V-bit voor frezen in messing

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Toxiq
Berichten: 412
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

V-bit voor frezen in messing

Bericht door Toxiq » 21 mar 2018 19:39

Ik heb wat stempels gemaakt in messing, erg leuk om te doen en lukt prima
Echter wil ik nog kleinere details kunnen frezen, daar zou ik graag een V-bitje voor gebruiken

Nu moet ik dit onder de knie krijgen en het eerste freesje van 19euro heeft het wel enkele seconden uitgehouden
Ik zou daarom graag wat ali freesjes bestellen, dan kan ik er gevoel mee krijgen voordat ik duurdere freesjes aanspreek

kan iemand mij wat tips geven welke de betere chinese freesjes zijn voor messing (en evt alu)
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2806
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: V-bit voor frezen in messing

Bericht door Ballegooijen » 21 mar 2018 20:50

Ik heb veel freesjes via ebay en Ali gekocht. Allerlei verschillende merken en leveranciers maar ik kon niet echt grote verschillen ontdekken. Omdat ik ook nogal wat freesjes brak kocht ik meestal de goedkoopste., Dat doet het minste pijn!!
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Toxiq
Berichten: 412
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: V-bit voor frezen in messing

Bericht door Toxiq » 21 mar 2018 21:25

ik merk geloof ik ook niet echt veel verschillen te vinden, komt wss allemaal van de zelfde band
Maar meer in type zit dan wel weer verschil

om een voorbeeld te geven

Zoiets
https://nl.aliexpress.com/item/10pcs-Ca ... autifyAB=0

of zoiets
https://nl.aliexpress.com/item/1pc-4-mm ... autifyAB=0

nu heb ik bij de voorbeelden even niet gekeken voor welke materialen deze zijn, ze zijn er waarschijnlijk wel in verschillende uitvoeringen voor verschillende materialen
Waar het me meer om gaat, welk soort freesje is het meest geschikt voor messing
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2806
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: V-bit voor frezen in messing

Bericht door Ballegooijen » 21 mar 2018 21:45

Ik heb pas wat messing plaatjes gemaakt voor een gitaar en daar moest een heel fijne zigzag in gegraveerd worden. Daar heb ik deze freesjes voor gebruikt:

https://www.ebay.com/itm/5pcs-Tungsten- ... 48963fb1c3

Het is de 2e van links en daar had ik een setje van 10 stuks van. Ik kan de juiste link niet meer vinden. Ik was begonnen met een dremel bitje en dat ging eigenlijk prima. https://www.ebay.com/itm/2-NEW-DREMEL-H ... Sw07VafAFv
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Tesselaar
Donateur
Berichten: 116
Lid geworden op: 26 sep 2008 11:54
Contacteer:

Re: V-bit voor frezen in messing

Bericht door Tesselaar » 22 mar 2018 09:49

Goedemorgen,

Ik gebruik deze van Kafra http://kafra.nl/shop_item/17
Met een (ik noem het zo) snij-vlak van 0.2 mm
Werkt uitstekend.

Groet vanaf Texel
Willem

Toxiq
Berichten: 412
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: V-bit voor frezen in messing

Bericht door Toxiq » 22 mar 2018 22:02

Tof, dank je
ga ik proberen

Kan iemand mij ook iets vertellen over hoe ik de diepte die ik (maximaal) per gang kan afnemen bepaal ?

Ik heb hier V-freesjes liggen, ik meen 20 graden, vrij scherpe punt dus, als je heel weinig per keer afneemt dan belast je telkens dat fragiele puntje, als je meer afneemt maar minder voortgang dan word de punt minder vaak belast

Wat is hier de juiste weg ?
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

Toxiq
Berichten: 412
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: V-bit voor frezen in messing

Bericht door Toxiq » 23 mar 2018 09:15

De freesjes die Texelaar gebruikt heb ik ook besteld
Echter kom ik ook deze tegen en op één of andere wijze lijken deze me ook goed bruikbaar
Bij de ene staat nog VHM coated (is vhm altijd een coating ?)

Anyway, is er iemand die iets kan zeggen over dit soort freesjes ?

https://nl.aliexpress.com/item/HUHAO-1p ... 273.8SN9wS

https://nl.aliexpress.com/item/Sales-Pr ... 263.8SN9wS
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 4746
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: V-bit voor frezen in messing

Bericht door audiomanics » 23 mar 2018 14:06

Toxiq schreef:
23 mar 2018 09:15
Bij de ene staat nog VHM coated (is vhm altijd een coating ?)
Dat lees je mogelijk verkeerd: de frees is VHM (al vind ik de afkorting VHM vreemd in deze, verder, Engelse tekst) en daar overheen zit een coating.
Overigens is de coating (en zeker in de gevallen dat het oranje/geel is) absoluut onbruikbaar voor aluminium sowieso.. Test dat maar eens uit met een gecoate tap en probeer dan een schroefdraad te tappen in aluminium... de tap loopt knijpend vast.
Er is wel een coating voor non-ferro metalen, maar die is transparant, of hooguit zwart/grijs, als de frees nieuw en ongebruikt is.
Als je een V-bitje hebt met een scherpe punt ben je dat puntje zo kwijt.. zelfs in makkelijk spul als acryl. Het puntje is te dun en de afvoer van materiaal is op die plek ook praktisch nul. De hoogste standtijd heb ik nog gehaald met een soort spiraalboor/frees en dan nog is de scherpte wel van het puntje af na een paar letters..
Meteen maar een frees nemen met een klein vlak kantje aan de onderkant (0,2-0,5mm bijv) Als er geen puntje zit kan je het er ook niet affrezen.. en dan ook een niet al te kleine hoek.. een ingesloten hoek van 60 graden is voor non-ferro metalen toch wel zo'n beetje het minimum, als je na de job nog een freesje wil hebben..
Kijk ook of je de wat hardere kwaliteit Messing neemt (in de volksmond wel graveerkwaliteit messing)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>

Toxiq
Berichten: 412
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: V-bit voor frezen in messing

Bericht door Toxiq » 23 mar 2018 15:22

De 1e is dus zeker niet geschikt, lees ik dat juist
De 2e zou dus vooralsnog een betere kans hebben zijn
De punt is 0.25 (rond) de hoek van die voorbeeldfreesjes kan ik nergens terug vinden maar gezien het model gok ik dat het zeker geen 60graden is

Weer een hoop wijzer, dank je
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

Toxiq
Berichten: 412
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: V-bit voor frezen in messing

Bericht door Toxiq » 23 mar 2018 15:58

Toxiq schreef:
23 mar 2018 15:22
De 1e is dus zeker niet geschikt, lees ik dat juist
De 2e zou dus vooralsnog een betere kanshebber zijn
De punt is 0.25 (rond) de hoek van die voorbeeldfreesjes kan ik nergens terug vinden maar gezien het model gok ik dat het zeker geen 60graden is

Weer een hoop wijzer, dank je
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 4746
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: V-bit voor frezen in messing

Bericht door audiomanics » 23 mar 2018 17:30

Deze "Taper-end Ballnose" freesjes worden gebruikt bij relief werk, zoals lithophanen of ander "3D"-werk (eigenlijk 2,5D omdat je niet rondom kan frezen met een portaal, als je geen roterende as hebt)
Dit soort tijdrovende klussen dus:
5656

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>

Toxiq
Berichten: 412
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: V-bit voor frezen in messing

Bericht door Toxiq » 23 mar 2018 18:21

Bekende kop :-)
duidelijk
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

Plaats reactie