AI vet of marine vet?

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Zeehond
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 jan 2016 12:53

AI vet of marine vet?

Bericht door Zeehond »

Hallo,

Ben aan het verdiepen in de smering van mijn renovatie AI kolomboor. Daar wordt (in 1958) gesproken over Shell vet voor lagers en andere onderdelen.

Nu maak ik voor mijn speedboot (voor propeller smering) gebruik van een hoge kwaliteits vet met teflon. (Quicksilver 2-4-c )

Klein stukje tekst van de eigenschappen:

Speciaal ontworpen en ontwikkeld voor smering van marine onderdelen.
Bevat Teflon. Is bestand tegen extreme wrijving en heeft uitstekende waterafstotende eigenschappen.
Geschikt voor: Trailer lagers en propeller assen


Dit vet heb ik mijn vetspuit zitten en dan zou het ideaal zijn dat ik ook mijn AI nippels daarmee kan voorzien.

Of luistert de oude AI erg nauw en toch maar een Shell variatie kopen met spuit?

gr Marco
Gebruikersavatar
Johan Bos
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:52
Locatie: [GR]

Re: AI vet of marine vet?

Bericht door Johan Bos »

Hou er rekening mee dat lang niet alle vetten te mengen zijn. Ik neem aan dat het niet om nieuw te vullen lagers gaat althans.
RC & Modelbouw
assink
Berichten: 2468
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: AI vet of marine vet?

Bericht door assink »

Gewoon EP0 gebruiken lijkt me?
Zo'n kokertje kost de wereld niet.
Zeehond
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 jan 2016 12:53

Re: AI vet of marine vet?

Bericht door Zeehond »

Johan Bos schreef: 22 mar 2018 13:53 Hou er rekening mee dat lang niet alle vetten te mengen zijn. Ik neem aan dat het niet om nieuw te vullen lagers gaat althans.
Een deel word vervangen...maar het is goed om te weten dat je dit niet altijd kan mengen...
Zeehond
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 jan 2016 12:53

Re: AI vet of marine vet?

Bericht door Zeehond »

assink schreef: 22 mar 2018 13:59 Gewoon EP0 gebruiken lijkt me?
Zo'n kokertje kost de wereld niet.
Daar heb je ook gelijk in. Moet alleen dan weer een nieuwe vetspuit kopen...geen probleem natuurlijk, maar straks heb ik mijn garage vol hangen met verschillende soorten vetspuiten :-)
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: AI vet of marine vet?

Bericht door pieter dr200 »

gewoon standaard kogellager vet zonder toevoegingen.
EP of grafiet zorgt voor vroegtijdige lager uit val.

de quick silver zou ik niet nemen, als ik het goed heb is dat een hele dikke zware vet soort.
en dan zou hij warm kunnen lopen.

weer je zeker dat het vet smering is?
vroeger werd er ook veel met olie gesmeerd
Zeehond
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 jan 2016 12:53

Re: AI vet of marine vet?

Bericht door Zeehond »

pieter dr200 schreef: 25 mar 2018 01:08 gewoon standaard kogellager vet zonder toevoegingen.
EP of grafiet zorgt voor vroegtijdige lager uit val.

de quick silver zou ik niet nemen, als ik het goed heb is dat een hele dikke zware vet soort.
en dan zou hij warm kunnen lopen.

weer je zeker dat het vet smering is?
vroeger werd er ook veel met olie gesmeerd
Dank je wel. Dan wordt het geen QuickSilver. Wat is dan standaard lagervet? Bij HBM zie ik b.v iets van kroon vet tubes staan. Maar dat is dan wel EP II?

gr
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: AI vet of marine vet?

Bericht door pieter dr200 »

bij hbm zitten er ook EP additieven in.

ik zou zelf voor SKF LGMT 2 kiezen, dit is een goede kwaliteit vet zonder EP toevoegingen.
de prijzen vallen ook wel mee en er is een ruime keuze uit verpakings grote van 35g tube tot 180 kg vaten.

van kroon ben ik zelf niet echt gecharmeerd, ik koop zelf altijd olie en vet producten van een merk als shell, bp, mobile en skf.

vet met EP additieven is meer voor zwaar belasten onderdelen, denk hier bij aan de schotel van een vrachtwagen en scharnierpunten van een graaf machine.
Zeehond
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 jan 2016 12:53

Re: AI vet of marine vet?

Bericht door Zeehond »

pieter dr200 schreef: 27 mar 2018 01:18 bij hbm zitten er ook EP additieven in.

ik zou zelf voor SKF LGMT 2 kiezen, dit is een goede kwaliteit vet zonder EP toevoegingen.
de prijzen vallen ook wel mee en er is een ruime keuze uit verpakings grote van 35g tube tot 180 kg vaten.

van kroon ben ik zelf niet echt gecharmeerd, ik koop zelf altijd olie en vet producten van een merk als shell, bp, mobile en skf.

vet met EP additieven is meer voor zwaar belasten onderdelen, denk hier bij aan de schotel van een vrachtwagen en scharnierpunten van een graaf machine.
Dank je wel.
Plaats reactie