Freesjes uit het verre oosten.

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Freesjes uit het verre oosten.

Bericht door serum »

Gehard staal is 55-70hrc. Tungsten doet daar nog wel een schepje bovenop.Wordt gemeten met een inslagkogel of een diamanten puntje.

http://www.cantontools.com/tag/solid-tu ... -high-hrc/

Die hebben de tekst wel goed.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Freesjes uit het verre oosten.

Bericht door Grafjan »

De hardheid van een carbide frees kan je volgens mij met een gewone hardheidsmeter niet meten. Maar ik kan mij vergissen.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Freesjes uit het verre oosten.

Bericht door serum »

Nee, klopt. Kan je vergeten. Schade aan de meter zal groter zijn dan aan de frees. :)

https://www.gordonengland.co.uk/sef/Thr ... 20hardness.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freesjes uit het verre oosten.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 15 feb 2021 15:38
hugo stoutjesdijk schreef: 15 feb 2021 06:35 Volgens mij staat er iets anders, die freesjes zijn niet Hrc50-55, maar kunnen gebruikt worden tot Hrc50-55. Is wel even iets anders.
Ok dus volgens jou staat er op de frees zelf niet de hardheid van het materiaal waaruit de frees is gemaakt maar de maximale hardheid van het materiaal dat er mee gefreesd kan worden? Zou kunnen, vind het niet logisch maar zou goed kunnen.
Ik heb een aantal van deze frezen in huis ik zal binnenkort deze eens op hardheid laten checken door een kennis die zo'n apparaat heeft en laat het dan wel weten.

Als een Freesje van Wolframcarbide is gemaakt, kun je er gevoeglijk van uitgaan dat de hardheid ruim boven de 65HRC ligt.
'k heb op mijn werk ooit een VHM snijnippel gemeten.. die kwam op 78 HRc, en er zijn er nog wel harder.. bedenk je dat je met de juiste soort VHM ook gewoon.. nouja.. gewoon.. VHM kan frezen. als in VHM bewerken (zie ook het Youtube Filmpje van John Saunders bij Kern, waar ze aan de achterkant van een VHM Frees een vormpje gefreesd hebben, en een draadje erin.. M1.. :shock: )

Dat KAN dus "Gewoon"... Frezen in Gehard staal?.. 't klinkt heel spectaculair voor de meesten.. 'k wil er niet blasé over doen.. maar "Been there.. done that.. plenty o' times.
Als een stukje gehard afdraaien met een VHM Wisselplaat al geen ongewoon iets is.. waarom zou frezen dat dan wel zijn?

als er bij de specificaties van een Frees 50-55HRc staat, dan wil dat zeggen dat je materiaal van die hardheid kan bewerken.. niet dat die freesjes zo hard zijn.. (gewoon HSS gaat al dik over de 55 HRc qua hardheid, maar met HSS kun je geen gehard staal bewerken.. in elk geval niet zo hard)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Freesjes uit het verre oosten.

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 15 feb 2021 15:38 maar kunnen gebruikt worden tot Hrc50-55.
En toch kan ik je verklappen dat bij die hardheden de levensduur van de frees zo'n beetje in minuten uitgedrukt kan worden. Als ik gehard gereedschapsstaal frees dan doe ik dat met een freesje waar ik niet zo aan gehecht ben, want tegen de tijd dat je klaar bent is het ding rijp voor de bak met VHM-resten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freesjes uit het verre oosten.

Bericht door Arie Kabaalstra »

de bak met VHM-resten.
de bak met toekomstige gereedschappen bedoel je.. :)

als je een Diamantschijf op je slijpmachine zet, slijp je van een tandeloze frees zo een mooi draaibeiteltje.
't is daarom dat ik voor mijn Emcootje 5 een klemhouder voor ø4 mm stifjes gemaakt heb... als ik een botte frees heb met een 4 mm opname, dan maak ik daar fijn een beiteltje van..
Zodra de draadvonkmachine weer vonkt.. dan ga ik mijn beiteltjes daarop maken.. gaat net zo snel, maar geeft geen stof.. niet in de lucht in elk geval..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Freesjes uit het verre oosten.

