannen

Bericht door Benny_DS »

fcnh schreef:Waarom kan je er geen stukje afzagen? Met de langse of kopse kant even op de tafelzaag een platte kant aan maken?
Ik heb geen tafelzaag. En aan de 2 zijden komt er een logo dus ik moet het zowizo kunnen inspannen zonder dat er een klem op de bovenkant zit.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Boomstronkje inspannen

Bericht door skillalot »

keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Boomstronkje inspannen

Bericht door keesfrees »

Benny_DS schreef:
keesfrees schreef:Klemmen op de bovenkant, de helft frezen, klem verzetten, de andere helft doen.
Met een logo vol met cirkels lijkt me dit niet echt haalbaar. Het logo komt dicht tegen de rand van de stronk.
Edoch in theorie niet onmogelijk.
Ander zal je 'm toch rondom / aan de zijkant moeten vasthouden, zacht materiaal er om en dan een spanband, en dat dan weer naar de tafel trekken.
Bij graveren gaan de zijdelingse krachten wel meevallen lijkt me.

Je zou ook eens kunnen proberen wat het effect is van een dunne (lange) schroef, daar zie je niet veel van terug ws.
Komt het buiten ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Boomstronkje inspannen

Bericht door mark3 »

Een drieklauw ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Boomstronkje inspannen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Afbeelding

Rondom rubberen vingers, 2 vaste, 3 instelbare of zo.
Kan gedeeltelijk met destaco klemmen uitgevoerd worden.
Afbeelding
Het mooist is om ze iets schuin naar beneden drukkend te monteren.

Maar vacuum lijkt me ook een goede mogelijkheid, misschien een combinatie van beide.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie