Speciale v-bit frees 100º [opgelost]

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

fabienf
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mei 2011 13:12

Speciale v-bit frees 100º [opgelost]

Bericht door fabienf »

Hallo,

Ik ben nieuw hier, al volg ik het forum nu al een tijdje vanaf de zijlijn... veel vragen die al eens bij mij (als beginner) opkwamen zijn dan ook ooit al eens eerder beantwoord hier... behalve het volgende, zover ik weet:

Voor een specifiek project ben ik op zoek naar een v-freesbit met een punthoek van exact 100º; gebruikelijk is echter 60 en 90 graden. Ik denk dat ik daardoor al snel uitkom bij het op maat laten van een dergelijk gereedschap, of zijn er alternatieven? De frees zal gebruikt worden in massief hout en PU hardschuimplaten, op mijn portaalfreesmachine met een Suhner/Kress spindel.

In de tekening die ik bijgevoegd heb staan twee varianten, waarbij de eerste van 50mm mij in minder stappen de groef op de gewenste breedte en diepte laat uitfrezen. De vraag is natuurlijk of het verstandig is om met zo'n kaliber op een Suhner of Kress te gaan werken? Uiteraard ga ik in meerdere stappen de diepte in, dat wel...

Hebben jullie nog tips? Eventueel adressen waar ik tegen niet al te hoge kosten een dergelijk gereedschap (1 à 2 stuks) kan laten slijpen? Tot dusver heb ik een paar gereedschapsslijperijen met deze tekening benaderd, maar na een week is er helaas nog geen reactie... ik betwijfel of er dan ook wel interesse is om die beperkte aantallen te vervaardigen...

Groeten,

Fabien
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fabienf op 21 jun 2011 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Speciale v-bit frees 100º

Bericht door Mcgyver »

Ik ben inderderdaad bang dat je ze custom moet laten slijpen..

Wat je kan doen is bij een slijperij die frezen in 90 graden bestellen en dan laten verslijpen naaar die 100graden.


Een link waar ik voor mn werk laat slijpen:

http://www.karat.nl/indexholtan.html

deze doen ook zeker enkel stuks..

of anders deze:
http://www.houmaro.nl/

Maar even een puntje van kritiek..

Een frees 50 met een schacht van 8 a10mm in een kress en dan in vol hout frezen??

Lijkt mij dat je kresje dat niet echt gaat waarderen... buiten het feit dat als je op zo'n frees een schacht van 8mm zou gebruiken dat hij op den duur gewoon kan afbreken :shock:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
fabienf
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mei 2011 13:12

Re: Speciale v-bit frees 100º

Bericht door fabienf »

Hi Mcgyver,

Bedankt voor de tips, ik ga er achteraan!

Wat je puntje van kritiek betreft, heb je natuurlijk gelijk. Daarom dat ik al zei: in meerdere stappen de diepte in, desnoods maar enkele mm per z-stap. Het zal wel niet veel uitmaken, maar de Suhner is stabieler dan de Kress en kan ook 10mm aan. Maar ik kies misschien beter voor de kleinere variant, die is ook wat universeler inzetbaar...

Groeten,

Fabien
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 909
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Speciale v-bit frees 100º

Bericht door joopbos »

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Speciale v-bit frees 100º

Bericht door Arie Kabaalstra »

@McGyver..

Holtan?.. één woord: AAAAAAAAAAAAAAARGH!..
oftewel.. ik heb geen goede ervaringen met het slijpwerk van Holtan..

Houmaro echter.. dat zijn professionals.. die weten waar het over gaat,

@Fabien..
Los van de stabiliteit.. van je spil.. je hebt ook het koppel niet.. ik weet niet met wat voor machine je werkt.. maar je zult met iets moeten komen van het Kaliber van McGyvers machientje..
fabienf
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mei 2011 13:12

Re: Speciale v-bit frees 100º

Bericht door fabienf »

@Arie ik ken McGyvers machientje niet - wat moet ik me daarbij voorstellen?

Ik heb een BZT PFE portaalfreesmachine (staal). Het is misschien een ongewoon plan, maar bij gebrek aan een draaibank heb ik een manier gevonden om de geribbelde 'schijven' die ik nodig heb voor een ontwerp op een andere manier te maken. Althans, het idee is als volgt:

Met de 4e as loodrecht op de tafel bevestigd, en met een zelf vervaardigde opspanplaat, wil ik de v-frees stap voor stap in Z-richting in het materiaal laten zakken, terwijl de X- en Y-as inactief zijn en de A-as verhoudingsgewijs roteert. Deze heeft (volgens het boekje) een koppel van 20 Nm (1:40 overbrenging).

Door A-rotatie en Z-stapgrootte op elkaar af te stemmen zou het volgens mij nog goed gerealiseerd kunnen worden, mits het speciale gereedschap verkrijgbaar is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Speciale v-bit frees 100º

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mc Gyver heeft een Morbidelli staan op zijn werk.. Ok.. da's dan de machine van zijn baas. maar hij heeft em omgebouwd naar een nieuwe besturing.

voor de rest.. GEEN IDEE wat je van plan bent.. kan van je verhaal even geen Chocola maken.. plaats eens een plaatje van wat je wilt?..

als te bewerken "features" niet persé een scherpe binnenhoek moeten hebben, kom je geinterpoleerd met een bolkopfrees al een heel eind..
fabienf
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mei 2011 13:12

Re: Speciale v-bit frees 100º

Bericht door fabienf »

Nou Arie, na je posts hier op het forum 'n beetje gevolgd te hebben stel je me toch wel 'n beetje teleur :lol: OK, hier dan een schets van de setup die ik in gedachten had.

