Diameter frees opmeten

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

didado
Berichten: 313
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Diameter frees opmeten

Bericht door didado » 13 okt 2010 22:47

Arie, dan heb je toch ook deflectie? Of zie ik dat verkeerd? Of compenseert de deflectie die optreedt bij de eerste snede de tweede snede omdat iedere snede een andere kant van de frees is?

David

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 8963
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Diameter frees opmeten

Bericht door Arie Kabaalstra » 13 okt 2010 22:54

je gaat natuurlijk niet "volle bak door een blok staal..
eerst één kant schoonfrezen, na"poetsen", dan de andere kant schoonfrezen, en napoetsen.. pas DAN ga je meten..

't moge overbodige informatie lijken.. maar nauwkeurig freeswerk bereik je uitsluitend door het eerst met een overmaat van een paar tienden te frezen, en het dan nog even na te lopen..

Leeuwinga
Berichten: 2758
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Diameter frees opmeten

Bericht door Leeuwinga » 13 okt 2010 22:57

Om een nauwkeurig (spie)gleufje van bv 8mm wil hebben
frees ik altijd met een freesje van 7.75mm
Je kunt dan de gleuf echt op 8.00 krijgen.
Als je dat met een 8mm doet zie je dat de gleuf gewoon iets
te groot word
Cees

didado
Berichten: 313
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Diameter frees opmeten

Bericht door didado » 13 okt 2010 23:29

Dat is in de praktijk ook mijn ervaring. Dank

JoDeGroote
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2010 23:32

Re: Diameter frees opmeten

Bericht door JoDeGroote » 19 okt 2010 08:16

Laten we ook niet vergeten dat frezen zo goed als altijd ondermaats geslepen zijn, je altijd afwijking hebt op je gereedschapshouder, afwijking hebt op je spindel, ... dus even meten zoals aangegeven op de machine door middel van enkele bewerkingen en berekeningen lijkt mij opportuun.

Jo

Plaats reactie