Volgelopen frees

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Volgelopen frees

Bericht door willy wonka »

Werkt dit serieus of is het leuk voor de hobby?
Heb hier +/- 250,- euro aan frezen die vroegtijdig naar het hiernamaals zijn gegaan ivm falende koeling of programmeerfoutjes.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Volgelopen frees

Bericht door serum »

Het werkt 100 procent.

Geen hobbyoplossing. Gewoon je frezen na die tijd even onder de usb microscoop (neem aan dat je die hebt, want man wat zijn die dingen handig) om de hoeken te controleren.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Volgelopen frees

Bericht door Kars-cnc »

serum schreef: 15 jun 2019 09:04 Smelten betekent niet automatisch verwijderen. Aluminium is daarnaast een legering met behoorlijk wat toevoegingen, en ik ben benieuwd wat het zou doen met de coating, die hitte.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar mechanische verwijdering en NaOH

Amen, wat Wytze zegt.
OK, op naar de drogist voor NaOH dus.
Vloeibare gootsteenontstoppers bevatten ca 20% NaOH en doen dus de job. Geen idee wat die andere 80% met mijn frees doet.
Voor 1,99 euro heb je bij het Kruidvat 500g pure NaOH (oranje fles eigen merk gootsteenontstopper korrels).
Borrelglaasje met warm water, langzaam een theelepeltje NaOH erbij en freesjes er in.
De pure NaOH korrels moet je oplossen in water dus, maar is een borrelglaasje en een theelepeltje dan de optimale verhouding? Die kunnen nogal variëren in grootte...
Of is die 20% oplossing van de vloeibare variant direct goed om frezen weer in goede conditie te krijgen?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Volgelopen frees

Bericht door serum »

Niet te moeilijk. Ik gooi altijd zoveel in kokend water dat het nog net opgenomen wordt/oplost
Wytze
Donateur
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 jul 2017 12:34
Locatie: Veldhoven

Re: Volgelopen frees

Bericht door Wytze »

Inderdaad, die verhouding van een theelepel in een borrelglaasje warm water is ongeveer wat goed oplost. De rest blijft op de bodem liggen. Kokend water zal iets meer opnemen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Volgelopen frees

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 15 jun 2019 18:41 Niet te moeilijk. Ik gooi altijd zoveel in kokend water dat het nog net opgenomen wordt/oplost
Nee nooit in kokend water!
Oplossen van NaOH in water is een exothermische reactie daar komt warmte bij vrij dat het water als het al de maximale temperatuur bereikt heeft niet kwijt kan, het gaat dan spatten!
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Volgelopen frees

Bericht door benkr »

Ik ken het spul van vroeger toen ik voor mijn opa antieke kasten ontdeed van verf, dat ging inderdaad met Caustic Soda, NaOH dus, en dat deden we altijd met kokend water in een emmer met daarbij zoveel korrels dat het nog net (of eigenlijk net niet meer) oploste. Ja, die korrels er in gooien bracht een stevige reactie op gang, het goedje kwam weer opnieuw aan de kook, maar zo heel heftig was dat nu ook weer niet, wij hadden wel altijd handschoenen aan, maar nooit een bril of zoiets en als je een spettertje in je gezicht kreeg dan was dat wel even een bijtend gevoel, maar meer ook niet, afvegen en gewoon door gaan. En hoe warmer het water was, hoe beter en sneller de verf er af ging, daar na ging alles de afvoer in, was die ook meteen weer goed schoon, tegenwoordig is dat al bijna zeker een milieudelict denk ik, hoewel het precies hetzelfde spul is als gootsteen ontstopper en dat is er voor bedoeld.

Maar goed, ik ga op zoek naar dat spul. het mocht een tijd niet verkocht worden omdat er door baldadige jeugd "bommen" van gemaakt werden, als je die hier genoemde reactie in een afgesloten fles op gang brengt dan loopt de druk stevig op en ontploft de zaak met een hele flinke knal.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Volgelopen frees

Bericht door serum »

Nee nooit in kokend water!
Tuurlijk wel. Neemt meer op en het werkt ook nog eens efficienter. Met gedoseerd beleid gaat dat meer dan prima..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Volgelopen frees

Bericht door Kjelt »

Even drie reacties op het gebruik van natronloog in de vorm van de HG gootsteenontstopper:

1) werkt geweldig op hard etalen freesjes, binnen een paar uur blinkend schoon
2) werkt apart op mijn kobalt boortjes met bronzen coating na een uur is de coating verdwenen en lijken het blanco boortjes :shock: Hopelijk blijft het wel zo hard en zat het kobalt niet alleen aan de buitenkant. Maar zou het niet aanraden
3) gebruik glazen potjes en geen plastick zoals ik, gisteren zag ik een plas op de werktafel en voorraad aluminium eronder flink aangetast. Kennelijk kunnen niet alle plastick soorten tegen dit spul :x
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Volgelopen frees

Bericht door serum »

Ik gebruik altijd RVS, glas is niet perse geschikt voor de hitte die ontstaat waar je het eerder in dit topic over had.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Volgelopen frees

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 03 apr 2020 18:05 ...binnen een paar uur blinkend schoon
Een paar uur... Naar aanleiding van dit topic heb ik ook NaOH aangeschaft, maar ik doe de freesjes er maar een paar minuten in (hooguit 10). Ik had geen idee hoe lang en heb in het begin elke paar minuten even weer gekeken met de horlogemakers loep (heb wel een USB microscoop maar de loep is veeeel sneller :mrgreen: ). Na zo'n 5 minuten leken ze mij wel schoon.

Ik praat dan wel over lichte aankoeking, dus dat maakt misschien een verschil.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Volgelopen frees

Bericht door keesfrees »

Nog een toepassing van dit spul, ontwikkelaar voor fotografische print plaat (PCB).
Lage concentratie, met een verpakking kan je een tankwagen maken.
Al weer lang geleden dat ik dat deed.
Dit alles geheel ter zijde.
Plaats reactie