Lineaire rail zonder gaten

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door Swake »

Als je geen schrik hebt van kromtrekken kan je het ook altijd wagen om er een extra strip staal onder te lassen, eentje met gaten waar je ze wilt hebben dan.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door Arie Kabaalstra »

Zou ik niet doen.. zo te zien zit er een klemrandje aan de onderzijde.. kikkers of klemstrippen maken.. en vastzetten.. Voor de uitlijning zou je een paar pennen in je onderstel kunnen zetten..
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door Danny »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 apr 2021 09:31 ik vermoed dat Danny dit bedoelt:
23160
En dat is precies wat ik met kikkers bedoelde.
Klopt.
als je echter aan de 2 kanten van de rail met kikkers werkt gaat uitlijnen een grote uitdaging worden.
Aan één kant een vaste referentieaanslag en aan de andere kant de kikkers om de rail vast te zetten.
Die referentieaanslag wordt over het algemeen in de basis gefreesd maar één lange kikker met de lengte van de rail zou ook kunnen.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door remon_v »

Een strip er onder lassen durf ik niet aan, zou zonde zijn als de rail krom zou trekken...
Als het me lukt, denk ik dat gaten boren de beste optie is, dat is denk ik ook het makkelijkst uit te lijnen.
nieles
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 mei 2009 13:43
Locatie: Zwolle

Re: Lineaire rail zonder gaten

Bericht door nieles »

Swake schreef: 05 apr 2021 10:50 INA Monorail Guidance Systems Catalogue hier: https://www.tuli-shop.com/ina-linear-motion
Kijk op pagina 233 van die catalogus. Model is TKVD..-K. Dus dat zal TKVD25-K zijn in dit geval hier.

Er staat nog geschreven dat het een 'clamping' systeem betreft maar zonder verdere details.

(Om één of andere reden wordt de rechtstreekse link naar de PDF catalogus van INA niet gesmaakt door de forum software, er komt een foutmelding bij te staan)
op pagina 340 (342 van de pdf) staat de clamping strip.
Plaats reactie