POM versus HMPE

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

POM versus HMPE

Bericht door Rob65 »

Ik was verschillende materialen aan het vergelijken: POM en HMPE.

Beide zijn goed freesbaar en aangezien HMPE een stuk goedkoper is dan POM lijkt dit ideaal voor de kunststof hobby werkstukjes.

Bij HMPE 1000 lees ik dat het zeer goede glijeigenschappen heeft, hoge slagvastheid en slijtvast is. Het wordt veel gebruikt voor geleidingen in machines, stootblokken enz. HMPE500 is een stuk goedkoper en heeft goede glijeigenschappen

Bij POM staat dat allemaal niet maar wel wordt daar vermeld dat het zeer goed vorm- en maatvast is en het heeft een zeer goede combinatie van hardheid, stijfheid en taaiheid.
Volgens de leverancier (Lumé in Wijchen) is POM geschikt voor tandwielen, loopwielen, glijelementen en nog veel meer.

Ik dacht dat juist HMPE veel gebruikt werd voor glijbussen, zover ik weet heeft HMPE heeft betere glijeigenschappen dan POM en is het slijtvaster. Ook voor tandwielen zou mijn keus eerder naar HMPE dan POM gaan.

Maar bij POM staat die vorm- en maatvastheid vermeld.

Ik heb graag een grijpvoorraad met stukjes materiaal zodat ik snel aan de slag kan als ik een ingeving krijg maar kan ik nou het beste POM of HMPE op de plank leggen?
Vaak zijn het gewoon glijwieltjes, afsluitkapjes, montageblokjes en andere algemene dingen, maar ik wil ook wel eens tandwieltjes frezen. Maakt het nog uit of ik die van POM of HMPE maak? Moet ik me nu plots zorgen gaan maken dan mijn HMPE werkstukjes minder goed aan de maat zijn dan POM? Of valt dit allemaal wel mee.

graag jullie mening / ervaring.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: POM versus HMPE

Bericht door Mcgyver »

voor fijn freeswerk/draaiwerk kun je beter pom nemen..

Pom is makkelijker te verspanen, zeker als je schroefdraden moet maken kun je beter pom hebben... Pom is veel harder

Bij hmpe krijg je nog wel eens wat franjes langs randjes, waardoor je met schroefdraden een probleempje kunt krijgen.

Bovendien is Pom een stuk maatvaster.


Helaas kun je die materialen niet over 1 kam scheren... dus elk werkstuk dient bekeken te worden waar het aan moet voldoen ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: POM versus HMPE

Bericht door DaBit »

Ik ben geen expert, maar ik heb zowel stukjes POM als PE500 liggen als 'grijpvoorraad'. Maar tenzij ik de glibber van PE nodig heb pak ik meestal POM. Freest heerlijk, is lekker degelijk, maatvast, en ziet er minder kliko-achtig uit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: POM versus HMPE

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou voor POM gaan (als het prijstechnisch verantwoord is )
Zolang je niet heel specifiek de eigenschappen van HMPE nodig hebt zie ik alleen nadelen bij HMPE.
Het eindresultaat ziet er altijd mooier uit ( geen kliko uitstraling :lol: die term ga ik vaker gebruiken )
Ik vind het ook beter bewerkbaar ( wel scherp gereedschap gebruiken )

En eerlijk gezegd zou ik zo niets kunnen verzinnen wat ik om andere reden dan de prijs van HMPE gemaakt heb.

Iets heel anders, PVC, ook hard, moet je iets beter opletten met frezen, maar voordeel : heel goed te lijmen.
En dat is bij sommige onderdelen (modellen) vaak ook heel handig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: POM versus HMPE

Bericht door Rob65 »

Dank,

dat is duidelijke taal.
Ik heb wat stukjes HMPE1000 liggen en moet zeggen dat ik daarbij toch erg tevreden was over de verwerkbaarheid - als POM nog beter freest/draait dan weet ik het wel.

Wat ik maar eindigt meestal op "je": blok-je, kap-je, wielt-je dus voor de prijs hoef ik het niet te laten. Voordeel is ook dat als ik naar Wijchen fiets en daar vraag of ze nog stukjes hebben liggen, er vaak wel wat kleinere stukken materiaal liggen zodat ik geen meerprijs voor maatwerk of zaagkosten betaal.

PVC was ik haast vergeten, is inderdaad ook mooi materiaal en het is wel heel makkelijk te lijmen.

Scherp gereedschap is geen probleem. Nieuwe VHM frezen worden hier vaak eerst in kunststof en schuim gebruikt voordat ik ze in het aluminium laat bijten :mrgreen:

De tandwieltjes ga ik binnenkort dan toch maar eens in POM proberen te frezen. Alleen nog even bedenken hoe ik het ringwiel van mijn planatair stelsel ga maken (waarschijnlijk gewoon steken uit aluminium en dan eens kijken hoe lang dat stand houdt met POM planeetjes en een messing zonnetje.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: POM versus HMPE

Bericht door aanrip »

Kijk ook eens naar PETP. Etheenterephtalaat. Dit is harder en vormvaster dan POM. Geschikt voor droge lagers en met tolerantie te bewerken.
Elke kunststof heeft een eigen toepassingsgebied. En er zijn er vele.
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: POM versus HMPE

Bericht door Rob65 »

Hoi Aanrip,

PETP, volgens mijn leverancier toe te passen waar: "In het bijzonder extreme maatvastheid een vereiste is" in de fijnmechanische industrie en zeer geschikt voor tandwielen.

Precies wat ik zoek dus - maar ja, dat dacht ik van POM ook :oops:
Het zal gewoon een kwestie van uitproberen zijn.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: POM versus HMPE

Bericht door hugo stoutjesdijk »

PETP, dat heet bij mij ARNITE geloof ik. Ook heel mooi, maar is dacht ik toch een stuk kostbaarder dan POM ( maar het is 20 jaar geleden dat ik het gebruikt heb )
Heb er destijds onderdelen met een veerconstructie van gemaakt ( uit 1 stuk )

Tsja, en dan die tandwielen, hangt natuurlijk van de te verwachten belasting af.

Als je makkelijk een reststukje voor weinig kunt bemachtigen, gewoon een keer uit proberen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: POM versus HMPE

Bericht door ruudpg »

De lagers van roeren voor zeilboten (Jefa) worden vaak van POM (Delrin) gemaakt. Het is maatvast, neemt geen vocht op en kan door water worden gesmeerd!
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: POM versus HMPE

Bericht door Rob65 »

PETP is inderdaad Arnite en kwa prijs een stuk duurder dan POM.

Voor mijn tandwieltjes heb ik aan 30mm rondstaf meer dan genoeg en dat kost me maar 20 Euro/meter.
Kosten voor wat experimenteren vallen dus nogal mee.

Kracht komt er op de tandwielen niet veel te staan. Het uitgaande koppel heeft een maximale belasting van (geschat) 0.5 Nm. Ik moet er nog aan rekenen en het is ook afhankelijk van de nog te kiezen tandvorm maar ik denk dat het wel zal lukken. PETP heeft een drukvastheid van 98 N/mm2
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: POM versus HMPE

Bericht door Arie Kabaalstra »

Pom, Pom, pom.. tralala..ohnee.. :lol:

Ik heb hier ook een stuk POM liggen.. voor fijn werk is dat een stuk fijner dan HMPE.. wat bedoel ik met fijn werk?.. nou.. dingen als glaspakkingen voor horloges.. stel je voor.. een ring ø35.6, met een hoogte van 0.8-1.3 mm en een dikte van 0.3.. binnengat is dus ø35...

Afbeelding

't ding in de achtergrond is een Victorinox zakmes..model KL om je een idee te geven van de schaal.. Ik heb dit soort ringen ook wel gemaakt van een restje HMPE.. maar da's bijna niet te doen..
Plaats reactie