Aluminium

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Aluminium

Bericht door Ballegooijen » 19 jun 2017 10:19

Hallo,
Ik ben op zoek naar aluminiumplaat om te verspanen op de portaalfrees. Nu vindt ik van alles maar weet niet wat ik nu wel en niet moet kopen. Overal staan materiaalcodes bij maar daar heb ik totaal geen verstand van.
Kan iemand opsommen welke soort ik wel en welke ik beslist niet moet kopen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl


assink
Berichten: 1813
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Aluminium

Bericht door assink » 19 jun 2017 11:13

veels te lastig,
Dit overzicht schept al heel veel duidelijkheid:
https://salomons-metalen.nl/datasheets/aluminium.pdf

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6798
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aluminium

Bericht door hugo stoutjesdijk » 19 jun 2017 11:35

Volgens mij weet ie het nu nog niet.
Plaat wat de plaatwerker kan zetten moet je mijden, te zacht.(maar niet onmogelijk)
Extrusie profielen zijn meestal ook te zacht om lekker te verspanen, (strip is vaak extrusie) dus opletten welke legering.
Ik bestel meestal 51ST=6082, een hardere soort. Maar andere hardere soorten zijn ook goed, zoals tooling plate enz.
Je moet ook even opletten of je het ook nog mooi wilt kunnen anodiseren, dat is ook legerings afhankelijk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aluminium

Bericht door Ballegooijen » 19 jun 2017 12:43

Dus als ik b.v. zie AW-5754 (AlMg3) H111 dan is dat aan de zachte kant?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6798
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aluminium

Bericht door hugo stoutjesdijk » 19 jun 2017 12:57

Ballegooijen schreef:Dus als ik b.v. zie AW-5754 (AlMg3) H111 dan is dat aan de zachte kant?
Dat zou inderdaad niet m'n eerste keus zijn. Zal wel extrusie staf zijn. Vooral goed smeren, scherpe en gladde frees.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 8097
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium

Bericht door DaBit » 19 jun 2017 14:23

Ik heb met frezen van 6082-T4, 6082-T6, 6060-T4, 5083-H111 en 5457-H111 weinig tot geen problemen.

Eigenlijk is puur alu (Al99,5) oftewel 1050A, oftewel 1S, de enige aluminiumsoort die wij hobbyisten tegenkomen welke echt vreselijk is. In halfharde toestand (-H24) is rustigaan-met-een-eensnijder al meh, in zachte toestand (-O) kun je beter smurvensnot frezen, meer kans op succes.

serum
Donateur
Berichten: 2218
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Contacteer:

Re: Aluminium

Bericht door serum » 20 jun 2017 13:48

En wil je echt een feestje houden voor je frees, geef hem dan eens 7075T6.

Die standaard strips kan je inderdaad beter links laten liggen, dat is te zacht. En gebruik het liefst ongecoate freesjes. (er zijn wel coatings voor aluminiumfrezen, maar die zitten vaak op dure frezen) Lossing van de spanen is cruciaal, zorg ervoor dat de luchtstroom de spanen goed kan wegblazen. Trek geen diepe sleuven, (8mm breed met een 8mm frees) tenzij je een ruwfrees hebt (maar dat geldt eigenlijk voor alle materialen) In dat opzicht grijp ik nog wel eens naar Estlcam, daarmee kan je trochoidaal lijntjes trekken, waarmee je vlot en diep een contour kan afleggen, zonder hem helemaal uit te hoeven 'pellen' zoals met Fusion's adaptive clearing. En als je je bezig houdt met relatief hoge feed en rpm's, is klimmend frezen het beste, dat help ook dat de spanen makkelijker lossen van de frees.

En als je niet weet wat voor aluminium je in de kuip hebt, pak je gewoon een spiraalboortje en boor je er een gaatje in, je merkt snel genoeg of goed verspaant.

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aluminium

Bericht door Ballegooijen » 24 jun 2017 21:11

Misschien kan ik dit verkrijgen: 6082 T6 - T651 - AlMgSi1 F28-32
Is dat een goede kwaliteit?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Roy093
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jan 2012 20:00
Locatie: Zeegse
Contacteer:

Re: Aluminium

Bericht door Roy093 » 25 jun 2017 10:40

6082 T6 Is prima aluminium om te verspanen.

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aluminium

Bericht door Ballegooijen » 25 jun 2017 12:10

Ik kwam nog een leuke site tegen waar veel informatie op staat.
http://www.aluland.com/nl/x/411/hardheidscoderingen
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Plaats reactie