Slijpen van diverse frezen en boren

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Slijpen van diverse frezen en boren

Bericht door Ferry »

Heren,

Ik ben op zoek naar duidelijke informatie over het zelf slijpen van diverse soorten snijgereedschap, vooral graveerfreesjes, spiraalfrezen en boren.

Er zijn een hoop aardige gereedschapslijpmachines te koop op het net, maar het ontbreekt bij allemaal aan een duidelijke handleiding.
Voordat ik een berg geld uitgeef om zo'n machine aan te schaffen (of er evt zelf 1 te maken) ben ik dus op zoek naar een soort cursus slijpen.

Ik ben al een hoop informatie tegengekomen over de snijhoeken en vrijloop etc maar echt duidelijk is het allemaal nog niet.

Wie kan me een stukje op weg helpen, of misschien dat er wel iemand is die zelf een slijpmachine heeft staan veel ervaring heeft, en mij eens een middag wil laten zien hoe het een en ander werkt.

Ferry......
snader
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 jan 2010 21:30
Locatie: venlo-blerick

Re: Slijpen van diverse frezen en boren

Bericht door snader »

Ferry schreef: (of er evt zelf 1 te maken)
als je dit gaat doen, veel foto's maken! want dit vind ik ook wel intressant!
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Slijpen van diverse frezen en boren

Bericht door Lude »

Dan vind jij deze thread vast ook leuk:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=1 ... ine#p16895
Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: Slijpen van diverse frezen en boren

Bericht door Ferry »

Jazeker, is echt een hele mooie machine.

voorlopig ben ik vooral op zoek naar de manier waarop een frees geslepen moet/kan worden, zodat ik kan bepalen of het interessant is voor mij om er een aan te schaffen of te maken.

Ferry......
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Slijpen van diverse frezen en boren

Bericht door René »

Hallo Ferry,

Ben ik ook al lang naar aan het zoeken, hier een link naar een reclamefilmpje voor een slijpmachine. Laten ze vrij gedetailleerd zien hoe je slijpt.

http://www.youtube.com/watch?v=YUxkLTFb3r8

Of het op deze manier slijpen ook werkelijk zo gedaan wordt weet ik niet zeker, heb ook al eens met onze gereedschapslijperij overlegd en deze geven aan dat ze freesjes niet op de omtrek slijpen, maar in de spaankamer.
Mvg René
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Slijpen van diverse frezen en boren

Bericht door Mcgyver »

hier een paar filmpjes over de boor/frezenslijper die bij ons ook wel bekend is als de vertex of hbm U3 frezenslijper

is waarschijnlijk ook grotendeels hetzelfde als die zelfbouw machine van mosoft..


http://www.youtube.com/results?search_q ... type=&aq=f

weet nou eindelijk hoe ik de zijkant van een frees moet slijpen op dat ding hahah :mrgreen:
Zat me al af te vragen hoe dat hoopje chinese gietijzer dat voor mekaar moest krijgen :lol:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: Slijpen van diverse frezen en boren

Bericht door Ferry »

Kijk mooie filmpjes (wel spannend trouwens dat Chinese Engels :lol: )

Nu nog info zien te vinden over de juiste hoeken etc.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Slijpen van diverse frezen en boren

Bericht door Mcgyver »

das niet zo'n probleem die kan je afkijken van de originele gereedschappen..

Voor een graveer stiftje is de vrijloop hoek voor kunststof en alu zo'n 25 graden..

Voor hardere materialen zoals staal wat kleinen... zo'n 15 tot 20 graden..

blijft altijd pielen met dat ding hahah


maal het is inderdaad effe goed luisteren wat die chinees zegt...

