nog een vraagje

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
berke
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 nov 2014 19:13
Locatie: Turnhout

nog een vraagje

Bericht door berke »

Hoi ben hier nieuw op het forum en 'k wil zelf een CNC bouwen, heb een budget van om een bij de 2000 €. Wat ik graag wil weten is het volgende, zijn chinese ballscrews te vertrouwen? wat is het verschil tussen een gewone en een anti backlash? is het noodzakelijk backlash te nemen iets betrouwbaarder te hebben in duurzaamheid? Ik ga een machine bouwen van 700 X 400 of 500 X 20 xyz, omlopen en geleiders in 16 of 12 mm? voor zulk een kleine machine ('t wordt een 4 axis) aangande steps heb ik volgende vraag wat is het verschil tussne duoshaft en single shaft. :shock: mensen die me goede raad willen geven, wil ik enorm dankbaar zijn. en als laatse als je je besturing inbouw, controllers en brakout + power suply een extra fan toevoegen om te koelen of is dit niet nodig? ;-)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: nog een vraagje

Bericht door audiomanics »

Chinese KogelOmloopSpindels zijn in zoverre te vertrouwen dat ze een heel stuk goedkoper zijn dan bijv Isel en echte kwaliteit spindels uit het hogere segment.
Hou er rekening mee dat je bij het hogere segment voor een paar KOspindelS al uitgeeft wat je ongeveer aan budget hebt. In jouw geval wordt het dus chinees of tweede hands.. Bij de chinese kun je dan nog een tekening inleveren hoe je het wil hebben.. Bij tweede hands moet je maar net het juiste vinden en je ontwerp aanpassen.
Antibacklash noemt men zero-backlash.. Bij KO-spindels is dat meestal gewoon het geval. Dat kleine beetje backlash dat je eventueel nog hebt kun je vaak in de software compenseren.
Bij dubbele aandrijving op de X-as heb je minder kans op scheeftrekken.. Als je de twee motoren koppelt met een tandriem heb je ook nog dat als er een geblokkerd wordt dat niet meteen je brug scheef staat. Als je een beetje knappe controller gebruikt kun je ook Tandem-homen waarbij de brug zich haaks richt na het opstarten. Dan heb je natuurlijk geen koppeling tussen de twee motoren. Een enkele schroefspindel in het midden wordt afgeraden, al zie je het veel in goedkope machines..
Alle electronica moet je op een goede manier inbouwen in een gesloten kast. Een ventilator met daarvoor een filter is echt wel een must om de warme lucht uit de kast te drijven (uit een andere opening, bijvoorbeeld op de achterzijde..).. Zeker op zomerse dagen waarbij de omgevingstemperatuur al boven de 25 graden komt..
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie