Gaten in Perspex

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Meneer Bo
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 okt 2019 10:36

Gaten in Perspex

Bericht door Meneer Bo »

Hallo allen,

Ik heb wat tips nodig over het maken van gaten in gegoten Perspex (PMMA)

Het gaat om gaten van D 23mm van zo'n 100mm diep onder verschillende hoeken.
De machine heeft alleen luchtkoeling (niet door de spil helaas).

Nou doe ik dit op het moment met een ruwfrees van 20mm en die dan stapsgewijs naar beneden laten lopen, dit werkt maar na een paar gaten begint de frees toch best wat kleur te krijgen.
Ik heb overwogen om hier een wisselplaat boor voor aan te schaffen maar heb nog wat twijfels en kan dus wel wat tips gebruiken!
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Gaten in Perspex

Bericht door mark3 »

Met een plantenspuit handmatig bijkoelen?
Meneer Bo
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 okt 2019 10:36

Re: Gaten in Perspex

Bericht door Meneer Bo »

@Mark
Gezien ik op een 5assige portaal met een bereik van 2500x1500X1750 werk zou ik in principe genoeg ruimte hebben om er tijdens het frezen met een plantenspuit in te staan, maar qua veiligheid is dat niet wenselijk.
Ook zijn het programma's die best een poos lopen dus lijkt dat mij ook niet echt een praktische oplossing :)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Gaten in Perspex

Bericht door Ballegooijen »

Ik zou toch proberen om er iets van waterkoeling of mistkoeling (met water) op te zetten. Anders misschien een kleinere afname van het materiaal.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gaten in Perspex

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou een echte scherpe VHM frees (of boor) pakken. Zo'n wisselplaat boor is ook niet echt scherp of je moet gelepte platen er voor kunnen krijgen.

Warmte is natuurlijk altijd een uitdaging bij die slecht geleidende materialen.
Wat dacht je van een emmer water ergens op dat 2500mm grote bed en na elk gat ga je even met je frees in dat water roeren. 8)

Er bestaan wel oplossingen om via een ring toch koeling (of lucht) door je gereedschap te krijgen, als dat niet via de spil kan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Gaten in Perspex

Bericht door motormuis »

gegoten PMMA smelt normaal niet lucht koeling is voldoende (om de spanen weg en uit de groef te blazen ) ik gebruik voor diepe gaten mistkoeling
als je met wissenplaten ga werken gebruik wisselplaten voor aluminium
Hans
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Gaten in Perspex

Bericht door janplastiek »

spuit af en toe even wat wd40 of petroleum in het gat werkt ook, ruikt een beetje ;-)
zoals Hugo zegt: gebruik een scherpe frees en indien mogelijk, boor even voor en zog dat de spanen uit de kamer zijn voor dat je na freest
Breek de dag, frees een lijntje.
Meneer Bo
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 okt 2019 10:36

Re: Gaten in Perspex

Bericht door Meneer Bo »

@Hugo, dat van die emmer water vind ik eigenlijk best een mooi idee. Simpel en praktisch daar hou ik van! :lol:

Wat de "ring koeling" betreft, daar ben ik niet bekend mee. moet ik aan een soort ring-fan om de frees heen denken?
Dit lijkt mij best interessant!

@Motormuis, smelten is ook niet echt een probleem. Het materiaal gaat een soort van rullen maar gezien alleen de bovenste 30mm essentieel is en de rest gewoon doorvoer voor kabels is dat niet zo'n ramp.
Maar er zitten over het algemeen 10 tot 20 gaten in een blok, de frees kan daarna direct door naar de slijperij..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gaten in Perspex

Bericht door DaBit »

20mm frees, 23mm gat, 100mm diep. Ik kan me indenken dat spaanafvoer toch wel een probleempje is; als ik PMMA frees of draai komen er best volumineuze vlokken vanaf. Als dat spul begint te smelten en op de snijvlakken van de frees koekt dan gaat die z'n werk niet beter doen in ieder geval.

Zo lastig moet het toch niet zijn om een 23mm boor te kopen met wat plattere (140-150 graden ipv 118?) punt om de ellende bij doorbreken wat te verzachten?

Verder zou ik toch een straal vloeistof erop mikken. Daar heeft jouw machine vast voorzieningen voor.
Een hete handmetalen frees in een emmer water dompelen lijkt me trouwens niet handig. Da's net zoiets als je koffiekan heel de ochtend leeg op het apparaat laten staan en 'm dan vullen met koud water.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie