Tandwielfrezen

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Tandwielfrezen

Bericht door ruudpg »

Ik wil gaan proberen om voor een modelmotortje tandwielen te frezen, dit zouden dus frezen moduul M0,7 moeten zijn, ik kan deze vinden bij oa HBM, VDH en Oldclocks.nl maar overal kost een setje minimaal 100 euro en dat vind ik vrij veel geld om het eens te proberen, mijn vraag is dus of jullie een adresje weten waar ze beter betaalbaar zijn?
klokkenman
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 feb 2010 22:17

Re: Tandwielfrezen

Bericht door klokkenman »

Hallo

Zijn ook los te koop, maar dan moet je wel weten hoeveel tanden je moet frezen.


Groeten klokkenman
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Tandwielfrezen

Bericht door ruudpg »

Bedankt voor de reactie! Ik weet dat ze ook los te koop zijn, iets van 28 euro per stuk, echter heb ik er 3 nodig en dan zijn ze toch ineens wel heel erg duur en is het verstandiger om gewoon een setje van 8 stuks te bestellen, die andere 5 heb ik er dan voor in totaal 16 euro erbij, ofwel 3 euro per stuk.

Ook heb ik een HOB gezien voor rond de 50 euro, maar volgens mij kan je die alleen gebruiken als je 4e as ook direct wat toerental betreft is gekoppeld aan het toerental van de frees, en zo werkt mijn handbediende freeskolommetje helaas dus niet. Heet zoiets in het nederlands geen afwikkelfrees?
Leeuwinga
Berichten: 2983
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Tandwielfrezen

Bericht door Leeuwinga »

Je kunt van een stukje HSS toolbits ook een "slag beiteltje"maken
en die slijpen op de punt voor M0.75
Hoef je verder geen dure tadwiel frezen te kopen.....
Cees
henkzelf
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Tandwielfrezen

Bericht door henkzelf »

Als je toch gaat slijpen, kun je ook een schijf-freesje herslijpen (ik deed dat met een botte Dremel frees).
Frees laten draaien, en dan een diamantvijltje er tegenaan tot het past.
Voor modelbouw wel nauwkeurig genoeg maar natuurlijk geen professioneel resultaat.

Voor een HOB: Koppeling hoeft niet. Zoek op Youtube naar: Home made Gear cutting Hobs on my Sherline.
Als je dat snapt kun je ook bedenken hoe je met een enkele schijf (en heel veel streken per tand) toch de
juiste involvente kunt creëren voor elke maat tandwiel.
Het duurt natuurlijk loei lang, maar voor hobby met een CNC zal jou dat de pret niet drukken.

Ben je goed in meetkunde, dan kan het zelfs met een rechte frees.
Hier bij meet / bereken je de coördinaten van een stuk of wat punten op een tand-flank, waarbij rechte lijnen er tussen de gewenste vorm voldoende benaderen. Dan bereken je hoeveel je je blank moet draaien zodat zo'n
lijnstuk verticaal staat en waar Y en Z moeten staan om met X het tand-deel te frezen.

Zo heb ik voor een kennis twee tandwielen met zelfs ‘schuine’ tanden voor een oliepomp van een klassieke Fiat Topolino gemaakt omdat die niet meer te krijgen waren. Dat kostte wel veel moeite om het apparaat dat te leren, maar ja, met een versleten tandwiel draait de motor van een voorloper van de Fiat 500 in de soep, en zou hij die auto’s alleen nog als hondenhok kunnen gebruiken.
Resultaat, zie: http://www.henkzelf.nl/Images/FreesMach02.JPG
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tandwielfrezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

kijk voor de gei n eens bij de foto-collecties.. modul 0.7 is nog groot vergeleken bij de Modul 0.52 die ik laatst gemaakt heb.. met een simpel macrootje in EdingCNC heb ik mijn tandraderen gefreesd voor het ombouwen van de Mijlenteller van een '59 Corvette naar Kilometers.. 4 tandwieltjes op 2 assen.. en het klusje was gepiept.. er staat geloof ik zelfs nog een filmpje bij waar je kan zien waarom je aan 1 goed gemaakt freesje genoeg hebt voor om het even hoeveel tandjes.. omdat de frees zelf de flanken vormt.. :lol: zo eenvoudig kan het zijn...
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Tandwielfrezen

Bericht door ruudpg »

Hartelijk bedankt voor al jullie reacties, maar helaas moet ik dit op mijn handbediende freeskolommetje maken want....

Ik heb een EdingCNC/USBCNC CPU5A4 waarbij de 4e uitgang wordt gebruikt als slave van de Y-as, ik heb dus geen aansluitmogelijkheid voor een 4e as, daarbij komt dan ook nog eens dat ik dus geen 4e as heb.

