Diameter frees opmeten

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Jeroenvw
Berichten: 90
Lid geworden op: 12 jun 2007 13:42
Locatie: Alphen ad Rijn
Contacteer:

Diameter frees opmeten

Bericht door Jeroenvw » 06 okt 2009 20:45

Ik was laatst een gat (16mm) voor een lager aan het frezen, en het uiteindelijke gat was bijna 2 tiende te klein.
Eerst dacht ik dat er speling op een kogelomloop spindel zat, maar dat bleek van niet.
Toen heb ik het freesje eens opgemeten, en het bleek dat de frees niet exact 6.00 mm was; eerder iets van 5,78mm.
Het meten van de diameter van het freesje ging met de schuifmaat een beetje "lastig", op sommige plekken is de frees een stuk dunner, daar waar er net geen spaangeleuf zit. Ik heb toen de frees heel voorzichtig rondgedraaid in de bek van de schuifmaat, en de grootste waarde genomen.

Het vreemde alleen is, is dat als het gat 0.2mm te klein is, dat de frees dan 0.4mm kleiner zou moeten zijn (0.2mm per kant). En ik heb gemeten dat de frees ongeveer 0.2mm kleiner was. Zouo dit aan de meting kunnen liggen? Of is er toch iets anders mis? Wat is een goeie manier om een frees diameter te meten zonder eers een blokje of een gat te moeten frezen om deze vervolgens na te meten?
DIY CNC Freesbank - MyFord Super 7 - Makerbot 3D Printer -Reprap Mendel 3D Printer- Filamentum

Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 3975
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Diameter frees opmeten

Bericht door Mcgyver » 06 okt 2009 21:17

speling kan ook in de lagers zitten..

Maar goed als je lagering kapot is en je je gaat goed kijken naar de vorm dan zou het gat ook niet netjes rond moeten zijn...

Het freesje kan ook "weglopen"

Vooral als je meelopend freesd dan buigt het freesje van het werkstuk af...

Een keer het werkstok nalopen kan al helpen..

Waarschijnlijk is het een combinatie van factoren...

-het freesje niet aan de maat
-kleine spelingen in de machine
-en het weglopen van het freesje..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...

Jeroenvw
Berichten: 90
Lid geworden op: 12 jun 2007 13:42
Locatie: Alphen ad Rijn
Contacteer:

Re: Diameter frees opmeten

Bericht door Jeroenvw » 06 okt 2009 21:32

Bedankt voor de reply mcgyver, maar ik zal nog wat extra info geven:

Hmm, ik heb mijn schuifmaat op de x-as gezet, en de met de hand de spindel minimaal heen en weer gedraaid, en had geen (meetbare)omkeer speling. Ik kon netjes meerdere malen een paar honderdsten verplaatsen. Dat is het denk ik niet...

De frees die ik gebruikte is een 6mm VHM, met 13mm flutes. Een heel kort freesje dus. Ik denk dat de buiging minimaal is. Heb hiermee 0.1mm weggefreesd, op 6mm diep. Met de klok mee, spindel draait ook met de klok mee. Oook niet al te heftig.

De spindel is een Kress 1050. Deze heb ik even van de machine afgehaald en ik kon geen voelbare radiale speling constateren. Dat is het denk ik ook niet.

Uiteindelijk heb ik het gat wel netjes 16.00mm gekregen, door nog een paar keer het gat na te frezen met telkens een paar honderdsten erbij. Het lager is volgens de micrometer 15,99mm. Het gat is volgens de (digitale)schuifmaat 16.00mm. Toch paste het niet. Na het alu lagerhuisje boven een vlammetje te hebben gehouden en het lagertje in de vrieskist van moeders te hebben afgekoeld, schoof het geheel zo in elkaar. Ik zie geen kiertjes tussen lagerhuis en lager, dus ik neem aan dat het gat ook redelijk rond is. Een afwijking van 1 of 2 tienden zou je volgens mij wel moeten zien, ook met een lichte krimpverbinding.

Nu ik dit zo zit te vertellen, bedenk ik me dat het misschien een rekenfout/afrondingsfout in Mach3 kan zijn.
Ik zal nog eens een paar testjes doen met een vierkant (buitencontour) en wat ronde gaten. Kijken of de afwijking alleen optreed bij cirkels.
DIY CNC Freesbank - MyFord Super 7 - Makerbot 3D Printer -Reprap Mendel 3D Printer- Filamentum

Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1778
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Diameter frees opmeten

Bericht door lelieveld » 07 okt 2010 09:27

De Kamer waar het lager in moet moet een passing zijn waar bij je het lager vrij eenvoudig in het gat moet kunnen drukken
De as maat moet klemmend zijn
Ik heb ook altijd moeite een binnenmaat te meten met de schuifmaat
vaak maak ik dan ook eerst een kaliber op de draaibank om te passen als het werkstuk nog ingespannen is
Grt
Bert
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal

Jeroenvw
Berichten: 90
Lid geworden op: 12 jun 2007 13:42
Locatie: Alphen ad Rijn
Contacteer:

Re: Diameter frees opmeten

Bericht door Jeroenvw » 07 okt 2010 11:53

Ik zit mijn eerste post nog eens na te lezen, en volgens mij maak ik daar een denkfout; als de frees 0.2mm kleiner is, dan wordt het gat ook 0.2mm kleiner. En niet 0.4mm zoals ik in die post zeg.
En het gat was ook precies 0.2mm te klein, dus dat was gewoon 100% te wijten aan het feit dat het freesje 5.8mm ipv 6.0mm was. :) Misterie opgelost.

