draad zetten

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

bart.hertog
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 okt 2012 00:08
Locatie: antwerpen

draad zetten

Bericht door bart.hertog »

Beste,

Ik zag hier niet direkt een gepaste kamer voor deze vraag dus hoop dat deze beetje juist staat.Kent hier iemand iets af van draad tappen ? Ik heb namelijk een metrische fijne draad gemeten van diameter 14mm /1mm per gang en 12 gangen lang : 1 cm.Nu vroeg ik me af welke draadtap ik nodig heb hiervoor ?
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: draad zetten

Bericht door Mcgyver »

M14x1 :?:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
bart.hertog
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 okt 2012 00:08
Locatie: antwerpen

Re: draad zetten

Bericht door bart.hertog »

Mcgyver schreef:M14x1 :?:
Hoe moet je dat eigelijk berekenen een draad ? want zou dit wel graag willen leren...
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: draad zetten

Bericht door Mcgyver »

HAhah je zegt dat het een metrische draad is.. ;-)


Je meet 14mm diameter op de toppen van de draad , en je zegt dat de spoed 1mm is...



valt niet veel aan te berekenen...


aantal gangen per lengte is niet nodig bij metrische draad...


gewoon in de schroefdraad tabellen kijken... ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
bart.hertog
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 okt 2012 00:08
Locatie: antwerpen

Re: draad zetten

Bericht door bart.hertog »

Maar stel dat je nu een ander stuk hebt ( bv. diameter 18 met een schroefdraad op ) waarvan je de schroefdraad wil weten hoe ga je dan te werk ?
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: draad zetten

Bericht door AnkoD »

Buitenmaat en de spoed opmeten....

Zoek eens bij Wikipedia op schroefdraad... Echt moeilijke materie is het ook weer niet...
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: draad zetten

Bericht door leopard »

Bart,

Om te beginnen begrijpik niet of je een inwendige of een uitwendige draad bedoeld.
Je hebt het over draad tappen, dat is dan in een gat.
Bij draad op een as noemen we het een draad snijden...........

Het best kan je gaan meten en de gemeten waarden met een draadtabel vergelijken,
Bijvoorbeeld bij M10 op een as zal je niet precies 10mm meten omdat de draadtoppen zijn afgerond.
Meet het gat of de as en de spoed van de draad, bij een as met de schuifmaat of een speciaal voelertje dat lijkt op een kam. Inwendig is het lastiger, dat gaat niet met een schuifmaat.

Verder heb je tig verschillende draadsoorten, verschillen in tophoek bij metrisch is dit 60 graden, maar bij andere draadsoorten komt ook bv 55 graden voor.
Er zijn op Internet ook tabellen waarbij je begint met de gemeten waarden en dan stapgewijs gaat bepalen welke draad het zou kunnen zijn.

Vaak is het handig te weten uit welk land het onderdeel komt i.v.m de daar vaak gebruikte draadsoorten.

ALs je uiteindelijk denkt te weten welke draad het is kan je met een bekende moer of bout even testen of het echt de draad is die je denkt.
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
alex364
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 okt 2012 21:52

Re: draad zetten

Bericht door alex364 »

