Goedkoopste kunststof platen

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
herbs
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 dec 2008 01:31

Goedkoopste kunststof platen

Bericht door herbs »

Ik ben opzoek naar kunststof platen van 1mm of 2mm dik waar ik vormen uit kan frezen. Ik heb hier nogal veel van nodig en daarom ben ik opzoek naar het goedkoopste kunststof. Het moet een beetje sterk zijn zoals polystyreen. Acrylglas bijvoorbeeld is nogal breekbaar en daarom niet geschikt.
Het goedkoopste dat ik tot nu toe heb gevonden is geschuimd pvc (rond de 8 euro per m2).
Weet iemand nog andere goedkope kunststoffen die geschikt zijn om te frezen?
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Goedkoopste kunststof platen

Bericht door Mcgyver »

pvc, schuimpvc en polystyreeen zijn toch wel de zowat de goedkopere kunststoffen..

plexiglas/ perspex is al gelijk een stuk duurder..

bovendien zijn bovenstaanden nog te lijmen..

Je kan zoeken naar HDPE (polyethyleen) maar das meestal niet veel goedkoper en ook dus niet te lijmen...
Althans... niet met het reguliere spul wat je in en om de bouwmarkt kan vinden.. ;-)

Kortom heel veel goedkoper word het niet :lol:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
herbs
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 dec 2008 01:31

Re: Goedkoopste kunststof platen

Bericht door herbs »

Daar was ik al bang voor :lol:

Het hoeft trouwens niet speciaal kunststof te zijn, als het maar dunne platen zijn (1mm, 2mm dik) met enige stevigheid die met de freesmachine te bewerken zijn.
Bestaat er ook iets als hard karton of geperst papier of zoiets dat ook met een freesmachine bewerkt kan worden?
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Goedkoopste kunststof platen

Bericht door Damocles »

Je hebt van die 3mm dikke hardboard platen die ongeveer 3-4euro per plaat van 61x122 kosten. Maar ik vrees dat als je daarin freest je geen mooie randen gaat hebben.

Is polycarbonaat niet iets? Stevig en goedkoper dan plexi (dacht ik).
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
B.Reitsma
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 mar 2011 07:41

Re: Goedkoopste kunststof platen

Bericht door B.Reitsma »

Moet het perse kunststof zijn? MDF is verkrijgbaar vanaf 3mm dikte.
Partij op MP: 100 platen MDF 3 mm
En hier wat brutoprijzen van MDF Merdite. De 3mm staat er in voor 2.30 bruto per m2.
Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: Goedkoopste kunststof platen

Bericht door Ferry »

Als je met LDPE materiaal uit de voeten komt moet je me eenPB sturen.

Wij maken dit materiaal in diverse diktes van 0.8 tot ca 3mm in diverse kleuren

LDPE is te frezen, maar het zal lastig opspannen zijn. Een plaat van 3mm is makkelijk te buigen het is vrij zacht materiaal.
En zoals al aangegeven onmogelijk te lijmen, de enige manier om een stevige verbinding te krijgen is versmelten met het andere werkstuk. (ook wel kunststof-lassen genoemd)

Wij leveren het materiaal meestal in rollen van 20 tot 50 meter lengte in breedte van 120 tot 500mm


Ferry....
herbs
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 dec 2008 01:31

Re: Goedkoopste kunststof platen

Bericht door herbs »

Bedankt voor de reacties zover.

Volgens mij is LDPE lastig op te spannen omdat het flexibel is. Dit zou je misschien met een vacuümtafel op kunnen lossen.
Maar de vormen die ik uit wil frezen moeten wel enigszins stevigheid hebben. Net als bijvoorbeeld bankpasjes. Deze zijn ook 1mm dik. Ze zijn wel te buigen maar volgens mij niet zo flexibel als LDPE.
Lijmen hoeft overigens niet.
Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: Goedkoopste kunststof platen

Bericht door Ferry »

nee die stevigheid ga je niet halen met LD misschien dat je met PP polypropyleen in de buurt komt, echter daar kan ik je helaas niet aan helpen.


Ferry.....
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Goedkoopste kunststof platen

Bericht door joopbos »

Je kan ook eens kijken naar PET-platen die voor vacuumvormen worden gebruikt. PET is ook goed te frezen

Joop
herbs
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 dec 2008 01:31

Re: Goedkoopste kunststof platen

Bericht door herbs »

Die flippo's die jaren geleden in zakken chips zaten, wat voor kunststof was dat eigenlijk?
Plaats reactie