Schoonmaken KO moeren

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Schoonmaken KO moeren

Bericht door benkr »

Vandaag met enige schrik begonnen aan het schoonmaken van mijn KO moeren, heb er alvast 2 gedaan.
11183
Zo zien ze er uit als je ze helemaal uit elkaar haalt, het gaat hier over dubbele KO moeren.
11182
Na 1/2 moer gedaan te hebben had ik dit al verzameld.
11186
En dit ook nog.
11185
Dit is van 2 dubbele KO moeren en ook nog een flink aantal wattips.
11184
En zo zien ze er nu uit, voorlopig even veilig met een stokje er in weggelegd.

Achteraf viel het heel erg mee, heb eerst het verhaal van DaBit doorgelezen en toen eigenlijk zijn kunstje nageaapt. Was een goed en duidelijk verhaal en was dus echt niet moeilijk.
Van de 4 moeren die ik heb gedaan was er maar 1 die 51 kogeltjes had, de 3 anderen hadden er elk 50, maar dat had ik al verwacht, had dus 200 extra kogeltjes meebesteld. Kreeg zelfs 2 x 200 kogeltjes, 1 zakje met 3,17 en 1 zake met 3,18mm kogeltjes.
Heb die van 3,18mm maar er bij gedaan.

Heb ook nog geprobeerd om de spindels wat af te draaien, jammer maar daar kan mijn Emcotje echt niet mee overweg, dat is pure mishandeling, ben er dus mee gestopt, ga dat volgend jaar wel een keertje op een echte draaibank doen.

Heb ook geconstateerd dat er geen enkele spindel 100% recht is, gelukkig hoeven ze bij mij niet rond te draaien want ik ga werken met aangedreven moeren.
Die voor de Y en Z as moeten wel rond gaan draaien maar zijn korter en dus minder gevoelig voor afwijkingen gelukkig. Hoe veel last ik heb van dat krom zijn van de Y en Z-as zijn ga ik later wel uitvinden, zo ver ben ik nu nog niet.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Schoonmaken KO moeren

Bericht door michel pet »

om die weer goed te krijgen moet je echt geluk hebben dat het lukt bijna geen doen naar mijn id.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Schoonmaken KO moeren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef:Heb ook geconstateerd dat er geen enkele spindel 100% recht is,
Ook een reden om niet te overdrijven met de dikte van de KO-spil. Dan houden de 3 steunpunten de boel wel recht.

Je zet er zonder blikken of blozen gewoon 3.18 kogeltjes in, ben eigenlijk wel benieuwd wat er in zat.
En als alles dan 3.17 is, wat gebeurd er dan als in die trein opeens die bult van 10µ voorbij komt?
Orgineel is het allemaal natuurlijk 1.375 (1/8"), blijkbaar met 5µ plus/min tolerantie.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Schoonmaken KO moeren

Bericht door DaBit »

benkr schreef:Vandaag met enige schrik begonnen aan het schoonmaken van mijn KO moeren
Bekende plaatjes :lol:
Als je het weet is het zo erg nog niet, toch? De prijs van de spindels past immers nog steeds prima bij wat je krijgt.
Heb ook nog geprobeerd om de spindels wat af te draaien, jammer maar daar kan mijn Emcotje echt niet mee overweg, dat is pure mishandeling, ben er dus mee gestopt, ga dat volgend jaar wel een keertje op een echte draaibank doen.
Ik heb het truukje nooit geprobeerd, maar het schijnt dat als je de buitenste laag eerst met de slijptol weg haalt dat je daarna gewoon kunt draaien.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3693
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Schoonmaken KO moeren

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef:Ik heb het truukje nooit geprobeerd, maar het schijnt dat als je de buitenste laag eerst met de slijptol weg haalt dat je daarna gewoon kunt draaien.
Zo hebben wij (Bert Lelieveld) en ik het ook al een paar keer gedaan, dat werkt uitstekend. Vervolgens op (opsluit)bus uit zacht materiaal draaien om de spindel in te klemmen in de klauwplaat, en draaien maar!
Linki
Berichten: 678
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Schoonmaken KO moeren

Bericht door Linki »

Een kogelomloop spindel weer recht drukken valt ook wel mee hoor.



Paar dingetjes zijn wel handig om te weten.


Probeer de vorm van de spindel te analyseren.
Dit kan door de spindel in 2 V blokken te leggen, en met een meetklok uitslagen te meten en daarbij de hoekverdraaiing van de spindel in beschouwing te nemen.

Als je de beschikking hebt over een vlakke tafel en een recht geleiding voor je meetklok kan dit helpen bij het inzichtelijk maken, maar is geen noodzaak.

Nu is het tijd om de vorm te analyseren. Je moet namelijk niet zomaar de hoogste punten naar rondloop drukken, maar probeer die plek(ken) te vinden daar waar de eerste afgeleide van de functie die de kromming van de spindel weergeeft (tussen de V blokken) NUL zou zijn.

Nu leg je deze plek tussen twee V blokken, en ga je op het hoogste punt drukken.

Eerst ga je een paar keer drukken en meten om te bepalen waar de overgang van elastisch gebied naar blijvende vervorming ligt.

Nu niet deze plek helemaal naar rondloop drukken, want dan heb je grote kans dat je spindel de vorm van een M heeft gekregen, niet onoverkomelijk, maar je maakt het wel lastiger.

Van de gemeten afwijking nu een percentage wegdrukken, bijvoorbeeld 25 %.

Dit doe je door aan het einde van het elastisch gebied de HELFT van die 25 % van de gemeten uitslag op je meetklok verder te drukken. ( meetklok geeft 2 maal afwijking van neutrale lijn weer.)

