ER20 moeren en bullnose freesjes

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

ER20 moeren en bullnose freesjes

Bericht door DaBit »

Ik wil eigenlijk een paar extra ER20 moeren hebben; bij de Kress beviel de combinatie spantang+moer eigenlijk een stuk beter dan telkens enkel het spantangetje wisselen.

Nu zijn die dingen op Ebay voor weinig te koop, alleen zijn dat geen 'gebalanceerde' moeren. Wel gebalanceerde moeren heeft bijv. Sorotec, maar die zijn daar best aan de prijs en hebben weer een speciale sleutel nodig ipv gewoon ring 30 of 34 of wat het ook al weer was.

- Tot welk toerental is een gewone niet-gebalanceerde moer bruikbaar?
- Wie levert eventueel gebalanceerde ER20 moeren met zeskant?

Verder moet ik wat onderdeeltjes voor vrienden maken en zou ik graag gelijk de scherpe kantjes iets afschuinen in 1 handeling. Met een freesje met deels platte onderkant en kleine radius aan de zijkanten (bullnose heten die geloof ik) kan dat in 1 handeling door. Dan worden de afgeschuinde kanten iets hol, maar dat is zo erg nog niet.
DamenCNC verkoopt ze, maar niet groter dan 6mm. Wie verkoopt die dingen verder nog?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: ER20 moeren en bullnose freesjes

Bericht door janplastiek »

ik kocht bij Franz Singer in Duitsland mijn ER 32 spantangen aan 5 à 6€ stuk, ze hebben ook een ebay winkel waar ik dit vond.
http://www.benl.ebay.be/itm/Mutter-fur- ... 1c30c872e8
http://www.benl.ebay.be/itm/Mutter-fur- ... 58aa756642
misschien iets voor jouw ;-)

ook als het niet op ebay staat hebben ze er nog wel of kunnen ze er snel aan geraken, hier hun site, kan je overdag steeds contact op nemen

http://www.singer-werkzeugmaschinen.de/E-index.htm
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ER20 moeren en bullnose freesjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Ik wil eigenlijk een paar extra ER20 moeren hebben; bij de Kress beviel de combinatie spantang+moer eigenlijk een stuk beter dan telkens enkel het spantangetje wisselen.

Ballnose, wie verkoopt die dingen verder nog?
ER spantangen kun je zo uit de moer pakken, ik heb geen enkele behoefte om met moeren te gaan wisselen.


Torusfrees: http://www.hoffmann-tools.com/index.php ... ram=206190

Je moet moeren hebben G2.5, tot 25000 toeren, maar dat geld meestal voor de hele houder, bij de moeren geven ze het vaak niet op, er zijn wel high-speed moeren. Even verder zoeken levert toch wat op. :P
http://www.hoffmann-tools.com/Spanntech ... ygFkvmHh8E
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ER20 moeren en bullnose freesjes

Bericht door DaBit »

janplastiek schreef: ook als het niet op ebay staat hebben ze er nog wel of kunnen ze er snel aan geraken, hier hun site, kan je overdag steeds contact op nemen
Geen woord over de balans bij die E-bay advertentie. De prijs bevalt me echter wel :lol:
Maar nou heb ik ook geen flauw idee boven welk toerental die balans een probleem word. Bij 100rpm maakt het niks uit, bij 100.000rpm heel veel, maar bij welk toerental moet je je nou zorgen gaan maken?

Ik zal eens een mailtje naar Singer doen. Ik zag trouwens dat Damen ze ook heeft. Ik heb alleen nog steeds liever gewoon een zeskant.
hugo stoutjesdijk schreef: ER spantangen kun je zo uit de moer pakken, ik heb geen enkele behoefte om met moeren te gaan wisselen.
Nee, jij drukt op de knop en je wisselt de hele gereedschapshouder met frees en al. :lol:

Ik moet laatje open, moer los, gereedschapje eruit, gereedschapje opbergen in z'n doosje, spantang eruit wippen, spantang schoonblazen, moer schoonblazen, spindelneus schoonblazen, andere spantang pakken, monteren, ander gereedschapje pakken, erin doen, moer met de hand aanschroeven, moer vastzetten, laatje dicht, nulpunt in Z bepalen, en weer verder.

Kost meer tijd om op te schijven dan om te doen, maartoch. Bij die Kress liet ik de veelgebruikte freesjes en boortjes gewoon in spantang+moer zitten. Dat was eigenlijk best praktisch.

Nu moet ik binnenkort voor een paar vrienden wat motoronderdeeltjes maken. Je zegt tegen de een 'ja hoor prima' en de ander komt met 'doe mij ook maar'. Doe ik graag hoor, maken we d'r gewoon wat moois van. Resultaat: 16 stuks onderdeeltjes elk bestaande uit een kunststofdeel en aluminiumdeel, 32 freeswerkjes dus. En allemaal net anders, dat maakt een opspanmalletje maken wel lastiger. Voor elk deel zijn 3 gereedschapjes nodig, en ik handel het liefste alle bewerkingen af in 1 opspanning, dat voorkomt 'oeps' bij nummertje 10.

Mij lijkt dat de veelgebruikte freesjes en boortjes samen met moer en spantang als 1 geheel bewaren niet helemaal onhandig. Dan kan ik ook makkelijk een dun ringetje kunststof of vilt ofzo voor de spantang zetten, dan kruipen er ook niet zoveel spanen in de zaagsnedes. Maar als een moer 3-5 tientjes kost word het al gauw minder aantrekkelijk.
Hmm, nog niet helemaal wat ik zoek; ik zoek een iets grotere radius. Eigenlijk een balneus met een plat kantje zodat je toch iets vlak kunt maken. Ik heb zo'n ding in 5mm uitvoering, kun je best leuk 2,75D (tussen 2,5D en 3D in dus :mrgreen:) mee frezen.
Iemand bekend met Hanita freesjes?
Je moet moeren hebben G2.5, tot 25000 toeren, maar dat geld meestal voor de hele houder, bij de moeren geven ze het vaak niet op, er zijn wel high-speed moeren. Even verder zoeken levert toch wat op. :P
G2.5, G6.3, etc. hangt nog van het toerental en gewicht af blijkbaar; G2.5 op een moertje van een paar gram is behoorlijk goed in balans en klinkt als knap overkill. Lekker duidelijk allemaal voor een elektrotechneut :lol:
De extra moeren hoeven van mij ook helemaal geen 24000rpm te kunnen. Als 10000 probleemloos gaat is het ook wel zat.

Die bij Hoffman is trouwens ook niet helemaal de goeie; ik moet de gewone M25 x 1,5 hebben, niet de mini. Ook daar zit weer verschil in blijkbaar. Zal eens kijken of ze de gewone ook hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ER20 moeren en bullnose freesjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: Maar nou heb ik ook geen flauw idee boven welk toerental die balans een probleem word. Bij 100rpm maakt het niks uit, bij 100.000rpm heel veel, maar bij welk toerental moet je je nou zorgen gaan maken?
volgens mij zijn de meeste moeren in ieder geval G6.3, tot 10.000 toeren.
Nee, jij drukt op de knop en je wisselt de hele gereedschapshouder met frees en al. :lol:
:mrgreen:
Ik moet laatje open, moer los, gereedschapje eruit, gereedschapje opbergen in z'n doosje, spantang eruit wippen, spantang schoonblazen, moer schoonblazen, spindelneus schoonblazen, andere spantang pakken, monteren, ander gereedschapje pakken, erin doen, moer met de hand aanschroeven, moer vastzetten, laatje dicht, nulpunt in Z bepalen, en weer verder.
Het lijkt wel werken :lol:
Moer los, freesje wisselen ( je moet zorgen dat de schacht hetzelfde is, als je die mogelijkheid hebt )
Anders spantang wisselen, dan moet de moer er af ( geen winst )
Als de boel los ligt met moer en spantang en frees kunnen overal spaantjes tussen blijven zitten.
Weer vastschroeven.
Schoonblazen en vastschroeven moet je toch.
Als je kleine alu ringetjes over de freesjes perst ( nylon kan ook ) kun je ze tegen de spantang aan drukken, waarschijnlijk nauwkeurig genoeg voor repeterende lengte.

En dat van dat laatje open, opbergen in doosje, is helemaal jouw keuze, bij mij ligt de werkbank vol als ik druk ben. ( en soms ook als ik niet druk ben :oops: )
Die bij Hoffman is trouwens ook niet helemaal de goeie; ik moet de gewone M25 x 1,5 hebben, niet de mini. Ook daar zit weer verschil in blijkbaar. Zal eens kijken of ze de gewone ook hebben.
Het lijkt mij dat ER20 niet helemaal in de standaard range zit, en dat daar een beetje eigen initiatief bij zit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Molenwijk
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mar 2014 23:00

Re: ER20 moeren en bullnose freesjes

Bericht door Molenwijk »

ER moeren met een zeskant gebruik je meestal tot 7000 toeren, ER moeren met groeven tot ca. 15000.
Bij hogere toeren is het gebruik van ER spantangen eigenlijk af te raden omdat ze dan een goede grip op het gereedschap verliezen. Bij hogere toeren is een OZ spantang beter op zijn plaats, maar die zijn een heel stuk duurder!