Wat ik wel heb is op mijn normale freeskolom een verdeeltafeltje, niet met van die handige schijven erop waarbij je alleen maar een pen in het volgende gaatje hoeft te prikken, maar er staat een gradenverdeling op dus daar gaat het net zo goed mee.

Waar ik iets mee zou kunnen is het slijpen van een toolbit, maar ja dan zou ik al eerst een tandwieltje moeten hebben om de juiste vorm te kunnen bepalen en bovendien veranderd die vorm dan ook weer met het aantal tanden dat ik moet maken per tandwiel. Lijkt me dus geen ideale oplossing, waarschijnlijk blijft er dus weinig anders over dan in de buidel te tasten....
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tandwielfrezen

Bericht door DaBit »

Je kunt toch ook de methode van henkzelf en Arie Kabaalstra toepassen? Dan heb je niet zoveel spannends nodig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tandwielfrezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tandwielfrezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef:Je kunt toch ook de methode van henkzelf en Arie Kabaalstra toepassen? Dan heb je niet zoveel spannends nodig.
Precies..ik heb dat foefje van het nafrezen van de flanken ook maar van YOUTROEP....
Er staat een hele reeks videootjes van iemand ( ik meen Hobbynut ) die heel precies en stap voor stap uit de doeken doet hoe zijn methode in zijn werk gaat..

met een verdeeltafel moet dat ook we lukken.. wat ik gedaan heb is simpelweg een heugeltandvorm getekend, van het juiste modul, met dat profiel heb ik mijn freesjes gedraaid, en gehard..

dan snij je eerst met de frees op centerhoogte de tanden, en dan verzet je de kop na 1 rondje gewoon een halve tandhoek, en het freesje verzet je een halve tandsteek in dezelfde richting.. en dan frees je de tanden na.. dan een halve tand in de andere richting verzetten.. en het proces herhalen.. zo krijg je gewoon goed genoeg lopende tandwielen..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tandwielfrezen

Bericht door DaBit »

Ik vind die methode van henkzelf nog mooier: 'gewoon' met een rechte frees de evolvente benaderen door 'm in laagjes af te pellen. Zo op gevoel heb je voor moduul 0,7 nog niet eens zo'n heel ienemienerig freesje nodig. Wel heb je een 4e as nodig die niet beperkt is tot een beperkt aantal vaste hoeken. Ik heb nooit zoiets geprobeerd trouwens, dus neem mijn opmerkingen niet al te serieus.

Als je tandwieltjes trouwens niet al te gek breed zijn (breedte < halve snijlengte frees), kun je dan niet gewoon de contour frezen in een stukje plaat?
(da's een vraag, dus)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
henkzelf
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Tandwielfrezen

Bericht door henkzelf »

Leuk dat mijn methode gesnapt wordt. Maar als ik geen schuine tanden had moeten maken, er van geweten, dan
had ik toch Arie's methode gebruikt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tandwielfrezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef:
Als je tandwieltjes trouwens niet al te gek breed zijn (breedte < halve snijlengte frees), kun je dan niet gewoon de contour frezen in een stukje plaat?
(da's een vraag, dus)
als de radius van de frees het toelaat zie ik niet in waarom het niet zo zou lukken.. je zult wel tot het hart van de frees door moeten lopen tot op de voetcirkel om onderin de tandkuil voldoende vrijloop te maken.. maar dat mag geen probleem worden genoemd..

zo kun je immers ook tandriemwielen maken..

de methode die Henkzelf beschrijft is een werktuigbouwkundig eenvoudigere, maar praktisch omslachtigere methode dan wat ik gedaan heb... Mijn methode is als het ware "geinterpoleerd afwikkelen".. ik zou het ook kunnen doen door met kleine stapjes de tanden verticaal te frezen, terwijl ik de A-as laat draaien.. dan krijg je een perfecte tand, maar omdat ik geen afwikkelfrees gebruik, moet ik de tand in de breedte in kleine stapjes bewerken op die manier.. onmogelijk is dat niet..praktisch echter ook niet.. :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tandwielfrezen

Bericht door DaBit »

Jamaar, jamaar, jouw methode loopt bij mij hier op stuk:
... met dat profiel heb ik mijn freesjes gedraaid, en gehard ...
Ik zit nog met 1 been in het ijzerzaag-decoupeerzaag-rolmaat-hamer stadium en kwa werktuigbouwkunde zit ik op pagina 3 van het boekje 'werktuigbouwkunde voor dummies'.
Met code kloppen sta ik een treetje hoger, dus dan heeft de henkzelf-methode wel wat voordelen. :)

Verder kun je daar elk moduul en elke hoeveelheid tanden mee maken door wat parameters aan te passen. Werkbouwkundig misschien wat omslachtig, maar elegant door z'n eenvoud.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie