Smeeruitdagingen Axyz Millennium 2000

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Smeeruitdagingen Axyz Millennium 2000

Bericht door Joost »

Enige tijd geleden heb ik een Axyz Millennium 2000 overgenomen en deze ben ik nu aan het opknappen (nieuwe aansturing, bekabeling e.d.) en onderhouden.

Laten we beginnen bij de lineaire lagers, zij bevatten smeernippels waar ik niet zomaar bij kan met mijn vetspuit van Van Cranenbroek, zie onderstaande foto:
14824
Moet mijn machine volledig uit elkaar om hier bij te kunnen? (ik kan de nippel er niet uit draaien zonder demontage machine)

Daarnaast zitten er op de Z-as lagers hele ondiepe nippels:
14823
Ook dáár kan ik niet zomaar bij (de kop van de vetspuit is te breed) en ik vraag me af of de vetspuit hier überhaupt op past?

Wat voor zin heeft een smeernippel als je er niet bij kan? :roll:
LinuxCNC user
FSSF
Berichten: 879
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Smeeruitdagingen Axyz Millennium 2000

Bericht door FSSF »

Met een vetspuit met 45graden of flexibel stuk kun je hier gewoon bij lijkt me.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Smeeruitdagingen Axyz Millennium 2000

Bericht door DaBit »

Die halfronde heb ik ook op een aantal van mijn blokken zitten (de THK blokken). Ik spuit daar vet in door de standaard 'klem-kop' van de spuit te vervangen door een naald-kop. Beetje idee voetbal-opblazen. De punt past net in dat gaatje, en het werkt. Werkt overigens ook voor de standaardnippels, en zo'n dunne naald frummel je veel makkelijker in een krap hoekje.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Smeeruitdagingen Axyz Millennium 2000

Bericht door Joost »

Dat klinkt als een oplossing DaBit! Bedoel je zoiets https://www.leijenaar.nl/nl/mondstuk-dnn-naald-o-4mm ?

Zou dit op mijn vetspuit passen? Heeft de 'standaard' nippel koppeling een naam?
LinuxCNC user
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Smeeruitdagingen Axyz Millennium 2000

Bericht door DaBit »

Yep, dat is exact wat ik bedoel.

Hoe zo'n koppeling heet weet ik zo gauw niet; ik heb destijds de vetspuit bij de lokale industrietoko gehaald en toen ik het juiste mondje wilde hebben voor die rare vetnippels was dit het enige dat wilde werken (samen met een slangetje tussen spuit en mondje, overigens)
Maar zeker op die Rexroth-karretjes van me (daar zijn de nippels nog een maatje kleiner) moet ik nog steeds nauwkeurig prikken hoor, anders komt er meer vet aan de zijkant uit dan er het wagentje in gaat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Smeeruitdagingen Axyz Millennium 2000

Bericht door Joost »

Thx! Uiteindelijk een langere versie besteld: http://www.techmat.nl/product/naaldmondstuk-18-gas/
LinuxCNC user
Plaats reactie