Ik krijg spontaan de neiging om een bak babi pangang met nasi te bestellen :mrgreen: :roll:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Slijpen van diverse frezen en boren

Bericht door Arie Kabaalstra »

"Sambal Bij?" :mrgreen:

leuk om't een keer in werking te zien.. en dan te bedenken dat ik een poosje geleden een programma geschreven heb dat op een USBCNC gestuurde slijpmachine wordt gebruikt.. met een Taster worden de snijkanten ingemeten, en met die gegevens wordt het freesje dan geslepen.. ,maar ja.. das een beetje veel werk voor een hobbyist..

zoiets dus..


maar met een "simpele" gereedschapslijpmachine moet het ook zeker wel lukken.. ik heb in't verleden nog wel freesjes geslepen uit 't handje.. , met een vaste hand en een goede leunspaan kom je een heel eind..
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Slijpen van diverse frezen en boren

Bericht door Mcgyver »

ja de neusjes slijpen is niet zo'n probleem.. zeker niet op een frezenslijpertje...

Ik heb me na aanschaf al een tijd af lopen vragen wat ik met al die zooi moest van mn hbm slijpertje...

Kon niks vinden onder vertex U3 o.i.d..

blijkt dat ding een ZZM10A te heten in china... :roll:

Eeen cnc gestuurde slijpmachine op usbcnc...

Heb je daar filmpjes of foto's van?

ben eigenlijk wel benieuwd.. ik heb je een tijd geleden daar over gehoord.. maar je hebt dat ding dus ook zelf gemaakt?
COol...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Slijpen van diverse frezen en boren

Bericht door Arie Kabaalstra »

nee, ik heb er helaas geen filmpjes van.. die machine staat bij een slijperij, en het enige wat ik had was een paar wazige foto's van een oude AI centerslijpmachine, en de wetenschap dat er een taster opzat.. ( onze taster )
gewapend met die kennis heb ik op de zaak 't meet en slijpprogramma geschreven, met alle dialogen voor de "Flute-length", aantal snijkanten en diameter.. de rest werd door het programma berekend of gemeten, de waarden werden weggeschreven in een array ( dat kan met USBCNC ).

Na de meting werden alle benodigde waarden één voor één weer uit de Array gevist, en toegepast op het slijpprogramma, tevens werd er van elke meting een meetrapport gemaakt ( met de LOGMSG functie in USBCNC )

voor Boortjes overigens had ik in de Gereedschapmakerij Dit apparaat staan
Afbeelding
de Darex M5, moeilijk om goed af te stellen, maar perfecte boorpunten , gewoon kegelmantel, maar ook Helicoidale punten kon ik hiermee slijpen, ook VHM boren voor gehard staal kun je hierop maken, maar dan moet je wel een beetje "Goochelen"..

tegenwoordig slijp ik boren gewoon "uit 't handje"..
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Slijpen van diverse frezen en boren

Bericht door Mcgyver »

klinkt ingewikkeld maar Cool! :mrgreen:

jammer dat er foto's zijn..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Slijpen van diverse frezen en boren

Bericht door René »

Arie schreef
maar met een "simpele" gereedschapslijpmachine moet het ook zeker wel lukken.. ik heb in't verleden nog wel freesjes geslepen uit 't handje.. , met een vaste hand en een goede leunspaan kom je een heel eind..
Mcgyver schreef
ja de neusjes slijpen is niet zo'n probleem.. zeker niet op een frezenslijpertje...
Kom je al een heel eind mee, heb in een simpele opstelling van ruwfreesjes die bot waren het "neusje" geslepen, kun je daarna toch weer gaan verspanen :P
(koste wel de nodige freesjes voor ik wat resultaat had, maar anders moet je ze toch weggooien)
Mvg René
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Slijpen van diverse frezen en boren

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je een steen hebt met een "scherpe" zijkant, dan kun je de kop van je frezen al makkelijk slijpen als je em in een spantangetje zet die je laat scharnieren evenwijdig aan je steen, sleetje met diepteinstelling en een stopnokje.. dan kom je al een heel eind..

het slijpen van boren is een iets ander verhaal... het vrijloopvlak van een boor is een "kegelmantel", dat vereist een iets ander mechaniekje..
Plaats reactie