Met welk toerental frees je eigenlijk?

En welke diameter frees heeft je voorkeur?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ER20 moeren en bullnose freesjes

Bericht door DaBit »

Molenwijk schreef:ER moeren met een zeskant gebruik je meestal tot 7000 toeren, ER moeren met groeven tot ca. 15000.
En dan bedoel je gewoon standaard, dus zonder extra balanceringsmaatregelen?
Bij hogere toeren is het gebruik van ER spantangen eigenlijk af te raden omdat ze dan een goede grip op het gereedschap verliezen. Bij hogere toeren is een OZ spantang beter op zijn plaats, maar die zijn een heel stuk duurder!
En die passen ook niet in een ER-opname, neem ik aan?
Loslopen van frezen heb ik al lang geen last meer van gehad Ook zo'n ER20 moer dien je met best een stevig moment vast te zetten.
Met welk toerental frees je eigenlijk?
En welke diameter frees heeft je voorkeur?
Toerentallen zo tussen de 3500 en 12000rpm. Incidenteel iets hoger, maar het maximum van 24000rpm doe ik niet; je maakt mij niet wijs dat vetgesmeerde lagers dat leuk vinden. Lager dan 3500 probeer ik te voorkomen (dan levert een Chinese HF-spindel niet veel koppel meer).

Als de nieuwe machine klaar is dan vermoed ik dat het toerenbereik nog een stukje omhoog schuift; boven de 8000rpm lopen die Chinese spindels het lekkerste, maar als je de frees niet hard genoeg de bocht om kunt sturen om de voeding constant te houden dan heeft het weinig zin om hoge toeren te gaan draaien.

De 4mm, 6mm, 8mm en 10mm vingerfreesjes zien het meeste gebruik, maar eigenlijk gebruik ik alles van 0,8mm tot 14mm. Goedkope Chinese freesjes die nu het loodje leggen vervang ik door iets betere kwaliteit VHM (AlTiN gecoat voor staal, blank voor de rest). Duurder, maar uiteindelijk meer spanen per euro frees.


Ik heb trouwens bij de Chinees die ook de spindel geleverd heeft een drietal gebalanceerde moeren en een paar extra spantangetjes besteld. Moeren waren $7, spantangetjes $2,50. We zullen zien of het wat is. De moer die nu op de spindel zit is met een paar boorpuntjes gebalanceerd en doet het prima in ieder geval. Spantangetjes klok ik eerst uit om te kijken of het wat is.

De 'noodzaak' om een bullnose-freesje te gebruiken en zo een toolwissel te besparen word minder. Het hele freesklusje lijkt zodanig complex te worden dat op een avond even alle 16 blokken POM en 16 plaatjes aluminium er doorheen jagen een utopie is, en dan is een keertje wisselen naar een verzinkboortje om 45-graden schuine kantjes te maken ook geen drama.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Molenwijk
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mar 2014 23:00

Re: ER20 moeren en bullnose freesjes

Bericht door Molenwijk »

Beste DaBit,

Kijk eens naar de Fahrion centro P spantanghouder.
Deze is nauwkeurig (1um) en geschikt voor toerentallen tot 25000 /min.

Fahrion levert ook zeer nauwkeurige ER-spantangen, maar hier passen ook de standaard ER spantangen in.

Wil je meer info over deze houder, dan hoor ik dit wel.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ER20 moeren en bullnose freesjes

Bericht door DaBit »

Euh, maar dat is toch een houder die zelf weer in een HSK of BT opname past? Bij mij is de HF spindel zelf voorzien van ER20 conus....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Molenwijk
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mar 2014 23:00

Re: ER20 moeren en bullnose freesjes

Bericht door Molenwijk »

Oke, dat wist ik niet.
En de Fahrion houder is inderdaad een Iso40 (BT40) houder.

Dan zijn alleen de Fahrion spantangen met hun rondloopnauwkeurigheid van 3um van toepassing.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ER20 moeren en bullnose freesjes

Bericht door DaBit »

Nou, da's eventueel ooit interessant als ik met hele kleine freesjes aan de gang ga. Dan begint die rondloopnauwkeurigheid mee te tellen, anders is mijn tweesnijder opeens een eensnijder. Maar voor het 'gewone' freeswerk is het minder spannend.

Jij levert die dingen?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Molenwijk
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mar 2014 23:00

Re: ER20 moeren en bullnose freesjes

Bericht door Molenwijk »

Ja.
Plaats reactie