Induiken compressiefrees

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Induiken compressiefrees

Bericht door PeterNl »

Vandaag heb ik een testje gedaan om 9 mm dik berken multiplex te frezen met een 3mm compressiefrees.
De frees is deze : https://www.freesjes.nl/index.php?item= ... 52&lang=NL.

Het hout frees ik in 1 gang van 11mm diep. Toerental 25.000, feed 1000. Onder het multiplex ligt een plaatje MDF.
Zodra de frees is ingedoken (recht naar beneden) gaat het frezen prima. Mooie afwerking aan de onder en bovenzijde,

Het probleem zit hem dan ook in het induiken.

18109

18108

De frees verbrandt het hout en laat een grote 'inham' achter op de induikplek Waarschijnlijk omdat de negatieve spiraal aan de onderzijde makkelijk induikt en de positieve spiraal er boven niet?

Het meest ideaal lijkt me om buiten de freesgang in te duiken en dan naar de startplek toe te frezen.
Of de induikplek voorboren?
Ook een 4mm compressiefrees geeft hetzelfde resultaat.

Mocht iemand wat meer ervaring hebben met deze frezen dan hoor ik dat graag
Laatst gewijzigd door PeterNl op 03 feb 2019 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Induiken compressiefrees

Bericht door zeeschuim »

Met de laatste versie van Vcarvepro9,5 kun je met "spiral lead in" dat soort fouten voorkomen.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Induiken compressiefrees

Bericht door keesfrees »

Idd, op de een of andere manier schuin inlopen, over de contour of er ietsje vanaf.
Maar, 9mm plaat op 11mm diep ? 2 mm er door in de onderplaat, of ?

En leuk die link naar (voordelige) compressiefreesjes, maar de afmetingen verwonderen mij nogal !
Allemaal veel te lang, die kun je eigenlijk alleen als strijkfrees gebruiken.
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Induiken compressiefrees

Bericht door PeterNl »

Bedankt voor de antwoorden.
Met de laatste versie van Vcarvepro9,5 kun je met "spiral lead in" dat soort fouten voorkomen.
Omhoog
Met Cambam kan dat ook maar dan gebruik ik dan de compressiefrees zoals hij bedoeld is?
De eerste spiraal die het hout dan raakt is de opgaande over de lengte van de contour. Dan krijg je toch splinters aan de bovenkant?
Idd, op de een of andere manier schuin inlopen, over de contour of er ietsje vanaf.
Als ik over de contour met een tangent van 45 graden inloop ontstaat er ook een zichtbaar spoor
Inlopen van buiten de contour is zeker een optie. Daar heb ik even meegespeeld in cambam maar kreeg het niet netjes.
En leuk die link naar (voordelige) compressiefreesjes, maar de afmetingen verwonderen mij nogal !
Allemaal veel te lang, die kun je eigenlijk alleen als strijkfrees gebruiken.
De plaat is 9mm dik en er ligt een plaat MDF onder. Ik ga 11mm diep dus de onderste spiraal ' pakt 2mm MDF en 1mm van de onderkant van het multiplex.
De bovenzijde zit vol in de bovenste spiraal. Dat is toch de bedoeling van een compressiefrees?
De spanen en randen zien er prima uit. Het is puur het induiken.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Induiken compressiefrees

Bericht door Bjornski1976 »

Probeer eens met Ramp. Hierdoor gaat de frees het contour frezen en gaat geleidelijk naar beneden. Niet in een keer!
De spanen krijgen hierdoor meer gelegenheid om weggeleid te worden inplaats dat ze blijven hangen en door frictie
veel warmte veroorzaken wat het probleem erger kan maken.

Ook kan je tabs gebruiken. Hierdoor blijft het werk stuke op een aantal punten vast zitten. Dit werkt alleen niet als je
9mm dik wilt frezen met een diepgang van 11mm. Je lijkt hier verlies in hoogte te compenseren.

