Boren in rubber

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Nancy

Boren in rubber

Bericht door Nancy » 15 sep 2009 20:03

Hallo mensen

Ik hoop dat ik hier in de goede hoek zit....
Heeft er iemand ervaring in het boren van rubber? Het gaat om een rolletje met een lengte van 45mm, boven en onder een diameter van ca 38, in het midden ca 30 mm, zo ff uit het hoofd. Er zit al een gat in van ongeveer 6,8 mm en het moet een gat van 20 worden.
Op dit moment hebben we een mal (van alu) waar het product precies in past, en we boren van 2 kanten. Als je van 1 kant boort, is het gat aan de onderkant rafelig.

Ik ben benieuwd.

Groetjes, Nancy

Roetsj
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41
Contacteer:

Re: Boren in rubber

Bericht door Roetsj » 15 sep 2009 20:13

Hmm ik zou zeggen een waterjet machien is wat jouw werkstuk mooi kan maken. Iets anders blijft toch rotzooien. Waar is je werkstuk voor bedoeld als ik vragen mag?

tuurbo
Berichten: 268
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: Boren in rubber

Bericht door tuurbo » 15 sep 2009 20:24

Het klinkt mij als iets voor een holpijp.
En..daar heb je alleen een hamer en een holpijp met de goede diameter voor nodig.

Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 645
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Boren in rubber

Bericht door joopbos » 15 sep 2009 20:31

Een mogelijkheid is om je rubber product te bevriezen in de vloeibare stikstof en daarna snel te boren.
Maar ja, heb je vloeibare stikstof?

Joop

Gebruikersavatar
alexbrem
Berichten: 166
Lid geworden op: 26 jun 2009 19:58
Locatie: gouda
Contacteer:

Re: Boren in rubber

Bericht door alexbrem » 15 sep 2009 20:43

als wij rubber moeten boren maken we daar een speciale boor voor.
dat is dan een volle boor met een buiten diameter van ongeveer 2mm boven de maat.
aan de binnen kant wordt de boor op de gewenste diameter gedraaid.
en dan een snijkant van 15 graden aan de binnen kant.
bovenin een ontluchtingsgat boren.
daarna het puntje van de boor harden tegen het slijten.
dan zou je hem zo moeten kunnen boren.

Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 3974
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Boren in rubber

Bericht door Mcgyver » 15 sep 2009 21:14

Even vrij vertaald... :mrgreen: Je maakt een "holpijp"

Das een een pijpje waar je een scherpe snijkant aan draaid/slijp zoals alex schreef is de inwendige diameter de gewenste diameter...

Je kan het dus maken uit een stukje staal pijp of uit vol staf waar je een gaatje in boord .
Echt boren doe je niet maar je snijdt een gaatje... een beetje vaseline ofzo om wrijving tegen te gaan..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...

Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 335
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Boren in rubber

Bericht door rien1959 » 16 sep 2009 08:21

Rubber kun je heel goed slijpen, dus als je een hoogtoerige spindel hebt zou je het met een klein slijpsteentje kunnen proberen. Alleen de diepte zal dan wel een probleem worden. Misschien voorboren en daarna slijpen als nabewerking ? Ik sleep vroeger zelf rubber op een rondslijpbank met een normale steen. Bij de KLU (luchtmacht) in Woensdrecht worden de rubberen pakkingen van de F16 motoren met diamant geslepen . Zij doen dat op een omgebouwde carrouseldraaibank met een hoogfrequente slijpspil als beitel. De truc is dat je er weinig per keer af haalt en een behoorlijke voeding zodat de steen niet te lang op dezelfde plek staat. Met een Dremel moet het ook lukken, daar kun je zelfs diamant steentjes voor krijgen. Je moet tegenlopend slijpen, d.w.z. de slijprichting van de steen tegen de draairichting van het werkstuk in. Succes.

Nancy

Re: Boren in rubber

Bericht door Nancy » 16 sep 2009 09:56

Hoi

@Roetsj: Een waterjet machine hebben we niet. De rollen komen in een rij op buizen te zitten en er lopen dan eieren of eierdozen overheen. Daarom is het problematisch als ze teveel slingeren (kapotte eieren gaan op den duur zo stinken ;-))

@Joop: Nee, vloeibare stikstof hebben we niet, en 4000 stuks zijn er best veel....

@Rien: Met 4000 stuks is het met een dremel wel erg veel werk. Een slijpbank hebben we helaas niet. Dit is maar een kleine machinefabriek.

Op dit moment is de maat goed genoeg, ik heb vlak achter de boorpunt een deel van de boor afgedraaid zodat de boor alleen met de punt (en +/- 3-5mm) boort. Het gat wordt weliswaar kleiner, maar dat is okee, dan klemt het op de as. Het probleem is vooral de slingering van de rollen. We hebben nu de mal aangepast en aan beide kanten boorbussen gezet in de hoop dat het werkt. De boor kan dan niet veel meer verlopen. Ik moet nu ff wachten tot de lijm droog is.
Ik laat nog wel weten hoe het loopt.

Groetjes, Nancy

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 4084
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Boren in rubber

Bericht door Sven » 16 sep 2009 10:36

Kan je 4000 stuks niet beter gewoon laten maken? Of moet het een specifieke rubbersoort zijn?
Als ik mij goed herinner zijn matrijskosten voor rubber niet echt hoog en dan krijg je alles in een keer in huis.

Misschien is laten gieten in polyurethaan ook een optie, ook daar zijn matrijskosten niet echt enorm.
Laatst gewijzigd door Sven op 16 sep 2009 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 335
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Boren in rubber

Bericht door rien1959 » 16 sep 2009 11:01

Precies wat Sven zegt, bij 4000 stuks moet je ze gewoon laten maken en niet zelf tobben. Je kunt toch wel even wat fabrieken bellen of er iemand de mogelijkheid heeft om ze te slijpen o.i.d ? Bij 4000 x prutsen wordt je helemaal gek en het resultaat is slecht. Trouwens, vloeibare stikstof is gewoon leverbaar hoor, dus die mogelijkheid is er ook nog.

Nancy

Re: Boren in rubber

Bericht door Nancy » 16 sep 2009 12:22

Hoi

Wij zijn het bedrijf dat ze het laten maken..... :roll:
Het is geen standaard procedure. Er waren verkeerde assen of zo besteld en daarom moeten dus nu de rollen worden aangepast.
Nu boor ik ze van 1 kant, met een volledige boor (niet die teruggedraaide waar ik het over heb gehad) mbv de boorbussen in de mal. Ze slingeren nog wel iets, maar de klant kan er mee leven. Ik dus ook ;-)

Wel allen bedankt voor het meedenken.
Groetjes, Nancy

Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 645
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Boren in rubber

Bericht door joopbos » 16 sep 2009 12:24

Voor 4000 stuks kan je terecht bij:

Helvoet Rubber & Plastic Technologies BV
Sportlaan 13
3223 EV Hellevoetsluis
P.O. Box 2
3220 AA Hellevoetsluis
T +31 (0) 181 33 13 33
F + 31(0) 181 31 07 24
E info.hellevoetsluis@helvoet.com


Joop

henri
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mar 2009 00:21
Contacteer:

Re: Boren in rubber

Bericht door henri » 16 sep 2009 22:02

mijn ervaring met rubber boren en draaien is,een dag in het vriesvak,en het is goed te bewerken.

Plaats reactie