Ontharden staal , gaat dat vervormen ?

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Markus
Berichten: 456
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Ontharden staal , gaat dat vervormen ?

Bericht door Markus » 20 mei 2019 11:47

Ik heb een brede geleidingsrail van 53mm breed en iets van 2meter nog wat lang die ik door ga slijpen omdat er een beschadiging zit ergens in het midden. Hou ik dus 2 goede korte stukjes over en 1 stuk dat als geleiding niet meer bruikbaar is. Wil het eigenlijk niet weggooien want de onderkant en zijkanten zijn mooi vlak geslepen. Ik vroeg me af als ik dit laat gloeien en dan langzaam af laat koelen om het weer zacht te maken, blijft het dan nog steeds zo vlak en recht ?

Greezt,

Markus

Grafjan
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Ontharden staal , gaat dat vervormen ?

Bericht door Grafjan » 20 mei 2019 21:28

Waarom zou je het zacht willen maken? Als je het doet om het te bewerken, en het blijft recht na het ontlaten , kan het bij de bewerking toch weer kromtrekken.

Markus
Berichten: 456
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Ontharden staal , gaat dat vervormen ?

Bericht door Markus » 20 mei 2019 23:41

Om er gaten in te boren en dan te tappen, ze zijn nu zo hard dat ik betwijfel of me dat gaat lukken

Greezt,

Markus

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 8227
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ontharden staal , gaat dat vervormen ?

Bericht door DaBit » 20 mei 2019 23:52

Gaten maken lukt eventueel met een VHM-freesje nog wel. TiAlN-gecoat viersnijdertje in de spindel en in een spiraal naar beneden. Ik heb op die manier toch gaten gekregen in stukken gereedschap waar een HSS boor veranderde in een paar druppels gloeiend metaal met amper een markering op het oppervlak van het werkstuk.
Enig probleem is misschien de diepte van het gat.

Gaten tappen is (met een HSS tap) misschien iets lastiger, maar van die rails is meestal alleen het oppervlak knetterhard. Ik denk dat als je aan weerskanten van de rail het gat een tikje breder freest dat dat ook wel lukt.

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6980
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ontharden staal , gaat dat vervormen ?

Bericht door hugo stoutjesdijk » 21 mei 2019 08:02

Maar eigenlijk heb je dus een stukje netjes geslepen gereedschapsstaal nodig?
Ik zou er niet aan beginnen, en m'n energie in gewoon materiaal stoppen, dat doe je uiteindelijk toch wel als je alle pogingen achter de rug hebt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Markus
Berichten: 456
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Ontharden staal , gaat dat vervormen ?

Bericht door Markus » 21 mei 2019 12:11

Hoi Hugo,

Ik ben bekend met geslepen staal, heb het gebruikt in meerdere projecten en het is niet echt goedkoop. Dus vind ik het zonde om een stuk van meer dan een meter x53x38mm met mooie montage gaten aan mijn metaalboer mee te geven. Ik dacht, is het te gebruiken als ligger voor bijvoorbeeld een 15mm geleiding voor bijvoorbeeld een portaal brug ? of als ingiet stuk in een epoxy beton machine ?

Zoiets bedoel ik


Gallerij Link

Paste leuk dus , vandaar de vraag, of het metaal mooi vlak zou blijven als het wat zachter gemaakt zou worden
Greezt,

Markus

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6980
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ontharden staal , gaat dat vervormen ?

Bericht door hugo stoutjesdijk » 21 mei 2019 12:30

Ik begrijp de verleiding. ;-)
Heb je al geprobeerd er een gat in te boren, misschien zijn alleen de loopvlakken inductie gehard bij zo'n brede rails. Zal geen boter zijn, maar misschien wel te bewerken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Gebruikersavatar
vip1980
Berichten: 495
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Ontharden staal , gaat dat vervormen ?

Bericht door vip1980 » 21 mei 2019 13:22

kan je nu niet de bestaande gaten gebruiken als bevestiging..?

Markus
Berichten: 456
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Ontharden staal , gaat dat vervormen ?

Bericht door Markus » 21 mei 2019 14:52

Ik zal een gaatje proberen te boren, gezien de moeite die het koste om het door te slijpen heb ik geen hoge verwachtingen, maar wie weet
kan je nu niet de bestaande gaten gebruiken als bevestiging..?
Misschien met pennen die in de gaten geplaatst kunnen worden maar dan moet er iets rechthoekigs op gemonteerd worden dat dan weer heel vlak moet zijn
Zoiets van een dunne reep geslepen staal erop monteren en dan daar weer de rails op ? ach het is inderdaad een mogelijkheid

Greezt,

Markus

Plaats reactie