Slijpen van diverse frezen en boren

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

naambord
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jul 2010 21:39

Re: Slijpen van diverse frezen en boren

Bericht door naambord »

Hoi Allemaal,

Ik Ben na wat speuren op internet inderdaad ook op de ZZM10A gestuit... Ik kon echter alleen maar sites vinden waar ik er minimaal 5 moet afnemen. (h**p://zhengzhoutools.en.alibaba.com/product/51547738-50341016/ZZM_10A_Universal_Cutter_Sharpener.html )

Zijn er al mensen die hier mee werken, en wat zijn de ervaringen hiervan?

En zijn er eventueel mensen van plan om ook zo'n machine aan te schaffen zodat ik aan een totaal van vijf zou komen?

Ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Slijpen van diverse frezen en boren

Bericht door Mcgyver »

Ik heb niet de zzm10a maar wel 1 die er vreselijk op lijkt :mrgreen:

http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=3864

Werkt leuk opzich.. maar het blijft met chinese afwerking... dus hier en daar zul je wellicht wat aan moeten passen naar je eigen smaak...hier en daar loopt het niet helemaal soepel... Anyway.. voor het geld wat buitelaar er voor vraagd heb je een leuk slijpertje...en met alle toebehoren...

toch vind ik nogsteeds deze mooier:

http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=1784

maar die is gelijk een stuk duurderen je moer er nog van alles bij kopen..

Kortom er zijn genoeg chinese kloonen op de markt . je hoeft er dus niet zozeer 5 te laten komen.. je kunt ze ook in nederland kopen..

Anyway.. voor wat chinese tutorial filmpjes met heeeel slecht engels sprekende chinezen... zoek eens wat op youtube naar zzm10a.. als je goed kijkt en luisterd dan kan je er een hoop wijzer van worden...

effe een greep uit zn film collectie:



Zoekresultaat in youtube:
http://www.youtube.com/results?search_query=zzm10a&aq=f
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Slijpen van diverse frezen en boren

Bericht door assink »

Zijn er ook hulpstukken om boren te slijpen op een werkbankslijper?
Heb ze wel eens gezien, heb ze alleen niet kunnen vinden.
Of heeft iemand handigheidjes om goed boren te slijpen.
Gebruik hier boren van 1 tot 30 mm zeg maar, dus ook morseconus opname boren.
naambord
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jul 2010 21:39

Re: Slijpen van diverse frezen en boren

Bericht door naambord »

@ McGyver

Ik vond op een amerikaanse site dat een Chinese firma er voor 350 dollar per stuk af wilde.

Da's toch interresanter dan 699 euro...

Weet je trouwens of je er ook boren mee kan slijpen?
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Slijpen van diverse frezen en boren

Bericht door ger »

Weet je trouwens of je er ook boren mee kan slijpen?
Die ik heb van HBM zit een borenslijphulpstuk en dat werkt heel goed, alleen ik slijp al zo lang boren uit de hand dat het me te veel tijd kost om het om te bouwen voor een boortje dat niet beter snijdt dan dat ik dat uit de hand doet :oops: :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13467
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Slijpen van diverse frezen en boren

Bericht door Arie Kabaalstra »

assink schreef:Zijn er ook hulpstukken om boren te slijpen op een werkbankslijper?
ja.. die heb ik in het verleden ook nog wel gezien.. ik denk ( Vrees) dat zelf bouwen het devies is hier..

't uit de hand slijpen van een boor is niet moeilijk, maar om het goed te doen is wel wat oefening nodig.. en dan heb je korte boortjes :)

Ik sleep Boren tot 40 mm uit de hand.. vooral omdat de Darex M5 boorslijpmachine niet groter ging dan 24 ..

't is moeilijk uit te leggen.. je moet het eigenlijk zien.. en dan kijken welke beweging je moet maken, en wat het effect daarvan op de boorpunt is..

't vrijloopvlak van een spiraalboor is een deel van een Kegelmantel, als je de boor rechtop houdt met de punt naar boven, dan is het vrijloopvlak een kegelsegment, waarvan de hartlijn iets voor de snijkant ligt..

de beweging die ik maak op een werkbankslijper is ongeveer als volgt..

ik begin met de boor onder een hoek van ± 59° ten opzichte van de omtrek van de steen, met de snijkant boven ( links ), en de hartlijn van de boor "iets" achterover.. , dan draai ik de boor om zijn lengteas, en maak een "zwenk" beweging met de klok mee.., ik slijp dus vanaf de snijkant naar de vrijloop.

Ik had echter een collega die vanaf de vrijloop naar de snijkant sleep.. kwestie van gewenning. ik beheers inmiddels beide methoden, maar de eerste geniet mijn voorkeur.. minder kans op oververhitting, omdat je van "dun" naar "dik" slijpt..

de beweging is alsof je met de boor over de oppervlakte van een kegel beweegt, en tegelijkertijd een klein beetje voorwaarts beweegt..

Strikt genomen is 't vrijloopvlak dus zoals eerder gezegd een kegelmantel, als je dus een spantang over 't hart van de kegel kan laten bewegen, dan kun je daarmee een boorpunt perfect slijpen, je moet de boor alleen wel op een sleetje hebben om 'm naar de steen toe te kunnen bewegen, je neemt immers iedere keer materiaal af..
Laatst gewijzigd door Erik op 07 aug 2010 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort
naambord
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jul 2010 21:39

Re: Slijpen van diverse frezen en boren

Bericht door naambord »

assink schreef:Zijn er ook hulpstukken om boren te slijpen op een werkbankslijper?
Heb ze wel eens gezien, heb ze alleen niet kunnen vinden.
Of heeft iemand handigheidjes om goed boren te slijpen.
Gebruik hier boren van 1 tot 30 mm zeg maar, dus ook morseconus opname boren.
Hier zou je eens naar kunnen kijken:

the Tinker and Mini-Tinker: http://lautard.com/tinker.htm

Wellicht iets voor je?
klokkenman
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 feb 2010 22:17

Re: Slijpen van diverse frezen en boren

Bericht door klokkenman »

Hallo


Weet iemand van jullie of het met de HBM frezenslijper ook mogelijk is
om ruwfrezen te slijpen ?


Groetjes, De "klokkenman"
Plaats reactie