Het is wel wat werk, maar als het eenmaal draait (!) dan is het de bedoeling om zo toch een heel aantal onderdelen te maken - snelheid is niet het allerbelangrijkste. Al duurt het circulair frezen met 'n bolkopfrees me dan wel 'n beetje té lang (been there, done that). Dan heb ik liever meteen de zijkanten meteen vlak afgewerkt onder de juiste hoek, in plaats van allemaal kleine trapjes van de bolkop (0.2mm of kleiner wellicht).

Oh, en tegen een Morbidelli kan ik natuurlijk nooit op... ook niet als ik me wat meer tijd gun en in kleine stapjes ga? dat vraag ik me dan wel af...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Speciale v-bit frees 100º

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik zie de noodzaak van de vierde as niet... wel eens van G02 of G03 gehoord?..

Mijn idee: Voorfrezen met een flinke Bolkop, of gewoon een endmill, en dan de V-Bit erin, en nafrezen...

't enige probleem, herstel.. de enige uitdaging die je dan nog hebt is het interpoleren van de schuine kanten..

als 't profiel onderin niet scherp hoeft te zijn.. what the... gewoon een bolkopfrees erin jassen.. en daarna?.. schuurpapiertje doet wonderen..
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Speciale v-bit frees 100º

Bericht door vip1980 »

van bovenaf gekeken krijg je dan toch een spiraal......

http://www.hhofstede.nl/bewijzen/spiraal.gif

Of als je hem uit het materiaal haal allemaal rondjes...


http://i14.tinypic.com/4kn6zgz.gif
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Speciale v-bit frees 100º

Bericht door Damocles »

Aangezien je toch in stappen moet werken heb je toch helemaal geen frees van 50mm nodig. Met een frees van 20bvb kan je toch in stapjes de wanden van die V frezen. Denk er ook aan dat op de punt het gereedschap stil staat, dus als je daarmee in hout gaat zitten peuteren dat komt niet goed. Ik zou eerst ruimte maken voor de punt met een bolkop of gewone frees zoals Arie zegt, en dan de flanken frezen.
En voor wat je tekent heb je toch helemaal gaan 4e as nodig maar kan je toch gewoon cirkels frezen?

Vergeet niet dat het een schuine kant is waarmee je materiaal afneemt, dus de spaan is nog groter dan de hoogte van de frees. Dat komt nooit goed met je kress. Om nog maar van snijsnelheden te zwijgen.

Ik heb hier een catalogus voor mij liggen van Dehaye in Brussel (maar mss kunnen ze wel verzenden?)

En die hebben 2 soorten frezen onder 100°, de gewone verzinkfrezen op pagina 2 en de "multi-functionele frezen"
op pagina 6.
http://www.dehaye.be/products/chanfrein ... TERNET.htm

De prijs voor een verzinkfrees 100° dia 20 is €46 excl. en voor die hardmetalen V dia 10 €198 excl.

Goedkoper dan die eerste ga je ze moeilijk vinden denk ik!
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
fabienf
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mei 2011 13:12

Re: Speciale v-bit frees 100º

Bericht door fabienf »

@vip1980 'allemaal rondjes' is ook exact de bedoeling

@Arie zoals ik al zei heb ik het geheel ook al zonder 4e as gedaan (jouw G02 verhaal), en ook inderdaad met endmill + bolkop; naarmate de diameter toeneemt neemt uiteraard ook de omtrek toe, en dat vertaald zich naar niet al te ideale bewerkingstijden dat kan ik je wel vertellen. Je zou zeggen, dat blijft bij de 4e as gelijk, maar ik kan me niet aan de indruk ontdoen dat een gecombineerde x-y beweging circulair even soepel (en snel) loopt als een as die roteert.

Het is precies de uitdaging van de schuine kanten die ik op een nette manier wil oplossen, en hopelijk ook meteen wat efficiënter als het kan.

Op een draaibank zag het er natuurlijk al anders uit, maar ook daar: been there, done that. Een cnc houtdraaier hier in de buurt heeft een aardige poging gedaan. Maar na wat geslaagde proefjes met ruwweg opgeschroefde werkstukken stond hij erop dat het écht wel met een vacuum gehouden moest worden (in een gedraaide tegenvorm) - ik wilde gewoon met eenvoudige opspanplaten werken waar de onderdelen op geschroefd zouden worden. Maar nee, vacuum moest het zijn volgens hem...

Nou, toen de stukken hem meermaals door z'n werkplaats zijn gevlogen :shock: kreeg ik 'n telefoontje dat hij er alsnog vanaf moest zien; hij gaf het op. Ben ooit nog de brokstukken gaan halen :roll:

@damocles bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Speciale v-bit frees 100º

Bericht door Arie Kabaalstra »

maar ik kan me niet aan de indruk ontdoen dat een gecombineerde x-y beweging circulair even soepel (en snel) loopt als een as die roteert.
dat hangt van je besturing af..

Ik heb veel "voordraaiwerk" gewoon gefreesd met de "Bridgeport-van-de-zaak".. daar had ik echt geen 4de as voor nodig.. Been there plenty o' times.. done that many o' ways
fabienf
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 mei 2011 13:12

Re: Speciale v-bit frees 100º

Bericht door fabienf »

Ik denk dat het 'n combinatie wordt van ruwweg voorfrezen met een endmill of bolkop en dan afwerken met een (speciale) V-bit, al dan niet op de 4e as. Het is wel duidelijk dat het sowieso 'n beetje meer geduld zal vragen, want direct even tot op diepte erin jassen zat er toch al niet in.

Bedankt iedereen voor de reacties en adressen.
Plaats reactie