@lelieveld:
Tja de lagers zitten er nu wat strakker in... zal ook geen kwaad kunnen denk ik.
De volgende keer zal ik eens proberen 0.05mm ofzo overmaat te frezen, kijken of het lager er dan wel gewoon netjes in past.
DIY CNC Freesbank - MyFord Super 7 - Makerbot 3D Printer -Reprap Mendel 3D Printer- Filamentum

Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 3975
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Diameter frees opmeten

Bericht door Mcgyver » 07 okt 2010 12:11

Als je een lager in zijn passing moet persen is dat alleen maar goed! lees wel: het gat moet niet 0,1mm kleiner zijn..

In aluminium maak ik het gat meestal 0.01 kleiner als het lager...

Het moet niet zo zijn dat een lager "rammelt" in zijn behuizing... kan het lager dalijk rond gaan draaien in het gat waar hij is geplaatst..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...

Linki
Berichten: 649
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Diameter frees opmeten

Bericht door Linki » 07 okt 2010 13:29

invullen voor de juiste tolerantie (deze is voor groefkogellagers)

http://www.skf.com/skf/productcatalogue ... =1&lang=en

Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1778
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Diameter frees opmeten

Bericht door lelieveld » 09 okt 2010 00:33

Nou dat zit je volgens dat programma aardig in de buurt :P
het zou 0.008mm moeten zijn
Maar hoe meet je dat in zo,n een gaatje ?
je werkstuk zit in de frees of beter in de draaibank geboord en gedraaid en dan op 0.001mm meten :shock:
Met mijn binnen micrometer kan ik op 0.01mm kijken
en mijn ervaring zegt me dat wanneer het gaatje precies op maat is, en ik het uit de draaibank haal , ik opnieuw kan beginnen
Dan is het te klein :cry:
je moet eerst een bak koffie gaan drinken
Dan nog eens meten en het nog niet gelijk uit de draaibank halen
Maar met een hamer past alles :mrgreen:
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal

didado
Berichten: 313
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Diameter frees opmeten

Bericht door didado » 13 okt 2010 08:34

Terug komend op het onderwerp hoe meet je op een fatsoenlijke manier de freesdiameter? Met een schuifmaat lijkt me uiteindelijk niet echt nauwkeurig en zoals Jeroen al aangaf meet het lastig. Zeker als je een 3 snijder hebt. Wat is hier de truuk? Een gleufje frezen is volgens mij ook niet een nauwkeurige methode omdat deflectie en andere faktoren het gleufje altijd ietsjes groter maakt zover als ik weet.

Iemand tips?

David

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 8963
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Diameter frees opmeten

Bericht door Arie Kabaalstra » 13 okt 2010 09:02

Simpel.. en eigenlijk niet te geloven dat niemand blijkbaar op dat idee komt...

je zet een blokje materiaal in de klem, freest één kant schoon, en zet de machine op 0, dan frees je de andere kant schoon, je meet het blokje op, en verrekend dat met de verschuiving van de machine..

didado
Berichten: 313
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Diameter frees opmeten

Bericht door didado » 13 okt 2010 09:08

Daar was ik wel opgekomen en dat heb ik gedaan maar omdat ik mijn machine aan het instellen ben durf ik er nog niet vanuit te gaan dat de verplaatsing door speling etc exact is. Kortom, ik wil de variabele freesdiameter elimineren. Dat had ik natuurlijk niet opgeschreven

Gebruikersavatar
serum
Donateur
Berichten: 2094
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Contacteer:

Re: Diameter frees opmeten

Bericht door serum » 13 okt 2010 20:00

als ik de precieze diameter van een frees wil meten, dan frees ik met dezelfde parameters (feed, diepgang, toerental) een stuk materiaal weg. (rechtuit) Daarna nameten en je weet exact wat je freesdiameter is. (diameter is 1, runout is je andere variabele...)

didado
Berichten: 313
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Diameter frees opmeten

Bericht door didado » 13 okt 2010 22:42

Thanx Serum, Toch twijfel ik. Ik heb vaak genoeg conventioneel een gleufje (lees recht het materiaal in) gefreesd met een frees van laten we zeggen 6mm die wijder was dan de frees. Bij een 3 snijder bijvoorbeeld wordt er niet simultaan aan beide zijden gefreesd en treden er toch zaken als deflectie op etc. Misschien zit ik slap te lullen maar dan hoor ik het wel :-)

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 8963
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Diameter frees opmeten

Bericht door Arie Kabaalstra » 13 okt 2010 22:44

nee.. da'klopt als de spreekwoordelijke zwerende vinger.. een frees buigt weg.. en dat kan je zo een tiende afwijking opleveren..

de beste, en meest gebruikte methode is nog altijd zoals ik em eerder beschreef.. blokkie an 2 kanten, en dan meten en verrekenen

Plaats reactie