Hoekcontactlagers

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Hoekcontactlagers

Bericht door benkr »

Ik ben bezig een nieuw ontwerp te maken voor een aangedreven moer voor wat langere KO spindels.
Nu vind ik bij b.v. 3307 lagers bijna overal de radiale krachten, maar de axiale krachten zijn veel moeilijker te vinden.
Maar ook al kan ik ze vinden dan heb ik toch nog de vraag wat ik voor krachten kan verwachten op een portaal van zo'n 50 a 75kG zwaar en snelheden tot 20 m/min.
Met andere woorden is een 3307 lager voldoende?

En, kan ik de max. axiale krachten afleiden uit de radiale max. krachten? Of is dit verkeerd gedacht? De contacthoek is 30 graden.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1953
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Hoekcontactlagers

Bericht door Breaker »

Kracht is massa maal versnelling, dus welke ac- of deceleratie wil je maximaal gebruiken?
Dit zijn dan de axiale krachten, die zijn voor een hoekcontactlager toch het meest relevant.

En probeer bij SKF de invulcalculator; rating life is één van de opties, een snelle invoer zegt >1000000h:
http://webtools3.skf.com/BearingCalc/se ... uct.action
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hoekcontactlagers

Bericht door benkr »

Ja, dat was het makkelijke stuk, maar nu de freeskrachten on zo er bij, waar kom je dan uit?
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hoekcontactlagers

Bericht door benkr »

Met die calculator kom ik dus ook niet verder, daar zijn de krachten die ik wil weten verplichte inputparameters.
DirkSchipper
Berichten: 824
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoekcontactlagers

Bericht door DirkSchipper »

In het draadje "Welk maximaal gewicht bij welke motoren?" stond deze bijdrage.
Daarmee zou je uit de voeten moeten kunnen ...
Breaker schreef: 31 jan 2018 11:38 De geleverde kracht van zo’n direct gekoppelde motor op de kogelomloopspindel is:

F = M / (L • sin α)

M = 3,1Nm (geleverde kracht door motor)
L = 0,008m (radius van spindel)
α = 6º (de hoek van de draadspoed - tan (5/16 • 𝜋)

Invullen levert F met een hele dikke 3000N.

Hoeveel is nodig om de brug te laten bewegen? Dat hangt af van de acceleratie, laten we zeggen dat 2500mm/s².

F = m • A

m = 25kg (twee motoren dus massa halve brug)
A = 2,5m/s²

Invullen levert F met 63N.

63N < 3000N dus de motoren zijn zwaar genoeg. Nu, op hogere snelheid verliezen de motoren moment, dat zou nog meegenomen kunnen worden, hangt af wat je als maximale snelheid wilt en of de motor het benodigde koppel op dat toerental kan leveren. Gezien het formaat zegt mijn gevoel dat dat wel lukt... ;-)

Er was een mooie excelsheet die dit volgens mij allemaal deed, en nog veel meer, maar kan die niet terugvinden. Als ik iets gemist heb is er vast wel iemand die inspringt.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1953
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Hoekcontactlagers

Bericht door Breaker »

Is het een strikvraag? ;-) Wat wil je frezen: titanium of puipschuim? Met welk(e) freesdiameter, motorvermogen, etc., etc. ?

Er zijn boeken vol formules, maar het eenvoudigste, wanneer drie cijfers achter de komma niet nodig is, is waarschijnlijk om het eens in te voeren in een speed/feed calculator (zoals HSMadvisor) en wat situaties te simuleren. Het zou mij verbazen als het boven de 1000N uitkomt, dan kan je het nog ontbinden per richting, maar waarom zou je? Daarbij is op moment van frezen geen acceleratie dus één van die twee is het maximum om rekening mee te houden.

Dan weer terug naar de lagers: Alle krachten, behalve de axiale, worden afgevangen door de geleidingen. En de axiale kracht ken je nu bij benadering.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Hoekcontactlagers

Bericht door Damocles »

Als je rekent met maximum kracht dat je kan ontwikkelen met de kogelomloop en motoren zit je altijd goed.
Harder kan je toch niet duwen. Onafhankelijk hoeveel kracht het frezen nu werkelijk vraagt.
Hou er ook rekening mee dat sterkte (max. belasting) geen stijfheid is. Ze zijn meestal wel gerelateerd natuuurlijk.
Iets anders heel belangrijk voor het kiezen van een gepast lager is de gewenste levensduur.

Als je een kogelomloop van dia. 25 succesvol kan lageren in een hoekcontactlager van 15mm binnen diameter oid,
dan zal een roterende moer lageren met zijn veel grotere diameter ook geen probleem zijn.

Als je dan toch echt wil rekenen:

http://www.skf.com/group/products/beari ... index.html
http://www.skf.com/group/products/beari ... n=3307%20A
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hoekcontactlagers

Bericht door benkr »

Ja, zo had ik het nog niet bekeken, zal dus wel vrijwel altijd goed zijn denk ik.
Plaats reactie