goed adres voor 6mm plexiglas platen?

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: goed adres voor 6mm plexiglas platen?

Bericht door D9R »

Beetje onzin om een nieuw topic hiervoor te openen.
Maar ik ben een behuizing aan het maken om mijn freesmachine van alu profiel.
Nu vroeg ik mij af wat heb ik hiervoor nodig? Plexiglas, acrylaat glas of polycarbonaat?
Dit i.v.m. het zagen.
Laatst gewijzigd door D9R op 22 jan 2017 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: goed adres voor 6mm plexiglas platen?

Bericht door Zee&Zee »

Plexiglas, acrylaat zijn beide pmma en dus hetzelfde.
Polycarbonaat is slagvaster maar iets zachter ( krast sneller) en duurder.

Je kan het van beide maken, het is niet zo spannend. Sec genomen zou polycarbonaat beter zijn omdat mocht er een keer iets hard van je frees wegspringen tegen je behuizing, je minder risico loopt dat de kap barst.

Ik heb trouwens nog een flinke stapel 8mm plexiglas platen liggen van een klus. ik zal eens een topicje openen als er mensen interesse hebben wil ik wel wat pakketjes maken net als die toolingplate laatst.
CNC you later
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: goed adres voor 6mm plexiglas platen?

Bericht door DaBit »

Ik heb het wel eens gehad dat er iets loskwam uit de klem, door de 12000rpm frees op toeren gebracht werd waarna de onbalans de frees deed breken en het werkstukje hard wegvloog.
Van de BF20-tijd heb ik nog een deuk in de garagedeur: kantentastertje in de spil en per ongeluk S10000M3 tikken ipv S1000M3. Dat zijn ook van die acties waar je even heel stil van word.

Dan ben ik toch blij met m'n polycarbonaat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: goed adres voor 6mm plexiglas platen?

Bericht door audiomanics »

Ondanks dat het snel krast is uit veiligheids overwegingen Polycarbonaat (Lexan) wel het spul dat je moet gebruiken.. Helaas (voor mij) is het niet te laseren (>1mm) en moet ik het dus frezen..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: goed adres voor 6mm plexiglas platen?

Bericht door D9R »

Dan wordt het polycarbonaat, wel zo veilig.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: goed adres voor 6mm plexiglas platen?

Bericht door serum »

Ik gebruik 4mm polycarbonaat in de raampjes (zijkant/stukje aan de voorkant wat geen deur is) en als deur gebruik ik 10mm plexiglas. Destijds opgehaald ergens in de regio van Arnhem voor weinig. Voor de rest van de behuizing gebruik ik 40x40 aluminium profiel. Goed adresje daarvoor is motedis. (keurig gezaagd, lage prijs) Niet te moeilijk doen met verbindingen; gaatje boren waar de inbussleutel in past, en een bolkop inbus als verbinding. Ik heb 1 'luxe' verbinding gebruikt voor het ophangen van de tank van de fogbuster. En zorg dat je makkelijk bij je werkstukken kan als je de behuizing maakt, essenstieel als je iets op moet spannen. Eigenlijk wil je gewoon een behuizing die verdampt als je hem niet nodig hebt.
Laatst gewijzigd door serum op 24 jan 2017 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: goed adres voor 6mm plexiglas platen?

Bericht door serum »

Ah, gevonden. 2009 alweer.

https://www.vanviegen.com/webshop/
tonyolena
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jun 2016 11:23
Locatie: tessenderlo belgie

Re: goed adres voor 6mm plexiglas platen?

Bericht door tonyolena »

ik ben even de site aan het bekijken geweest de platen dat ik gebruik hard schuim pvc vind ik duur op de verschillende site ik betaal maar 25 de vierkante meter verzaagd
Plaats reactie