2+2 Snijvlakken heeft die compresie frees maar is die wel of center geslepen? Ik heb bijvoorbeeld 4 snijders die in het
center vlak zijn. Die willen niet lekker naar beneden.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Induiken compressiefrees

Bericht door PeterNl »

Probeer eens met Ramp
dat ga ik zeker proberen.
Alleen verwacht ik dat, als ik over de contour induik, dat het eerste uppercut gedeelte van de frees alsnog spanen omhoog trekt.
Na pas na 3mm in het materiaal (met de frees die ik gebruik) komt het downcut gedeelte in beeld.
Ook kan je tabs gebruiken.
Dit heb ik getest. Ter hoogte van de tab ontstaan ook happen.

Onderstaand een foto van induiken onder een hoek van 45 graden over de contour met een 4mm compressiefrees in 18mm MDF.
Je ziet een stevige richel staan.

18110

Hoe kan dit als ik over de contour induik?
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Induiken compressiefrees

Bericht door Bjornski1976 »

Waarom gebruik maken van een compressie frees? Ik doe met een normale vinder frees van ecotools multiplex en mdf en zie er goed uit. Deze gebruik ik ook op de bovenfrees.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Induiken compressiefrees

Bericht door PeterNl »

Is dat een rechte frees zoals er ook in een bovenfrees gebruikt worden?

Een compressiefrees is speciaal ontwikkeld voor plaatmateriaal. Alleen het induiken gaat niet lekker.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Induiken compressiefrees

Bericht door DaBit »

Dan duik je toch in op een plek die later afval word en ga je met een boogje naar je freespad toe? En bij eindigen van het freespad weer met een boogje weg en eruit?

Lead-in/lead-out heet dat in je CAM-pakket, vaak met een radius waarmee er aangelopen moet worden.

Ik heb geen verstand van compressiefrezen, maar het lijkt me logisch dat het hout verbrand als de spanen nergens heen kunnen. Zo maakten ze in het stenen tijdperk vuur, takje in een boog en op een ander houtje laten draaien.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Induiken compressiefrees

Bericht door Bjornski1976 »

Finger frees of groef frees, gewoon een rechte frees. Kosten de wereld niet.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Induiken compressiefrees

Bericht door PeterNl »

Het met een boogje induiken werkt redelijk. Alleen even onder de knie krijgen hoe het precies werkt in Cambam.
En vooral : hoe ik de induik qua richting kan sturen.
Ik haal vaak 30 kleine vormpjes uit een plaat en soms komt het voor dat Cambam een induikpad start in een naastliggend plaatje.

Het beste zou dan zijn om elk plaatje apart te behandelen vwb startpunt etc. Dan is het te sturen.

De rechte freesjes ga ik bestellen en testjes mee doen. Ben benieuwd hoe dat gaat in berken multiplex.
Frees je in meerdere stappen of gelijk de volle diepte (plaatdikte)?
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Induiken compressiefrees

Bericht door Bjornski1976 »

Ik (denk) weet inmiddels de beperkingen van mijn machien. Met 3mm diepte per keer ga ik rond met een snelheid van 800mm/min, 29000 toeren met een 6mm twee snijder. Het gaat helaas niet sneller maar voldoet.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Induiken compressiefrees

Bericht door PeterNl »

Lead in en uit op buitencontour.
Lead in en uit op binnencontour.

De afwerking is perfect.

18119

Nu nog even kijken hoe ik dit het makkelijkst kan doen als ik 30 kleine werkstukjes uit een plaat ga frezen.
Vermoedelijk elk plaatje apart selecteren , startpunt opgeven en de leadin en uit aanpassen zodat ze niet in een ander werkstukje vallen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Induiken compressiefrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

PeterNl schreef: 06 feb 2019 09:43 Nu nog even kijken hoe ik dit het makkelijkst kan doen als ik 30 kleine werkstukjes uit een plaat ga frezen.
Vermoedelijk elk plaatje apart selecteren , startpunt opgeven en de leadin en uit aanpassen zodat ze niet in een ander werkstukje vallen.
Waar mogelijk kun je natuurlijk kijken of je op freesdiepte 'oversteekt' naar de volgende contour. Dat zal programmeer technisch wat lastiger zijn.
Of misschien 1 doorlopende contour, maar dat is dan weer tekenwerk.
(ik zou de lead in/uit wat kleiner maken ;-) )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie