lager stuk?

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

lager stuk?

Bericht door lordprimoz »

ik heb een hsd es915 spindle voor een mooi prijsje op de kop kunnen tikken. Bij het draaien van de as maakt het voorste lager enkel een bepaald geluid wat mij doet vermoeden dat deze versleten is.
Het geluid heb ik opgenomen en is hier te horen:
https://clyp.it/dcalzykm

Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: lager stuk?

Bericht door serum »

Ik denk een defect lager. voel je hem ook minder mooi lopen? resonantie oid? Ben erg benieuwd wat het kost om dit te herstellen. houd ons svp op de hoogte. Ik heb een ES929 en houd mijn hart vast..
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: lager stuk?

Bericht door nijsinkgj »

Klinkt mij inderdaad ook als een slecht lager in Mn oren.
ik zou gelijk ook het andere lager mee vervangen

Vr gr Gertjan
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: lager stuk?

Bericht door lordprimoz »

serum schreef: 14 mar 2018 10:40 Ik denk een defect lager. voel je hem ook minder mooi lopen? resonantie oid? Ben erg benieuwd wat het kost om dit te herstellen. houd ons svp op de hoogte. Ik heb een ES929 en houd mijn hart vast..
Het voorste lager remt wel iets sneller af als het achterste lager. Dat en het geluid is het enige wat ik heb kunnen vaststellen. Ik heb de apparatuur niet om resonantie te meten op de as.

Ik kan je wel een idee geven. Het vervangen van de as op een es919 kost bijna 5000 dollar:
https://www.cncpd.com/product/hsd-shaft ... 391h0073b/

De lagers zullen dus ook niet goedkoop zijn.....
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: lager stuk?

Bericht door serum »

Ik was er al bang voor, die prijs.

Lager eraf, kering eruit (als die erin zitten), ultrasoon reinigen (kan ik voor je doen, als je daar de middelen niet voor hebt, ik heb een tickopur r33 en een ultrasoon bad). Je zou mazzel kunnen hebben dat er rotzooi inzit.

Een complete tekno spindel is een goedkopere optie dan zo'n nieuwe lager-cartridge.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3693
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: lager stuk?

Bericht door andrefc101 »

Lekker goedkoop, die HSD onderdelen, kan je beter een nieuwe kopen.....
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1975
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: lager stuk?

Bericht door janplastiek »

ik heb het geluk gehad om een nieuwe ES929 met toolwisselaar als reserve te kunnen kopen, met rem weerstand en frequentie regelaar.
2dehands zijn ze moeilijk te vinden, juist omdat ze zo duur zijn, net als cnc frees aggregaten, ik zoek regelmatig naar deze op de 2de hands sites en Ebay, maar zoiets passeert sporadisch, maar nooit aan een vriendenprijs.
je kan ook eens rechtstreeks naar Hsd een mail sturen, ik heb daar een email adres van een Nederlandse contact persoon, als je deze wil PB dan.
Breek de dag, frees een lijntje.
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: lager stuk?

Bericht door lordprimoz »

janplastiek schreef: 14 mar 2018 21:16 ik heb het geluk gehad om een nieuwe ES929 met toolwisselaar als reserve te kunnen kopen, met rem weerstand en frequentie regelaar.
2dehands zijn ze moeilijk te vinden, juist omdat ze zo duur zijn, net als cnc frees aggregaten, ik zoek regelmatig naar deze op de 2de hands sites en Ebay, maar zoiets passeert sporadisch, maar nooit aan een vriendenprijs.
je kan ook eens rechtstreeks naar Hsd een mail sturen, ik heb daar een email adres van een Nederlandse contact persoon, als je deze wil PB dan.
Ik heb uiteindelijk 300 euro betaald voor de spindle. Kwam nog wel verzendkosten en invoerrechten etc overheen. Beetje creatief met verzending en douane ben ik in totaal denk ik 550 euro kwijt.
de gegevens van jouw contact persoon zie ik graag tegemoet in de PB.

serum schreef: 14 mar 2018 10:40 Ik heb een ES929 en houd mijn hart vast..
misschien heb je hier wat aan? (wel even google translate aanzetten )
https://www.et-rus.ru/remont-shpindeley ... strumenta/

Ze hebben het over twee lager types:
H7006C-2RZHQ1 DB P4: https://nl.aliexpress.com/item/1pair-70 ... 55424.html


H7008CTN-2RZHQ1 DB P4, ik vermoed dat het overeenkomt met deze: https://nl.aliexpress.com/item/1pair-70 ... 77588.html

Die prijzen vindt ik erg goedkoop trouwens...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: lager stuk?

Bericht door serum »

Je kan geluk en pech hebben met Chinese lagers. Mochu heb ik geen ervaring mee. Ik vermoed dat de ISO30 grotere lagers gebruikt, van HSD specifiek weet ik het niet, maar doorgaans zitten er in de chinese ISO30 9kw spindels (bouwgelijk aan de HSD's, noem het kloons) 7009 en 70111 lagers. De HSD HSK spindels mogen qua lange/zwaardere tools ook minder toeren draaien dan de ISO30 varianten. (terwijl HSK63 bij mijn beste weten superieur is qua belastbaarheid)
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: lager stuk?

Bericht door lordprimoz »

contact met HSD is in ieder geval doodgelopen. Informatie betreffende de lagers etc geven ze alleen uit aan machine fabrikanten...
Plaats reactie