Hoe lineaire R+K geleiding onderhouden?

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Hoe lineaire R+K geleiding onderhouden?

Bericht door Kjelt »

Hi, vandaag bij Teunissen een Rose+Krieger geleiding gevonden.
Deze heeft betere tijden gekend, wat roest en loopt stroef.

Nou heb ik met dit soort geleidingen nul ervaring.
Wat kan er open geschroefd worden aan de wagen zonder dat er van alles uit komt rollen of springen?
Hoe onderhouden wat voor smeermiddel etc.

Bedankt alvast.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe lineaire R+K geleiding onderhouden?

Bericht door Kjelt »

Niemand die ooit zo’n soort wagen heeft geopend en kan vertellen wat welen niet kan ?
sjefke1993
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 apr 2020 21:53

Re: Hoe lineaire R+K geleiding onderhouden?

Bericht door sjefke1993 »

Ziet eruit als zo'n apparaatje: https://www.rk-rose-krieger.com/fileadm ... ine_en.pdf

zo te zien kan je gewoon de riem van het wagentje loshalen, aan een kant de omkeerrol erafhalen en dan het karretje eraf rollen. Ik denk niet dat er veel mis kan gaan als je hem open begint te schroeven. succes!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe lineaire R+K geleiding onderhouden?

Bericht door Kjelt »

Bedankt Sjefke,
die had ik nog niet gevonden.
Het lijkt er inderdaad op dat er geen tientallen kogellagerballetjes inzitten maar dat de metalen strip aan de zijkanten de geleiding is. Dan kan er niet heel veel mis gaan bij het openen :mrgreen:
Bedankt!
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hoe lineaire R+K geleiding onderhouden?

Bericht door benkr »

sjefke1993 schreef: 06 sep 2021 10:01 Ziet eruit als zo'n apparaatje: https://www.rk-rose-krieger.com/fileadm ... ine_en.pdf

zo te zien kan je gewoon de riem van het wagentje loshalen, aan een kant de omkeerrol erafhalen en dan het karretje eraf rollen. Ik denk niet dat er veel mis kan gaan als je hem open begint te schroeven. succes!
Ik denk niet dat het gaat om een unit met riemaandrijving, maar dat het wagentje via 4 looprollen over een stalen geleider beweegt. Waarschijnlijk kun je de looprollen stellen d.m.v. een excentrische as. Ze staan wel in de aangegeven documentatie.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe lineaire R+K geleiding onderhouden?

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 06 sep 2021 12:32 Ik denk niet dat het gaat om een unit met riemaandrijving, maar dat het wagentje via 4 looprollen over een stalen geleider beweegt. Waarschijnlijk kun je de looprollen stellen d.m.v. een excentrische as. Ze staan wel in de aangegeven documentatie.
Ja er zit denk ik wel een (tand)riem in hoor Ben, als ik het wagentje op en neer schuif dan gaat de lineaire as aan het uiteinde mee. Maar ik zal hem binnenkort eens open maken dan zien we het.
Plaats reactie