Bericht door DaBit »

Het is niet voor niks dat ik een bakje met VHM-resten heb ;-)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Freesjes uit het verre oosten.

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 15 feb 2021 16:20 Dat KAN dus "Gewoon"... Frezen in Gehard staal?.. 't klinkt heel spectaculair voor de meesten.. 'k wil er niet blasé over doen.. maar "Been there.. done that.. plenty o' times.
Ik ben een keer bezig geweest een groef te maken in een iso30 houder maar na 3wisselplaatjes verbrandt te hebben heb ik maar een houder voor de slijptol in de draaibank gemaakt. Draaibank op 30rpm slijptol aan en zo was het gauw voor mekaar.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freesjes uit het verre oosten.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je je wisselplaten verbrandt, dan draai je te hard.. snijsnelheid niet te hoog nemen.. tenzij je een Keramische snijplaat hebt..

Da's ook wel gaaf.. Vc?.. mwah.. alles boven de 90 meter is goed.. spanen?. komen rood, nee WITheet van de machine.. (spanenbak wel vrij maken van Olie.. want anders heb je zo een brandje in de machine)
de laatste Hardfrees klus die ik gedaan heb.. metertje of 60 hield het echt wel mee op..4 gaten 8H7, met 2 VHM Frezen.. 1 om de "bulk" eruit te graven.. en 1 om na te frezen.. dat was de meest verse van de twee.. en die heeft er niet echt van te lijden gehad..
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Freesjes uit het verre oosten.

Bericht door bartL »

Inmiddels heb ik de gok maar genomen. Bij de Xuhan store heb ik een setje 2 en 4snijders Hrc55 en een 8mm Hrc65 (om eens te proberen) besteld. En bij de dreanique store een p1.0 - 1.75 metrische draad frees. (Best nog een prijzig freesje).
Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freesjes uit het verre oosten.

Bericht door Arie Kabaalstra »

(Best nog een prijzig freesje).
misschien heb ik verkeerd gekeken.. maar de duurste die ik kon vinden was nog geen 60,- (een YG schroefdraadfreesje voor P 0.5 mm kost 140,- EX Btw)
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Freesjes uit het verre oosten.

Bericht door FSSF »

Iets met appels en peren Arie... ;-)

Ik heb hier ook heel wat freesjes van Ali liggen, ook die van Dreanique. Deel ervan is zeker helemaal niet verkeerd. Echter bv. de frezen van https://www.hufschmied-tools.com/nl behouden hun scherpte veel langer is iets wat duidelijk opvalt. Logisch en mag ook wel gezien het verschil in prijs.

Ennuh, als je zo wild bent over die HBM freesjes zou ik ook maar eens gaan shoppen op Ali, want dat HBM spul vond ik maar weinig soeps. :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Freesjes uit het verre oosten.

Bericht door Kjelt »

Dan is ook de afweging of je bv 30.- voor een A merk freesje betaald die je dan tzt laat bijslijpen vs $3 waarbij je deze regelmatig vervangt voor een vers exemplaar.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Freesjes uit het verre oosten.

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 15 feb 2021 21:13 misschien heb ik verkeerd gekeken.. maar de duurste die ik kon vinden was nog geen 60,- (een YG schroefdraadfreesje voor P 0.5 mm kost 140,- EX Btw)
Even verder zoeken dan, die ik in bestelling heb kost €53. En natuurlijk weet ik dat "een echte" veel duurder is maar ik had dit type op Ali ook wel voor een paar euries verwacht. Enig idee eigenlijk waarom deze freesjes zoveel duurder zijn als bijvoorbeeld een 4snijder? Productietechnisch lijken ze me makkelijker te maken.
FSSF schreef: 15 feb 2021 21:55 Ennuh, als je zo wild bent over die HBM freesjes zou ik ook maar eens gaan shoppen op Ali, want dat HBM spul vond ik maar weinig soeps. :lol:
Nee ik ook niet, het meeste vind ik maar troep. Vroegah in de oude winkel hadden ze altijd zo'n bak met VHM freesjes voor weinig. Daar haalde ik dan graag een handje uit, alleen schrik je dan bij de kassa alsnog :lol:
Plaats reactie