Freesjes uit het verre oosten.

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Freesjes uit het verre oosten.

Bericht door bartL »

Medeverspaners. Voor het hobbywerk zat ik eens te kijken of Ali ook freesjes in de aanbieding heeft. En warempel ze hebben er een paar, zeg maar gerust heeuul veeuul. En omdat ik op Ali altijd vrij snel door de bomen het bos niet meer zie vroeg ik mij af of er hier mensen zijn die goeie ervaringen hebben met een bepaalde leverancier? Ik wil eigenlijk een setjes 2 en 4 Snijders aanschaffen. Het hoeven niet perse de goedkoopste te zijn maar ik wil ook niet met tranen in mijn ogen staan wanneer ik G1 vergeten ben in te typen voordat ik het werkstukje induik.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Freesjes uit het verre oosten.

Bericht door remon_v »

Ik ben zelf een beginner en heb nog niet veel ervaring met freesjes, maar ik heb het gevoel (al een paar keer van besteld) dat deze best goed zijn:
https://nl.aliexpress.com/store/2166082
Geen idee of iemand anders hier ervaring mee heeft?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freesjes uit het verre oosten.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nog niet.. maar ik wil ze gezien de prijzen best een keer testen..
Dan laat ik ze wel los op een stuk Titanium, dan zie je't snelst wat ze waard zijn.. , wil ze ook wel een keer in een stuk gehard staal laten duiken.. da's ook een goede graadmeter..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Freesjes uit het verre oosten.

Bericht door Kjelt »

Laten we eerst er eens mee beginnen welk materiaal je er mee wilt frezen?
En welke diameter spantang en diameter frees.
Als het hout en aluminium is dan zijn er prima freesjes maar ze hebben natuurlijk niet zo'n lange standtijd als professionele. Hardheid is HC50 en 55 en nee Arie die moet je niet op titanium of gehard staal loslaten daar zijn ze niet voor bedoeld. :roll:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freesjes uit het verre oosten.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb in het verleden tig horlogekasten uit titanium gepeld, met freesjes die ik bij HBM kocht.. Daar flikkerden ze ook van hun stoel toen ze hoorden dat ik er titanium mee te lijf ging..
je kunt Titanium ook verspanen met HSS, ik heb een aantal Kopse steekbeiteltjes voor de O-ring groeven onderin de horlogekasten.. Ok.. die snijden maar maximaal iets van 0.6 mm diep.. maar.. ze moeten wel een Stuk titanium in met hun giechel.. 't mooiste komt nog.. hoe heb ik die beiteltjes gemaakt?.. middels een HBM Freesje uit een oude Frees gefreesd ...dat is dus een stuk gehard HSS...

titanium haalt de 50 HRC volgens mij bij lange na niet, dus.. wie houdt me tegen? :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Freesjes uit het verre oosten.

Bericht door Kjelt »

Ja mooi allemaal maar laten we eerst eens van TS horen wat hij er mee wil frezen ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Freesjes uit het verre oosten.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 14 feb 2021 22:39 Hardheid is HC50 en 55
Volgens mij staat er iets anders, die freesjes zijn niet Hrc50-55, maar kunnen gebruikt worden tot Hrc50-55. Is wel even iets anders.
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 15 feb 2021 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Freesjes uit het verre oosten.

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 feb 2021 06:35
Kjelt schreef: 14 feb 2021 22:39 Hardheid is HC50 en 55
Volgens mij staar er iets anders, die freesjes zijn niet Hrc50-55, maar kunnen gebruikt worden tot Hrc50-55. Is wel even iets anders.
Het is ook maar net wie het Chinees vertaald helft ;-)
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Freesjes uit het verre oosten.

