Tandwielfrezen

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Tandwielfrezen

Bericht door ruudpg »

De oplossing van Arie met het zelf slijpen van een stukje toolbit is denk ik niet geschikt voor mij, ik heb dit nog nooit gedaan, eens moet natuurlijk de eerste keer zijn, maar om nu voor de eerste keer direct de perfecte vorm van een tand te gaan slijpen lijkt me iets te veel van het goede. De optie van Henk is interessant, maar om elke verstelling van de verdeelplaat die hiervoor nodig is per tand met de hand te doen lijkt me ook niet handig en bovendien wachten op fouten gezien het grote aantal doorgangen dat je dan met de hand moet frezen, bovendien heb ik op mijn handmatige kolom geen digitale uitlezing.

Resume: Besloten om dan maar losse moduulfreesplaatjes te kopen, per saldo prijs 16 euro per stuk inclusief de verzendkosten! Dus nu maar geduldig op de postbode wachten!

Bedankt allemaal voor jullie adviezen!!! Ook al gebruik ik het niet op dit moment wellicht heeft een ander er wel iets aan!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13465
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tandwielfrezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jamaar.. jamaar.. jongens.. jullie denken te ver.. een Heugeltand is niet meer dan een trapeziumpje.. 't lijkt heel wat.. maar dat is het niet.. echt niet..

ELK tandwiel loopt goed op een Heugel.. dus met een Heugelvorm kun je ELK tandwiel goed frezen.. en de tanden van een Heugel zijn niets meer of minder dan een simpele trapeziumvorm..

de hoek van het trapezium is gelijk aan de drukhoek van je tanden.. meestal 20 Graden..

dus.. je tekent een lijntje op de Voetcirkel, en een lijntje op de Kopcirkel, dan van voet naar kop een lijn onder een hoek van 70 graden ( 20 Graden uit de verticaal) en nog zo'n lijntje op 1 steek verderop..
als je nu een lijn trekt van de eerste lijn vanaf de voet, naar de volgende lijn aan de kop.. dan komt de andere tandflank halverwege deze lijn te staan.. Ik maak er even een plaatje van..

We weten in elk geval: Modul 0.7.. dus de tandsteek = Pi * Modul = 0.7Pi = 2.199.. zeg maar 2.2 mm..Okiday da's één

de Tandhoogte is 2.25 Modul, dus : 1.575 dus.. twee lijntjes op 1.58 afstand.. om te beginnen..

Afbeelding

de vorm van 1 zo'n trapezium draai je dan gewoon in een zilverstalen schijfje.. hoef je niet eens te harden om er kunststof mee te verspanen.. tandjes kun je er gewoon infrezen van bovenaf.. je spant het schijfje gewoon op met een stift of een spandoorn..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tandwielfrezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja maar... Hij heeft GEEN (gestuurde) 4e as en moet met de hand verdelen, en dan is het niet leuk meer.
Dus, 4e as maken, die 2 portaal motoren op 1 uitgang zetten en je hebt een uitgang over voor je 4e as.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Tandwielfrezen

Bericht door Danny »

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tandwielfrezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

S-vertanding, knappe ontwikkeling, mooie filmpjes.
Hebben we alleen wel een 5-assige nodig :mrgreen: , maar dat zijn wel de echte uitdagingen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13465
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tandwielfrezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Maar dat is alleen voor haakse overbrenging.. Mooi om te zien dat ze de boel blijkbaar gewoon parametrisch kunnen proggen.. dan maak je meters.. niks Cad_Cam.. gewoon. Ok.. deze maat moeten we hebben?.. aantal tanden ingeven.. de rest berekent de machine wel..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tandwielfrezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het lijkt mij dat ze die tandvorm ook op rechte tandwielen kunnen toepassen, dat is wat minder spectaculair. En misschien is de verhouding kosten/voordeel niet concurrerend tov. schuine vertanding ( waarbij je de zijdelingse kracht weer op moet vangen )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13465
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tandwielfrezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

wat je dan krijgt is een veredelde pijlvertanding.. loopt rustiger, en je hebt wederom geen axiaalkrachten op te vangen.. dat doet het tandwiel wel voor je..
Plaats reactie