Speciale v-bit frees 100º [opgelost]

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Speciale v-bit frees 100º

Bericht door ger »

Misschien, als je je 4e as onder de juiste hoek kan zetten , kan je de groeven met een gewone endmill frezen .
Het oppervlak zal denk ik een stuk mooier zijn , en het gaat ook veel sneller denk ik ;-)
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Speciale v-bit frees 100º

Bericht door Damocles »

Nee dat gaat niet want dan heb je 90° en geen 100°.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Speciale v-bit frees 100º

Bericht door vip1980 »

in wat voor materiaal moet je frezen...???
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Speciale v-bit frees 100º

Bericht door rkr »

is er nou niemand heeeeel nieuwschierig waarom het precies 100 graden moet zijn?

volgens mij was hier op het forum iemand die klaagde dat zijn 90 graden frees geen 90 maar 100 graden was. misschien kun je die persoon benaderen

en is het anders een idee om je kress incl z'n montering te kantelen?

op mijn machine heb je een verticale plaat met daarop een horizontale plaat met 43 mm houder voor de kress
als je die verticale nu vervangt door een verticale met de gaten voor de horizontale plaat verkeerd, dan kun je je kress scheef monteren zodat je wel een 90 graden frees kunt gebruiken, werkstuk 180 graden draaien en dan de andere kant afwerken?
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Speciale v-bit frees 100º

Bericht door ger »

Nee dat gaat niet want dan heb je 90° en geen 100°.
:lol: dan snap je niet wat ik bedoel ;-)
Als je de 4e as op de juiste hoek plaatst , frees je de eerst de ene flank van de groef en dan verplaats je de hoek 10 graden zodat je de andere flank kan frezen , dit kan omdat de hoek van de frees 90° is , en je een hoek van 100° moet maken en je dus 10° vrijloop hebt ;-) dit gaat dus prima ;-) ( mits je je 4e as onder een hoek kan verstellen)
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Speciale v-bit frees 100º

Bericht door Damocles »

Nee dat was me inderdaad niet duidelijk. Maar dat is misschien nog wel de makkelijkste oplossing. Analoog is natuurlijk de kop draaien.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
fabienf
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mei 2011 13:12

Re: Speciale v-bit frees 100º

Bericht door fabienf »

@ger theoretisch is het inderdaad mogelijk, maar ik kan helaas m'n 4e as niet zo makkelijk kantelen. De Kress-houder evenmin trouwens.

@Damocles ik denk dat ik bij dehaye.be misschien wel m'n gading ga vinden, en ik verwacht ook nog een offerte van een nageslepen CMT bit van 90º...
is er nou niemand heeeeel nieuwschierig waarom het precies 100 graden moet zijn?
Vast wel... maar het gekke is nu dat 90º het in dit geval nét niet is - het gaat om een specifiek vormgegeven deel waarbij de verhouding zo het best uitkomt (visueel, functioneel): omdat het mooier is Typisch een uitleg van 'n ontwerper, hè? :lol:

Bedankt wederom voor het meedenken! Ik hou jullie op de hoogte...
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Speciale v-bit frees 100º

Bericht door Erik »

Heren,

Graag weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp.
Gr.

Erik
fabienf
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mei 2011 13:12

Re: Speciale v-bit frees 100º

Bericht door fabienf »

Even een kleine update: ik heb inmiddels een leverancier gevonden van frezen met exact de gewenste tophoek van 100º - deze zijn oplopend in stappen van 5º verkrijgbaar van het merk Belin Tools en in België verkrijgbaar bij Ketele NV.

De levertijd is helaas wel 4 à 5 weken, maar de prijs is OK (rond de 90 euro voor een ø20mm model).
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Speciale v-bit frees 100º [opgelost]

Bericht door clements »

misschien mosterd na de maaltijd, maar hoeveel stuks moet je maken? En moet het perse hout zijn?

Je zou evt 1x een mal kunnen maken, en deze elke keer bekleden met epoxy oid.
ASS-U-ME
Plaats reactie