Te gebruiken freesjes

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Harley
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 dec 2009 20:38

Te gebruiken freesjes

Bericht door Harley »

Hallo
Ik heb de afgelopen tijd een low cost CNC Portaal freesmachine in elkaar geknutseld.
Nu ben ik zover dat ik de frees kan gaan proberen.
Maar aangezien ik op dit gebied een volslagen leek ben heb ik een vraag over de te gebruiken freesjes .
Als ik uit een plaat MDF van 18 mm dik onderdelen wil frezen welke freesjes adviseren julie te gebruiken.
Ik zou liefst zo'n dun mogelijke willen gebruiken i.v.m materiaal verlies ik denk zelf aan 1.5 tot 3mm.
Maar deze kan ik niet vinden die lang genoeg zijn nl 18mm.
Wie kan mij hierin adviseren.
Bijvoorbaad dank
Harley
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Te gebruiken freesjes

Bericht door rkr »

er zijn denk ik maar weinig 3 mm freesjes die echt 18 mm diep kunnen ( er vanuit gaande dat je 3 mm hardmetalen freesjes bedoelt )

de schacht is meestal 1/8" en dat is net iets meer dan 3 mm dus als je helemaal diep bent dan wil de schacht nog wel aanlopen

over het materiaal verlies zou ik me geen zorgen maken, je zult neem ik aan niet een hele plaat mdf onder de machine kunnen leggen, dus je werkt al met restjes of stukjes, dan maakt die 1.5 mm verschil toch niet uit

tussen de verschillende onderdelen moet je toch een strookje materiaal overhouden voor je "bruggen" deze houden je werkstuk vast aan de plaat tot het einde van het werk

zelf gebruik ik 3 mm hardmetalen freesjes zoals je ze bij veel cnc leveranciers tegenkomt, en ik heb er nog nooit 1 versleten, meestal laat ik ze breken door aanvaringen met bevestigingsschroeven, of net dat ene stukje dat wegschiet omdat je dat net niet helemaal goed hebt vastgezet, of natuurlijk handmatig aangepaste G-code met een foutje waardoor je in ijlgang door vol materiaal probeert te ploegen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Te gebruiken freesjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

Standaard lengte van een freesje is 2½ x de diameter.. oftewel 2½D.. dus een 3 mm freesje heeft standaard een lengte van 7.5 mm.

wil je 18 mm , dan deel je dat door 2½.. en kom je uit op 7.2.. laten we zeggen,, 8 mm.. die hebben dan ook nog de ruimte om 't stof een beetje af te voeren.. 8 mm.. zou dan een lengte van 20 mm snijkant hebben.. en daarmee kun je ook makkelijk door een plaat van 18mm dik heen werken..

Tip van de brugjes is een gouden tip.. met de juiste software kun je de brugjes ook nog zo instellen dat ze alleen aan de onderkant zitten.. maak je ze bijvoorbeeld 9 mm hoog.. dan zitten ze tot de helft.. vanaf de onderkant..

er zijn ook "lange frezen.. die gaan tot 5 D.. dan zit je dus vanaf 4 mm.. 20 lang.. maar dunne freesjes buigen ook meer een breken eerder.. als je geen haast hebt. is het geen probleem natuurlijk... :lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Te gebruiken freesjes

Bericht door audiomanics »

Ik heb freesjes van 1/8" (3,175mm) met een snijkant van ca 14mm. Meestal wroet ik makkelijk door hout van 18mm in een paar gangen. Eigenlijk weinig tot geen last van aankleven van stof op het stukje zonder snijkant. Soms trek ik nog wel eens een contour van +1mm tot een diepte van ca 6mm zodat daar het stof in kwijt kan.
Bij MDF heb ik wel dat mijn freesjes eerder vuil en zwart worden door de lijm die er in zit.
Doorgaans doe ik met deze 1/8" een gangetje van zo'n 2000mm/min en dan ca 4,5-5 mm diep in een keer, toerental max..(alleen als het gaat roken iets minder).
Freesjes gaan zo maanden mee, bij iedere dag gebruik..en dan gooi ik ze maar weg omdat ze toch wat bot worden.. freesje ca 3 euro.

Bruggetjes gebruik ik spaarzaam omdat je die ook weer moet wegvijlen/schuren. Ik zorg er wel voor dat mijn start en eindpunt zo liggen dat het materiaal tot het laatst vastgehouden wordt en dat ik het grootste gedeelte van het werkstuk aan mijn zijde van de frees heb liggen. Bij het laatste stukje druk ik het materiaal met de hand (als het groot genoeg is anders met een stokje) tegen het bed.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Te gebruiken freesjes

Bericht door wstoof »

Ik gebruik extra lange 3mm diamant vertande freesjes voor dit soort toepassingen.
Schacht is ook 3 mm en de snijlengte is 15 mm , dit gaat prima met MDF en BaltischBerkenMultiplex.
bv een 22mm Multiplex is hier prima me te frezen.

Ik koop ze bij http://www.cnc-modellbau.de/
Vervolgens klik op ProduktUbersicht -> "Konturenfräser mit Diamantverzahnung" vervolgens helemaal onderaan op "Sonderlängen"

In het begin deed ik niet lang met z'n freesje, tegenwoordig doe ik er vele meters ermee.
Toerental bij Multiplex 30000 bij MDF ± 24000
feedrate 1200 mm/min en een diepte van 2 a 3 mm per keer
Harley
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 dec 2009 20:38

Re: Te gebruiken freesjes

Bericht door Harley »

Hallo
Hartstikke bedankt voor de reactie heren.
Met zo'n hulp heb ik goede hoop dat ook ik als leek nog eens zal kunnen frezen.
Ik hoop dat ik bij verdere vragen nog eens langs mag komen.
Nogmaals dank
Groetjes Harley
Plaats reactie