ik sluit mij aan bij de post hierboven.
Misschien een kleine aanvulling. de M in jou verhaal staat voor metrisch. Dit betekend dat het in het metrische stelsel is gemaakt. en dat je spoed (hoever 1 omwenteling naar beneden zakt) in mm is aangegeven. en niet in bv inches.
het getal dat daarop volgt geeft de nominale buitendiameter aan van het draad. bij M10 meet je op een bout 10. Als het goed is iets er onder, omdat het draad ruimte moet hebben. het getal achter de x geeft de spoed aan. bijvoorbeeld 1 wat je in zo'n geval in de moer meet is weer afhankelijk van de gebruikte spoed. Deze moet je van de buiten diameter aftrekken. Heb je M 10 x 1 dan is de binnendiameter (10-1) dus 9
Een heel aantal van deze maten zijn genormaliseerd en dus makkelijk als tap of snijmoer te krijgen. Maar de getallen zijn in principe vrij te combineren. Zo kan je bijvoorbeeld ook prima M100x2.5 tegen komen. de binnendiameter van je moer is dan (100-2.5) dus 97.5
Dit zal je dan moeten snijden op een draaibank. In dat geval gebruik je een beiteltje wat de goede tophoek heeft. Bij metrisch draad is dit 60 graden. Je moet dan wel een draaibank (of freesbank(!) met draadsnij functie hebben. Voor het invoeren van de diepte op je machine kan je ongeveer 0.65 x spoed aanhouden. Dit is iets dieper zal je denken, maar dit heeft weer te maken met de nodige speling. immers draad draagt op flanken en niet op de binnen of buiten diameter.
't Is allemaal niet zo ingewikkeld, je moet t alleen even weten ;-)
bart.hertog
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 okt 2012 00:08
Locatie: antwerpen

Re: draad zetten

Bericht door bart.hertog »

Alvast bedankt voor jullie uitleg mannen, nu ik ga even laten zien waar ik mee bezig ben das mischien iets duidelijker, Alhier even een 2d tekening :

Afbeelding

het is een buis waar een gat in zit en daar zou draad in getapt worden, daar komt dan een top met gesneden draad in ( top heeft langs 2 kanten gesneden draad zoals je kan zien op de tekening ).En wou graag weten welke
draad ik zou nodig hebben.Als ik het juist heb kan ik met het gat en het links deel van het topje mijn zin wat doen maar rechts niet ?...

op het rechtse deel van het topje zou ook een buis komen die 14 mm metrische fijndraad bevat.Allee ja deze heb ik gemeten ( diameter 14mm /1 mm de toer / 12 gangen /10 mm lang ).
zeeschuim

Re: draad zetten

Bericht door zeeschuim »

( 1 mm de toer / 12 gangen /10 mm lang )

klopt niet, 12 gangen 1mm is 10mm
dus je hebt een pitch van 10 gedeeld door 12 is0,8333333333333333 per gang
bart.hertog
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 okt 2012 00:08
Locatie: antwerpen

Re: draad zetten

Bericht door bart.hertog »

zeeschuim schreef:
( 1 mm de toer / 12 gangen /10 mm lang )

klopt niet, 12 gangen 1mm is 10mm
dus je hebt een pitch van 10 gedeeld door 12 is0,8333333333333333 per gang
wss zal dit 12 geweest zijn dan.
alex364
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 okt 2012 21:52

Re: draad zetten

Bericht door alex364 »

14 buitenkant en een spoed van 8? das wel erg fijn. 9/16" fijn komt er dichtbij qua diameter, maar heeft een grovere spoed.
of 14 x0.75?
zoek anders hier eens tussen:
http://www.albema-robema.nl/v8/uploads/ ... fdraad.pdf
Of zoek op google even op schroefdraad voorboren, zijn vast mooiere overzichten te vinden. Dit was de eerste die ik tegenkwam.
Misschien ten overvloede : een inch is 25,4 mm ;)
bart.hertog
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 okt 2012 00:08
Locatie: antwerpen

Re: draad zetten

Bericht door bart.hertog »

hoi alex, zal het morgen nog eens exact nameten, nu als je de tekening bekijkt zie je dat het linkse deel aan het topje een diameter heeft van 12mm / lengte van 9mm, en het gat 10 mm diep is en ook diameter 12mm, wat zou je daarop zetten van draad ? ik had iefst een metrische fijndraad daarop gezet als dit mogelijk is ?
alex364
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 okt 2012 21:52

Re: draad zetten

Bericht door alex364 »

op 12 mm uitwendig kan je gerust m12 fijn snijden. In een gat van 12 zou je bv 14x1 kunnen maken (moet je t gat opboren naar 13)
Als deze 2 inelkaar moeten heb je een probleem, want dat past al zonder draad ;)
Kan je anders een samenstelling tekenen, met de maten erbij, dan kunnen we even zien wat er op elkaar moet passen.
Plaats reactie