Welk materiaal voor instrumentenbak

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Welk materiaal voor instrumentenbak

Bericht door Guvner »

Voor in een praktijk ben ik een ontwerp aan het maken voor een zogenaamde inlay voor een instrumentenbak.

Je moet je voorstellen dat het er zo ongeveer uit ziet:
Afbeelding

Het is hier echter zo dat de instrumenten op smalle (allemaal dezelfde) bruggetjes liggen. Dit is in het voorbeeld te gebruiken omdat dit voor een vaste praktijk is. In mijn geval moet ik het echter maken voor gebruik in een koffer, waardoor het dus zo moet zijn dat de instrumenten een stuk vaster liggen.

Tijdens de open dag heeft Kees een mooie demo gegeven van ArtCam, waarbij hij een doosje ging maken voor zijn schuifmaat. Dit bracht mij op het idee om ditzelfde te gaan doen voor deze instrumenten.

De uitdaging zit hem echter in het materiaal. Ik dacht eerst gebruik te gaan maken van POM, echter schrok ik hierbij een beetje (erg) van de prijs.

Het moet dus gaan om materiaal dat ik hiervoor kan gebruiken en dus te bewerken is op mijn cnc machine (als hij klaar is) en het materiaal moet te steriliseren zijn in bijvoorbeeld een sonarapparaat (of ultrasoon genoemd) en daarna na te vegen met alcohol (daar moet het dus tegen kunnen).

Wie kan me hiermee helpen welk (nog redelijk betaalbaar) materiaal ik hier het beste voor kan gebruiken.

Het gaat om 4 platen van zo'n 180x230x10mm

Wie o wie??
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Welk materiaal voor instrumentenbak

Bericht door Mcgyver »

Je zou kunnen kiezen voor pvc plaat of hmpe.

het oppervlak van deze materialen zijn al een stuk gladder als van pom, en beide kunnen tegen alcohol.


bovendien zijn ze goedkoper ;-) win,win win situatie :lol:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Welk materiaal voor instrumentenbak

Bericht door Hessel Oosten »

Zie ook dit draadje, zelfde thema:

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=34&t=9762

Hessel
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Welk materiaal voor instrumentenbak

Bericht door audiomanics »

foamrubber?
MDF?
Betonplex?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
vox67
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: Welk materiaal voor instrumentenbak

Bericht door vox67 »

Ik denk dat hmpe het verstandigst is.
Dit is iig voedselveilig, vandaar dat dit ook voor snijplanken in de industrie gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Welk materiaal voor instrumentenbak

Bericht door Guvner »

Ok dank allen.

Ik denk dat ik inderdaad maar voor HMPE ga. Nu nog even de juiste leverancier vinden voor de stukken die ik nodig ga heben.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Welk materiaal voor instrumentenbak

Bericht door Guvner »

Is dat hmpe goed te lijmen trouwens?

Ik wil namelijk de onderste laag zo maken dat de instrumenten erin liggen en dan een aantal strips erop zodat de instrumenten erin blijven liggen als het deksel er op ligt.

Aangezien de bak waar het in komt een bodem (16mm) en een deksel (21mm) heeft, vind ik het een beetje zonde om de volledige hoogte aan hmpe te nemen. Ik zat dus te denken om een aantal strips op elkaar te plakken om de instrumenten zo in de vakjes te houden.

Maar ik kan niet zo goed vinden waarmee ik dat moet lijmen, of is het helemaal niet te lijmen?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Welk materiaal voor instrumentenbak

Bericht door Rob65 »

ik denk dat je op dit antwoord niet gehoopt had: http://www.colltec.nl/assortiment/hmpe-polyetheen want daar staat "Vanwege deze eigenschap is HMPE eigenlijk niet te lijmen" maar net als bij Teflon zijn er wel oplossingen om het toch (beperkt) te kunnen lijmen.

Het laat zich wel uitstekend draaien en frezen en ook tappen is geen probleem.

Misschien is het een idee om in plaats van strippen op de bovenkant te monteren er een laagje (dun) HMPE op te leggen. Dat kan je dan op schuimrubber vastmaken zodat het op de instrumentenbak drukt.

Ultrasoon steriliseren is geen probleem en als je die dunne plaat in het deksel met drukknopjes bevestigd kan die er eenvoudig uit om deze ook te steriliseren.

Ik ken wel een dierenarts die op zo'n "gereedschapskist" jaloers is :lol:
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Welk materiaal voor instrumentenbak

Bericht door Guvner »

Thnx Rob,

Deze wordt voor een Pedicure (en mogelijk nog meerderen die interesse hebben)

Maar het was inderdaad niet het antwoord waar ik op had gehoopt. Voordat ik iets ga bestellen ga ik eerst wel eens even goed tekenen hoe het moet worden. Wellicht dat ik nog kan vinden wat er anders kan.