Dit proces herhalen totdat geen verbetering meer optreed, dan het percentage waarmee je het plastisch gebied ingaat verkleinen.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Schoonmaken KO moeren

Bericht door benkr »

Voor wat betreft die kogeltjes, ben aan het meten geweest maar dat lukt toch niet heel echt met een normale digitale schuifmaat, is die laatste honderdste nu iets wat je meet of iets wat je nu juist niet meet?
Ik heb het maar opgegeven en er simpelweg de grootste ingestopt, geloof niet dat ik dat ga merken, het is tenslotte maar Chinees spul.
Vind dat ik met die dubbele moeren al rooms genoeg ben.
assink
Berichten: 2468
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Schoonmaken KO moeren

Bericht door assink »

schroefmaatje d'r bij en je weet 't. Zoveel kosten die dingen ook weer niet 8)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Schoonmaken KO moeren

Bericht door DaBit »

Met die dubbele moeren heeft het monteren van grotere kogels eigenlijk geen zin. Sterker nog: het kan je hard in de staart bijten.

Die grotere kogels monteer je in een enkele moer en je kiest de grootte zodanig dat je een vierpuntscontact krijgt met een lichte voorspanning, een paar procent van de kracht die nodig is om het staal blijvend te vervormen. Met een gerolde C7-klasse spindel werkt dat op z'n best niet erg lang; een spoedfout van 1um lokaal en je voorspanning schiet als een raket de lucht in, met een beetje pech tot voorbij het elastisch gebied.
Voor deze methode moet je toch eigenlijk richting klasse C3 of beter. Die Chai-spindels halen de C7-klasse nog niet eens, althans de mijne niet.

Betere oplossing: dubbele moer en die onderling shimmen totdat de speling 0 of licht negatief is. Dat werkt ook met kleinere kogeltjes; die hebben dan simpelweg 2 contactpunten, eentje met de moer, eentje met de spindel. Diezelfde spoedafwijking die de boel sloopte met grotere kogels levert nu nog steeds verandering van voorspanning op, maar omdat de afstanden groter zijn fungeert de spindel en moer zelf ook al als veer wat de krachten beperkt (die langere spindel+kogelmoeren heeft een lagere veerconstante dan 1 kogel plus een paar kogelbanen).

Officieel werkt dit voorspannen dmv shimmen pas goed bij klasse C5 en beter. Volgens mij is de reden daarachter voornamelijk dat ze bij C7 geen opgave doen van de spoedfout op kortere afstand dan 300mm, en bij C5 en beter wel. In de praktijk durf ik voorspannen dmv shimmen met een gerolde C7 kogelomloop voor hobbydoeleinden ook wel aan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
FSSF
Berichten: 879
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Schoonmaken KO moeren

Bericht door FSSF »

Ik ging deze week het avontuur ook weer aan om nog wat K.O. spindels af te draaien op het Huvemaatje :lol: Ontspannen was het allemaal niet, slippend poeliewiel, missende wisseltandwielen en het snaartje had er al snel ook geen ook zin meer in maar heeft het toch tot het einde overleefd :oops: 8) .

Afbeelding

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Schoonmaken KO moeren

Bericht door DaBit »

Netjes! :P

Ik zou de volgende keer wel even de geleidingen en motorventilator afdekken met een plakje karton ofzo; als er iets agressief is dan is het wel slijpstof afkomstig van de haakse slijper.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
FSSF
Berichten: 879
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Schoonmaken KO moeren

Bericht door FSSF »

Ja, later inderdaad nog even een doekje over het bed gelegd. Eerst doen dan denken toch :roll: :mrgreen:
Henk Timmermans
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 sep 2012 13:08

Re: Schoonmaken KO moeren

Bericht door Henk Timmermans »

Het nieuwe jaar direct maar goed aangepakt door mijn freesmachine schoon te maken.
Met vol goede moet aan de KO moeren begonnen.
Chinese Chai moeren waar 51 kogeltjes in zitten van 1/8 inch.
So far so good.

Ik probeer nu uit te vinden hoe ze terug te plaatsen.
Conform op het forum beschreven methoden zijn er drie kanalen die gevuld moeten worden.
Ik zie alleen niet goed waar het begin dan wel het eind van een kanaal zit.
Vul ik naar beste inzicht de kanalen met ieder 17 kogeltjes dan is bij lange na niet de volledige moer gevuld!
Met enige gemak zou ik er zo nog wel 30 tot 40 kogeltjes bij kunnen stoppen om de gehele spiraal van begin tot eind van de moer te vullen.

Ik zou denken waarom niet. Des te meer de gehele moer is opgevuld des te meer heb ik contact over een groter gebied met de as en dus minder kans op speling.

Of maak ik hier een grote denkfout of heeft Chai bezuinigd op kogeltjes ???
Enige uitleg is dan welkom.

Bedankt
Henk
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Schoonmaken KO moeren

Bericht door DaBit »

Niet de hele spiraal word gebruikt.

Die moeren van mij pakken 1 omwenteling van de spiraal, en dan een plasticje om de sprong weer terug te maken. En dat geintje driemaal. Het stuk spiraal tussen het ene plasticje en het andere plasticje word niet gebruikt voor kogels en is 'loos'. Daar kogels in stoppen werkt ook niet, want die kunnen niet circuleren.

Verder krijg je in 1 kogelbaan best 1 of 2 kogels meer kwijt dan de 17 die erin zitten, maar dan is de tussenruimte te krap en gaan ze teveel tegen elkaar aan wrijven. Zou ik dus ook niet doen; het draagvermogen van 51 kogels is al zo ontzettend veel meer dan je nodig hebt...
(kijk voor de gein eens hoeveel kogels er in een groefkogellagertje zitten, en realiseer je dat een paar kleine 6002 lagertjes al een complete brommer plus 2 personen draagt)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie