UV bestendig kunststof voor behuizing

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

UV bestendig kunststof voor behuizing

Bericht door bbg »

Ik ben op zoek naar UV-bestendige kunststof plaat om (een kleine serie) behuizingen voor electronica te maken. Het is voor (langere tijd) buiten dus het moet UV-bestendig zijn. Maar het valt me niet mee om iets geschikts te vinden dat verkrijgbaar is in kleinere hoeveelheden.

Andere eisen aan het plaat materiaal:
- circa 3mm dik
- zwart bij voorkeur (in ieder geval niet transparant)
- goed te frezen
- enigzins slagvast (PMMA heb ik geprobeerd maar is te kwetsbaar)
- minimaal 1 zijde krasvrij (structuur of beschermfolie)
- Bij voorkeur lijmbaar (maar niet noodzakelijk).

Ik heb acrylaat/PMMA geprobeerd maar dat is te bros. Te grote kans op breuk tijdens transport en gebruik.

Zwarte PE plaat (UV bestendig) is goed te krijgen maar niet met beschermfolie. En het zal waarschijnlijk ook te krasgevoelig zijn.

Iemand een suggestie voor een materiaal en waar te krijgen?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: UV bestendig kunststof voor behuizing

Bericht door hfjbuis »

Eigenlijk is geen enkele kunststof UV bestendig. Er worden UV absorbers aan de kunststof toegevoegd om het enigszins UV bestendig te maken, maar als het jaren buiten in de zon ligt, wordt uiteindelijk "elke" kunststof bros.

Je kunt POM (Delrin) als plaat en staf krijgen in zwart en wit. POM neemt in tegenstelling tot nylon geen water op en is mechanisch zo sterk dat het gebruikt wordt om tandwielen te maken. Google maar op POM of Delrin, dan krijg je heel wat leveranciers.

Als het om kleine hoeveelheden gaat (zonder folie) dan kunt je op marktplaats kijken bij https://www.marktplaats.nl/verkopers/14296353.html. Staat de maat er niet bij, even mailen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: UV bestendig kunststof voor behuizing

Bericht door audiomanics »

Polycarbonaat is er in UV bestendig, kan heel veel hebben maar is niet echt krasbestendig.. Maar wat dacht je van epoxyplaat, eventueel versterkt met koolstofvezel.. Carbonfibre platen kunnen heel wat hebben, zijn er ook in UV bestendig, krassen ook niet snel (behalve met een mes of kraspen dan, maar als het daar tegen bestand moet zijn zou ik saffier glas gebruiken..)
Goedkoop is het niet, maar ik denk dat je er met 1mm dik al ruim bent dan.. Bovendien geleidt het koolstof dus heb je ook meteen een afscherming tot op bepaalde hoogte..
Vroeger maakten we wel eens kastjes van printplaatmateriaal (epoxy). een paar jaar geleden kwam ik nog een zo'n kastje in de tuin van mijn ouders tegen.. Ik denk dat het al 30 jaar buiten lag (is 30 jaar langdurig genoeg? :lol: )

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: UV bestendig kunststof voor behuizing

Bericht door Kjelt »

Ik zou zelf aan HPL / trespa denken, is goed tap en schroefbaar en de kieren dichtkitten?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: UV bestendig kunststof voor behuizing

Bericht door Sven »

Zoals hfjbuis al schrijft, eigenlijk is geen enkele kunststof echt uv bestendig. Polycarbonaat wordt voorzien van coating om te beschermen. Acrylaat houd het lang uit maar gaat uiteindelijk craqueleren.

Epoxy is alles behalve uv bestendig en gaat vergelen. Koolstofvezel zorgt er voor dat uv niet erg diep kan instralen, maar het wordt wel lelijk.
Alle vezelversterkte epoxy gaat uiteindelijk blootliggende vezels krijgen, maar het kan lang goed gaan.

Trespa, PE en pom houden het aardig goed uit, ik gebruik en verkoop het al jaren naast carbon op bootjestoepassing.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: UV bestendig kunststof voor behuizing

Bericht door janplastiek »

industrieel slagvast pvc in kleur ral 7035 lichtgrijs, verkrijgbaar van 1mm tot 30mm, heb ik toch al gehad, is perfect te verlijmen (tip kleurloze lijm van Vink C004),deze pvc wordt voor buitentoepassingen gebruikt voor ramen en deuren in wit enz, freest als een fluitje, wat wil je nog meer ;-)

Trespa moet wel de buiten kwaliteit zijn, Meteon, anders kan de plaat opzwellen na langdurig nat zijn
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: UV bestendig kunststof voor behuizing

Bericht door zeeschuim »

Dibond
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: UV bestendig kunststof voor behuizing

Bericht door bbg »

Zo snel zoveel suggesties! Dank hiervoor!

Ik had de eisen nog niet helemaal scherp merk ik. Hier een aanvulling:
- Vergeten te vermelden maar er zitten antennes in het device. Daarom uitdrukkelijke wens om geen metalen te gebruiken. Daar wordt de electronica heel zenuwachtig van.
- Met krasvrij bedoel ik dat ik de behuizingen zonder krassen bij een klant kan krijgen. Daarna mogen er best wel "gebruiks" krassen op komen.
- Met langere tijd buiten denk ik aan 5 tot 10 jaar. 30 jaar is zeker ruimschoots voldoende :lol:

Zover heb ik staan:
- Zwart PE (UV bestendig) : niet met beschermfolie te krijgen. Materiaal zal dus krassen hebben. Wel goedkoop.
- POM/Delrin : hier moet ik verder naar kijken
- Epoxy plaat : Ik zie met name met glasvezel versterkt. Met glasvezel er in zie ik het frezen niet zo zitten ivm met vrij komend stof.
- HPL/Trespa (buitenkwaliteit, Meteon)
- slagvast pvc in kleur ral 7035 lichtgrijs,

Ik zag ook dat ASA/ABS plaat te krijgen is. Met het ABS is een laagje ASA mee geextrudeerd om het UV-bestendig te maken. Iemand daar ervaring mee?


Wat af gaat vallen:
- PMMA : te bros
- Polycarbonaat: niet (dekkend) ingekleurd te krijgen zover ik weet
- Dibond: Goede tip waar ik niet aan gedacht had. Maar ivm het aluminium voor de antennes valt het af.

Sven schreef: 23 jan 2019 08:41 Trespa, PE en pom houden het aardig goed uit, ik gebruik en verkoop het al jaren naast carbon op bootjestoepassing.
Met PE ook geen last met krassen?
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: UV bestendig kunststof voor behuizing

Bericht door motormuis »

ik heb ABS zwart met aan een kant glad oppervlak en aan de ander een lichte ribbel net als de meeste dashboards in autos hebben
PVC is ook in de kleur zwart in de handel ook met folie
PVC en ABS kan je nabewerking chemisch polijsten inpakken en versturen
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: UV bestendig kunststof voor behuizing

Bericht door Sven »

PE gaat bij mij gekrast de verpakking in, zodra ik met bewerken begin is het al gekrast, soms al voor ik het in ontvangst neem....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: UV bestendig kunststof voor behuizing

Bericht door DaBit »

PE is ook wel heel lelijk voor een kastje.

Mareuh, ik heb in m'n werkzame leven toch al genoeg polycarbonaat en ABS kastjes buiten gehangen, en die paar jaar die jij vraagt halen ze allemaal wel. De afdichtingen van wartels en deksel zijn eerder een probleem.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: UV bestendig kunststof voor behuizing

Bericht door janplastiek »

bbg schreef: 23 jan 2019 18:24
- Polycarbonaat: niet (dekkend) ingekleurd te krijgen zover ik weet
Lexan exell-d is in een opaal en opaak kleur te verkrijgen, is te verkrijgen in verschillende diktes 10 jaar garantie tegen verweren door uv

Er bestaat ook gerecycleerd pc in kleur
http://www.srt-plastics.com/kunststoffe ... ated+17998
https://www.sheets.covestro.com/Handler ... lang=nl-NL
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie