Opstelling met geleiders

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Remco B.
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2018 20:06

Opstelling met geleiders

Bericht door Remco B. »

Goedemiddag allemaal,

Ik heb een gedachte om een opstelling te maken met geleiders, nu sta ik op het punt om materialen te verzamelen en vervolgens hetgeen uit te testen in demo of het allemaal werkt zoals ik het bedacht heb. Echter nu loop ik vast op het feit dat ik minder bekend ben in lagers en geleidingen, en mogelijk daardoor mogelijk zoek met het verkeerde vakjargon. Mogelijk dat jullie me aan de juiste termen kunnen helpen of mee sparren hoe ik het onderdeel eventueel kan samenstellen en waar ik hiervoor terecht kan.

Het moet een verticale opstelling worden, in den beginne nog handmatig bewegend. Ik ben op zoek naar een telescoopgeleider o.i.d., met daarop een loopwagen of glijlager. De bedoeling daarbij is dat de loopwagen of glijlager, bij telescoopgeleider ingeschoven, onderin kan komen. En de loopwagen of glijlager, bij telescoopgeleider uitgeschoven, bovenin kan komen.

De basisopstelling ingeschoven zal ca. 1700mm zijn, uitgeschoven max. ca. 2800mm. In bijgaande illustratie heb ik geprobeerd het e.e.a. te verduidelijken. Wat betreft speling is tot 1 mm acceptabel en er dient rekening gehouden te worden met stof, vocht en mogelijk zand. Ik had gedacht om het telescopische deel als een buis uit te voeren, buis-in-buis. En over de buitenste buis de loopwagen of glijlager. Ik ben benieuwd wat jullie ideeën hierover zijn en mogelijke andere oplossingen.

Kunnen jullie me helpen hoe ik dit samen kan stellen, of mogelijk dat dit al als een product bestaat, waar ik het als product kan kopen of samenstellen?

De proefopstelling wil ik op ware grote, of op schaal 1:2 maken.

Alvast bedankt voor de moeite en de hulp!

Met vriendelijke groet,
Remco Bolder

PS: Ben ik hier niet aan het juiste adres, dan mijn welgemeende excuses hiervoor.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1050
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Opstelling met geleiders

Bericht door ruudpg »

Het nadeel van 2 ronde buizen die in elkaar moeten schuiven is dat het redelijk lastig wordt om te voorkomen dat ze om elkaar heen gaan draaien, afdichten tegen stof/water/zand is daarintegen weer een stuk eenvoudiger, met bijvoorbeeld een eenvoudige oliekeerring of schraper zoals ook bij hydrauliek cilinders wordt gebruikt.
Remco B.
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2018 20:06

Re: Opstelling met geleiders

Bericht door Remco B. »

Het draaien zou ik tegen kunnen gaan door eventueel 2 opstellingen naast elkaar te gebruiken. Andere mogelijkheden zijn uiteraard welkom.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Opstelling met geleiders

Bericht door benkr »

Het draaien voorkom je een beetje (blijft speling op zitten) door vierkante buizen te gebruiken, nadeel is dan weer wel dat je geen eenvoudige afdichting kunt maken met een keerring.
Plaats reactie