een lineaire geleiding, zo een met karretjes er om heen zeg maar, ik ken de algemene naam niet als die er al is
doorsnede vh profiel is een hoofdletter I of een garenklosje, nu ja, je snapt wel
stel dat zo'n geleiding veel heeft gedraaid en er zit speling in, wat is er dan ws versleten ?
de wagentjes of de rail ?
de reden van deze vraag ligt voor de hand, ik ga ws kijken bij een grote portaalfrees, best al oud maar "heavy metal"
hoe test ik dat ? magneetvoet en klokje denk ik zo, en dan flink duwen
nog iemand tips ?
het gaat me alleen om het frame en de geleidingen, en dan E-CNC er op, alhoewel ik die nog niet helemaal naar m'n zin heb, maar da's voor een ander onderwerp
lineaire geleiding, wat slijt er ?
Moderator: Moderators
lineaire geleiding, wat slijt er ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
- janplastiek
- Donateur
- Berichten: 1981
- Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
- Locatie: Rijkevorsel België
- Contacteer:
Re: lineaire geleiding, wat slijt er ?
kijk goed naar het loopvlak waar de kogels op rollen van die rails,
ik heb al een paar keer geleidingen en karren weggegeven, deze zijn meestal op de plaats waar de beweging van de karren altijd stopte het hardst gekwetst, eens met je nagel deze loopvlakken volgen geeft al een redelijke indicatie van de staat en volgens de klant die mij deze rails geeft blijven de karren goed tot de rails versleten zijn, omdat dan vuil in de rails mee in de karren kan komen
dit geldt enkel als de karren tenminste altijd op tijd gesmeerd zijn
ik heb al een paar keer geleidingen en karren weggegeven, deze zijn meestal op de plaats waar de beweging van de karren altijd stopte het hardst gekwetst, eens met je nagel deze loopvlakken volgen geeft al een redelijke indicatie van de staat en volgens de klant die mij deze rails geeft blijven de karren goed tot de rails versleten zijn, omdat dan vuil in de rails mee in de karren kan komen
dit geldt enkel als de karren tenminste altijd op tijd gesmeerd zijn
Breek de dag, frees een lijntje.
Re: lineaire geleiding, wat slijt er ?
Een geleiding beoordelen door te meten of er speling is waar te nemen zegt niet zo veel over de staat waarin de geleiding zich bevindt.stel dat zo'n geleiding veel heeft gedraaid en er zit speling in, wat is er dan ws versleten ?
de wagentjes of de rail ?
Zowiezo moet de baan waarin de kogels lopen geen stukken missen, en er moeten geen deuken (kogelafdrukken) in zitten.
Maar ook een onberispelijk uiterlijk zegt nog niets over de te verwachten rest levensduur.
Dit komt omdat de banen en de kogels niet echt slijten, maar dat er vermoeiing van het materiaal optreed door de herhaaldelijk optredende belasting.
Hoever dit proces is gevorderd is optisch niet waar te nemen.
Hoelang een geleiding nog mee zal gaan is aan de hand van een visuele inspectie ook bijna niet te voorspellen.
Een levensduur berekening gaat er vaak van uit dat 90% de berekende levensduur haalt, maar er is ook een percentage dat vele malen de nominale levensduur haalt.
Het is dus meer kans berekening dan exacte wetenschap.
http://www.bingbearings.com/index.php?id=30
https://www.google.nl/search?q=ball+bea ... ng+fatigue