Stijfheid van lineare geleiding en stijfheid van portaal
Moderator: Moderators
Stijfheid van lineare geleiding en stijfheid van portaal
Ik las laatst een opmerking dat lineare geleidingen vaak te groot worden gekozen, zodat ze veel stijver zijn dan de ondergrond waarop ze worden gemonteerd.
Omdat dat veel extra geld kost dat niets oplevert wil ik dus liever de juiste maat kiezen.
Maar hoe doe ik dat?
Ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen met rekenen, welke getallen of uitgangspunten ik moet verzamelen.
Gewenst bereik is natuurlijk zo ingevuld en in de hiwin catalogus kan je getallen vinden met draai- en kantel momenten voor de verschillende rails.
En dan?
Omdat dat veel extra geld kost dat niets oplevert wil ik dus liever de juiste maat kiezen.
Maar hoe doe ik dat?
Ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen met rekenen, welke getallen of uitgangspunten ik moet verzamelen.
Gewenst bereik is natuurlijk zo ingevuld en in de hiwin catalogus kan je getallen vinden met draai- en kantel momenten voor de verschillende rails.
En dan?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Re: Stijfheid van lineare geleiding en stijfheid van portaal
En dan kom je tot de conclusie dat zelfs de smalste rail al veel en veel hogere belastingen aankan dan je nodig hebt en dat de karretjes vele malen stijver zijn dan je frame. Ik heb ook 'maar' 15mm railtjes, en daar niks over te klagen.
Daarna word het een levensduur- en prijs-grapje. Die belastingen in de datasheet zijn opgegeven voor 50km of 100km levensduur. Belast je minder, dan gaat het langer mee.
Prijs is ook mogelijk een issue; 20mm rail word heel veel gebruikt als 'one size fits all' dus die zou je eventueel goedkoper kunnen krijgen dan 15mm rail bijvoorbeeld.
Daarna word het een levensduur- en prijs-grapje. Die belastingen in de datasheet zijn opgegeven voor 50km of 100km levensduur. Belast je minder, dan gaat het langer mee.
Prijs is ook mogelijk een issue; 20mm rail word heel veel gebruikt als 'one size fits all' dus die zou je eventueel goedkoper kunnen krijgen dan 15mm rail bijvoorbeeld.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Stijfheid van lineare geleiding en stijfheid van portaal
Kijk, dat is dan weer fijne eenvoud.
Dus:
Gewoon het goedkoopste nemen.
Dank!
Dus:
Gewoon het goedkoopste nemen.
Dank!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Re: Stijfheid van lineare geleiding en stijfheid van portaal
Nou, een 15mm rail uit de precisieklasse met voorgespannen lagerblokken is een stuk goedkoper dan een gewone 30mm rail hoor
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Stijfheid van lineare geleiding en stijfheid van portaal
Tis voor een portaalfrees hoor, dan gewoon de goedkoopste ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Re: Stijfheid van lineare geleiding en stijfheid van portaal
Wellicht een vreemde vraag, maar kun je ook TE GROOT gaan?
Als je niet naar het geld kijkt en puur naar het mechanische, zijn er nadelen aan zware over bemeten geleidingen?
(zolang het past in het ontwerp)
Als je niet naar het geld kijkt en puur naar het mechanische, zijn er nadelen aan zware over bemeten geleidingen?
(zolang het past in het ontwerp)
Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg!
Re: Stijfheid van lineare geleiding en stijfheid van portaal
DANK JE WEL DABIT!!
Kijk dat is info waar een mens wat aan heeft..Ik in iedergeval wel want het is een vraag waar ik zelf ook wel mee zat..
Kijk dat is info waar een mens wat aan heeft..Ik in iedergeval wel want het is een vraag waar ik zelf ook wel mee zat..
Re: Stijfheid van lineare geleiding en stijfheid van portaal
Te groot, mmm.
- meer gewicht, dus meer inertie bij starten/stoppen versnellen/vertragen, dus trager, of zwaardere motoren nemen om hetzelfde resultaat te halen.
- Meer gewicht zou bij lichte machientjes wel eens kunnen zorgen voor ietsiepietsie minder precisie.
- Meer gewicht kan ook zorgen voor meer gerammel.
- Met grotere wagentjes blijft er waarschijnlijk ook minder netto bereik over.
- meer gewicht, dus meer inertie bij starten/stoppen versnellen/vertragen, dus trager, of zwaardere motoren nemen om hetzelfde resultaat te halen.
- Meer gewicht zou bij lichte machientjes wel eens kunnen zorgen voor ietsiepietsie minder precisie.
- Meer gewicht kan ook zorgen voor meer gerammel.
- Met grotere wagentjes blijft er waarschijnlijk ook minder netto bereik over.
When it fits stop using the hammer.
Re: Stijfheid van lineare geleiding en stijfheid van portaal
Die te grote bouwen voornamelijk, euh, te groot. Kost een pietsie meer kracht om ze te bewegen, maar da's eigenlijk wel verwaarloosbaar zo na de kogelomloop.
Maar als je zo'n 45mm rail hebt kun je ook best met 1 karretje per kant toe
Maar als je zo'n 45mm rail hebt kun je ook best met 1 karretje per kant toe
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Stijfheid van lineare geleiding en stijfheid van portaal
Kijk jij snapt waar ik heen wil :-p (size 15 nieuw kost mij meer dan wat ik nu Size "huge" in goede staat gebruikt aangeboden heb gekregen)
Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg!
Re: Stijfheid van lineare geleiding en stijfheid van portaal
bedoel je niet het omgekeerde ??DaBit schreef:Nou, een 15mm rail uit de precisieklasse met voorgespannen lagerblokken is een stuk goedkoper dan een gewone 30mm rail hoor
Re: Stijfheid van lineare geleiding en stijfheid van portaal
Euh, je hebt gelijk
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Stijfheid van lineare geleiding en stijfheid van portaal
Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg!
Re: Stijfheid van lineare geleiding en stijfheid van portaal
Mooi lomp is niet lilluk
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'