Bericht door bartL »

remon_v schreef: 14 feb 2021 21:37 Ik ben zelf een beginner en heb nog niet veel ervaring met freesjes, maar ik heb het gevoel (al een paar keer van besteld) dat deze best goed zijn:
https://nl.aliexpress.com/store/2166082
Geen idee of iemand anders hier ervaring mee heeft?
Bedankt voor de tip Remon, hier staan inderdaad leuke dingen bij.
Arie Kabaalstra schreef: 14 feb 2021 21:58 wil ze ook wel een keer in een stuk gehard staal laten duiken.. da's ook een goede graadmeter..
Tsja, ik kan je wel een paar geharde materialen aanleveren waarbij je een splinternieuwe sandvik of Iscar ook binnen 2 tellen retour Tata kan sturen.
Kjelt schreef: 14 feb 2021 22:39 Laten we eerst er eens mee beginnen welk materiaal je er mee wilt frezen?
En welke diameter spantang en diameter frees.
Als het hout en aluminium is dan zijn er prima freesjes maar ze hebben natuurlijk niet zo'n lange standtijd als professionele. Hardheid is HC50 en 55 en nee Arie die moet je niet op titanium of gehard staal loslaten daar zijn ze niet voor bedoeld. :roll:
Het is voor algemeen gebruik, maar dit zal voornamelijk Aluminium zijn en Staal tot 500N/mm² zijn. Echter een spiebaantje in een 42CrMoS4+QT as komt ook weleens voor. Maar voor dat laatste wil ik mijn keuze niet af laten hangen.
Diameters in mijn geval meestal tot zo'n 12mm.

Ik kwam zelf op de site van Xuhan, het spul ziet er netjes uit op de foto maar helaas kan je daar de kwaliteit niet op zien.
https://nl.aliexpress.com/store/5041252 ... 6ba2vtsXrM
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Freesjes uit het verre oosten.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 15 feb 2021 07:01
hugo stoutjesdijk schreef: 15 feb 2021 06:35
Kjelt schreef: 14 feb 2021 22:39 Hardheid is HC50 en 55
Volgens mij staar er iets anders, die freesjes zijn niet Hrc50-55, maar kunnen gebruikt worden tot Hrc50-55. Is wel even iets anders.
Het is ook maar net wie het Chinees vertaald helft ;-)
En welke denk jij dat de meeste logische is?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Freesjes uit het verre oosten.

Bericht door serum »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 feb 2021 06:35
Kjelt schreef: 14 feb 2021 22:39 Hardheid is HC50 en 55
Volgens mij staar er iets anders, die freesjes zijn niet Hrc50-55, maar kunnen gebruikt worden tot Hrc50-55. Is wel even iets anders.
Klopt Hugo.

Die freesjes zijn wel ff een tik harder dan de HRC50 of 55
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Freesjes uit het verre oosten.

Bericht door bbg »

remon_v schreef: 14 feb 2021 21:37 Ik ben zelf een beginner en heb nog niet veel ervaring met freesjes, maar ik heb het gevoel (al een paar keer van besteld) dat deze best goed zijn:
https://nl.aliexpress.com/store/2166082
Geen idee of iemand anders hier ervaring mee heeft?
Ik heb van dat merk verschillende freesjes: AU2E twee snijders voor Alu diamters 4, 6 en 8mm en SP1F een snijders diameters 4 en 6mm. Ik heb ze nog maar kort en alleen in Alu tooling plate gebruikt. Maar bevalt prima tot nu toe. Geen idee over de standtijd.

Ik heb ook compressie frezen van hun besteld voor hout maar die heb ik nog niet binnen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Freesjes uit het verre oosten.

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 feb 2021 08:27 En welke denk jij dat de meeste logische is?
Geen idee 😉
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Freesjes uit het verre oosten.

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 feb 2021 06:35 Volgens mij staat er iets anders, die freesjes zijn niet Hrc50-55, maar kunnen gebruikt worden tot Hrc50-55. Is wel even iets anders.
Ok dus volgens jou staat er op de frees zelf niet de hardheid van het materiaal waaruit de frees is gemaakt maar de maximale hardheid van het materiaal dat er mee gefreesd kan worden? Zou kunnen, vind het niet logisch maar zou goed kunnen.
Ik heb een aantal van deze frezen in huis ik zal binnenkort deze eens op hardheid laten checken door een kennis die zo'n apparaat heeft en laat het dan wel weten.

22691
Plaats reactie