Welke lager te kiezen tussen deze twee?

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke lager te kiezen tussen deze twee?

Bericht door DaBit »

Ik kan je niet helpen met die lagers, maar wel even wat anders: ik mis bij jou eigenlijk vrijwel altijd het concrete doel dat je wil bereiken. Voorbeelden:

- Is de huidige opstelling niet nauwkeurig genoeg?
- Zo nee, hoe nauwkeurig moeten welke parameters minimaal zijn, wat is wenselijk, en wanneer is verdere verbetering zinloos? Ik bedoel maar: WC papier op 0,01mm nauwkeurig van de rol af kunnen scheuren is heel leuk maar vrij zinloos.
- Waar komen de huidige onnauwkeurigheden vandaan? Als de messen 1mm veren of trillen dan ga je dat met een ander lagertje niet oplossen.
- Wat mag welke verbetering kosten?

Etcetera.

Dan weet je dat je bij A staat, bij B uit wil komen, en dan kun je een pad uitstippelen.

Als ingenieur moet je die zaken goed in de gaten houden, anders word alles een zichzelf scherend vijfpotig schaap dat een paar ton kost dat pas klaar is als wol allang uit de mode is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Welke lager te kiezen tussen deze twee?

Bericht door Gikke »

Hoi Dabit!

Terechte opmerking, ben ik het ook wel mee eens.
MAAR in deze situatie is het niet aan mij besteed om dat in vraag te stellen spijtig genoeg, ik heb als opdracht gekregen om lagers te verkrijgen van dat model met een betere rondloopnauwkeurigheid.
De testopstelling is berekend door de ingenieur en hij wist me te zeggen dat deze echt overgedimensioneerd is qua stijfheid voor de toepassing, dit gaat van trillingen tot buiging etcetera.

De testopstelling ziet er een beetje zo uit: een dikke stalen buis wanddikte 50 mm en hoogte 150mm. Met binnen de lagers met diameter 110mm (zwaar overkill maar was zonde om niet te gebruiken).
De geharde messen komen rechtstreeks via een grote dikke flens op de as gemonteerd die door de lagers zit.

Zo lijkt het er wel een beetje op, de maten zijn zo zuig uit de duim. Deze "kotterkop" moet dan van een blok plastic, die tevens goed is ingespannen, een heel klein stukje afsnijden. Hier willen we dan een zeer glad oppervlak mee bereiken.
HOE OF WAAROM? Is me ook een raadsel wat ze ermee willen...
De redenering erachter is wel zo dat alles doet wat hij moet doen en het nu tijd is om de boel te upgraden waar mogelijk. De eerste stap die ik opgelegd krijg zijn hierbij de lagers.

En aangezien we een 50-110mm diameter hebben leek het me makkelijk dezelfde lagers te behouden. Al is dit niet noodzakelijk, precisielagers of kegellagers... Zelfs Kruisrollagers mogen ook.

Ik hoop dat ik je vraag hiermee een beetje heb beantwoord, meer mag ik van mijn opdrachtgever echt niet vrijgeven spijtig genoeg.

Vriendelijke groet
Giel
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Welke lager te kiezen tussen deze twee?

Bericht door karangetang »

Ben bang dat dit allemaal toch een beetje buiten de doelstelling van dit forum is...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3693
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Welke lager te kiezen tussen deze twee?

Bericht door andrefc101 »

karangetang schreef:Ben bang dat dit allemaal toch een beetje buiten de doelstelling van dit forum is...
Zou best kunnen, en als het allemaal Topsecret wordt, moeten we zeker overgaan op HTTPS....... stel je voor dat de Russen mee kijken ;-)
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: Welke lager te kiezen tussen deze twee?

Bericht door Leo.D »

Het gaat dus om de oppervlakte gesteldheid na het bewerken en niet over rondloop nauwkeurigheid.
De nadruk ligt dus op stabiliteit, vandaar het noemen van kegellagers. Het aardige van 2 kegellagers gepaard, is dat je deze kunt voorspannen. Let wel op met de juiste voorspanning i.v.m. warmlopen.
Door het voorspannen druk je de radiale en axiale speling eruit. Door het uitsluiten van de lager speling wordt de baan van het gereedschap gedicteerd door de lagers!

Het voorspannen kun je op meerdere manieren uitvoeren:
- mechanisch
- pneumatisch / hydraulisch

Mechanisch voorspannen kun je realiseren met:
- veren / schotelveren / golfringen, voor lagers bestaan er speciale schotelveren
- shimmen, vereist metingen
- met een moer / lagermoer + contramoer op de as en de lagers in een O-opstelling. De grap hierbij is dat je de moer moet aandraaien en gelijktijdig de as draaien. Op het moment dat het draaien van de as zwaarder gaat, heb je de speling eruit gedrukt. Vervolgens het geheel in laten lopen en deze procedure nogmaals herhalen.

Voor het pneumatisch of hydraulisch voorspannen is het een kwestie van een speciaal cilindertje maken en door het uitlezen van de druk, weet je precies wat de voorspanning is (druk maal oppervlak). De grap met deze methode van voorspannen is dat temperatuurs veranderingen geen invloed hebben op de voorspanning zolang de druk constant is.

Let bij een voorgespannen constructie wel op de richting van de belasting (minder tot niet aan de orde bij moer + contramoer)
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Welke lager te kiezen tussen deze twee?

Bericht door Gikke »

Leo bedankt!
Hier heb ik iets aan!
Ik zal dit in beraad nemen en afwegen.
Vriendelijke groet
Giel
Plaats reactie