Aluminium profiel + Geleiding

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aluminium profiel + Geleiding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Al eens over IGUS glijrails gedacht ?
https://www.igus.nl/drylin/profile-rail-guide
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
skillalot
Donateur
Berichten: 3247
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aluminium profiel + Geleiding

Bericht door skillalot »

Sven schreef: 02 nov 2018 21:26 Is het representatief voor hoe zo'n set gebruikt wordt in het echt?
Ja. Hebben op werk in de afgelopen 35 jaar een kleine 1000 snijmachines gebouwd met V-geleiding (geen alu extrusie met plastic wieltjes, maar wel zwaar degelijk kwaliteitsspul), en die krijgen behoorlijk wat stof voor hun kiezen. Ik kom in het veld machines tegen van 20 jaar oud, die nog steeds elke dag volle bak productie draaien daarmee, en ik heb zelf nog nooit zo'n wiel hoeven vervangen.
skillalot
Donateur
Berichten: 3247
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aluminium profiel + Geleiding

Bericht door skillalot »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 nov 2018 22:00 Al eens over IGUS glijrails gedacht ?
al eens zo'n setje in je handen gehad? Heeft toch best nog wel wat speling.
Is op zich mooi spul, en genoeg toepassingen voor, maar voor geleiding voor een freesmachine zou ik het afraden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aluminium profiel + Geleiding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

skillalot schreef: 02 nov 2018 22:02
hugo stoutjesdijk schreef: 02 nov 2018 22:00 Al eens over IGUS glijrails gedacht ?
al eens zo'n setje in je handen gehad? Heeft toch best nog wel wat speling.
Is op zich mooi spul, en genoeg toepassingen voor, maar voor geleiding voor een freesmachine zou ik het afraden.
Ja zeker, en er ook een opstelling met bovenfrees mee gebouwd.
Er zit inderdaad wat speling, er uitvoeringen waar je de boel wat strakker kunt stellen.
Mijn zaagmachine tafel gaat met wieltjes op een ronde as, die moet ik toch echt af en toe schoonmaken om niet over de hobbels te stuiteren.

Maar ik doe geen uitspraak wat het beste is, breng alleen de mogelijkheid naar voren.
Als je de boel niet stabiel houd heb je gewoon een te grote frees in de machine.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Aluminium profiel + Geleiding

Bericht door Toxiq »

city17 schreef: 02 nov 2018 11:16 Misschien dat het helpt, wat ik wil maken is een kleinere, simpelere (tafelmodel, 60x80a100cm, zonder Z-as motor) versie van deze machine: https://www.youtube.com/watch?v=zt1ES1WP454.
Die had ik ook al eens gespot, een tof ding is dat...hij maakt er ook hele gave dingen mee
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Aluminium profiel + Geleiding

Bericht door leopard »

city17 schreef: 02 nov 2018 11:16 Misschien dat het helpt, wat ik wil maken is een kleinere, simpelere (tafelmodel, 60x80a100cm, zonder Z-as motor) versie van deze machine: https://www.youtube.com/watch?v=zt1ES1WP454.
Kijk eens naar het horloge van deze man......................
(Niks geen Titanium aan die horlogekast en band Arie :lol: )
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
city17
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 nov 2018 10:19

Re: Aluminium profiel + Geleiding

Bericht door city17 »

Meer dan een jaar later, een update: Ik heb uiteindelijk de aluminium extrusie + wieltjes van OpenBuilds gebruikt die ik in de eerste post noemde. Ze werken goed, goed genoeg voor mijn doeleinden.

Het is hetzelfde systeem dat wordt gebruikt voor de Ooznest CNC machine. Ik zou wel aanraden om een dikkere plaat te gebruiken voor de Y-as carriage, want bij mij kan hij lichtjes doorbuigen als je er veel gewicht op zet. Bij het frezen zelf is het niet echt een probleem, maar aangezien er ook een dikker, steviger model is, kan je die beter nemen.

Hieronder een video van het eindresultaat waar ik ze gebruik.

Plaats reactie