Je voorstel met schuim ga ik zeker op het lijstje zetten.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Welk materiaal voor instrumentenbak

Bericht door keesfrees »

Guvner schreef:VWie kan me hiermee helpen welk (nog redelijk betaalbaar) materiaal ik hier het beste voor kan gebruiken.

Het gaat om 4 platen van zo'n 180x230x10mm
alles in mm's dus ?
da's toch een stukkie van niks, cq materiaalprijs is niets in verhouding tot het werk
ik denk overigens dat corian ( oid, ( Hi-Mac) ) het bekijken waard is
dat wordt gebruikt voor aanrechtbladen ed, is vaak 12mm dik
jij kunt mooi de uitgevallen stukken gebruiken van sparingen voor spoelbak, kookplaat ed
met een pak gevulde koeken naar een verwerker en je bent klaar :-)
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welk materiaal voor instrumentenbak

Bericht door DaBit »

Guvner schreef: Aangezien de bak waar het in komt een bodem (16mm) en een deksel (21mm) heeft, vind ik het een beetje zonde om de volledige hoogte aan hmpe te nemen. Ik zat dus te denken om een aantal strips op elkaar te plakken om de instrumenten zo in de vakjes te houden.
HMPE is niet zo heel duur. 40mm dik zal ergens rond de 100 euro per vierkante meter zitten ofzoiets. Dus zolang je geen ondersnijdingen hebt zou ik het gewoon uit 1 blok frezen. Je gooit misschien wat veel materiaal weg, maar je bent dan wel klaar.

HMPE lijmen gaat niet zo heel best, zeker niet als het ook nog de strilisator in moet kunnen. Lassen gaat wel prima en is niet zo heel erg moeilijk (en als je een hetelucht-soldeerboutje hebt die goed in temperatuur te regelen is dan heb je het benodigde gereedschap al. Lasdraad heb ik nog kilo's mocht je het nodig hebben. Ik las het zelf met iets nog grofstoffelijkers: een omgebouwde Xkraft verfbrander). Trekt wel als een gek als je het last.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Welk materiaal voor instrumentenbak

Bericht door Mcgyver »

Ok dank allen.

Ik denk dat ik inderdaad maar voor HMPE ga. Nu nog even de juiste leverancier vinden voor de stukken die ik nodig ga heben.
probeer het eens bij stout perspex , die hebben dat wel ;-) en is dicht bij je in de buurt :mrgreen:
Is dat hmpe goed te lijmen trouwens?
nope is niet te lijmen. er bestaan wel speciale 2k lijmen die er een beetje aan hechten ik kan me nog een ppx 05 herinneren...


enne dabit:
lassen gaat wel prima en is niet zo heel erg moeilijk (en als je een hetelucht-soldeerboutje hebt die goed in temperatuur te regelen is dan heb je het benodigde gereedschap al. Lasdraad heb ik nog kilo's mocht je het nodig hebben. Ik las het zelf met iets nog grofstoffelijkers: een omgebouwde Xkraft verfbrander). Trekt wel als een gek als je het last.


I dare to disagree :mrgreen:

HMPE is niet goed te lassen, HDPE wel..., de langere ketenen tov HDPE zorgen ervoor dat het materiaal harder, slijtvaster is en ook minder snel smelt..
Je kunt het wel een beetje aan elkaar bakken, maar de las is is dan erg broos en zal ook makkelijk weer loslaten

Lassen is dus ook geen optie ...

Over het algemeen is een mechanische bevestiging de juiste optie
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welk materiaal voor instrumentenbak

Bericht door DaBit »

Effe nagezocht, dat spul van mij is PE500. Da's dan zeker HDPE? Want dat last voor deze leek prima met wat hetelucht, het trekt alleen alle kanten op. Net RVS, maar dan erger.

En met HMPE bedoel je dan dat 'Werkstoff S'?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Welk materiaal voor instrumentenbak

Bericht door Mcgyver »

HMPE 500 is moeilijk tot slecht lasbaar , HMPE1000 is totaal niet lasbaar

HDPE 300 is goed lasbaar..


Werkstoff s is een algemene naam voor HMPE zowel 500 als 1000


500 is wel lasbaar maar gaat niet heel goed, las is nooit heel stevig....HDPE gaat als een jekko ;-)


HDPE is een extrusie product, soms zichtbaar met extrusie strepen... maar er zijn ook versies met aan 1 kant een mattige laag en de andere kant gliimmend..

HMPE is te herkennen aan een vlak gefreesd oppervlak
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Plaats reactie