Z-as met grote lineaire geleiding

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Z-as met grote lineaire geleiding

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag een partij KO spindels en lineaire geleidingen opgehaald, daar zaten enkele stevige stukken geleiding bij met elk 1 wagen.
Nu vraag ik me af wat er op tegen is om van één zo'n stuk geleiding met één wagen een Z-as te maken.
Zo'n wagen is net ietsje kleiner dan het oppervlak wat nodig is om een 80mm HF spindel op te monteren, maar als je naar de toegestane krachten gaat kijken dan is Z-as spelen kinderspel voor zo'n ding, zelfs in zijn eentje.
Het is dat de KO spindel er niet kort naast past, maar anders was het echt compact te maken.

Dus plaat aluminium met daarop de Y-as wagentje, aan de andere kant die dikke rails en dan op de wagen een plaat met daarop de HF spindelmotor en de KO spindel zo dicht mogelijk naast de wagen.

Graag jullie reacties. schieten maar.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Z-as met grote lineaire geleiding

Bericht door serum »

Nadeel is dat je voor de y as dan de wagentje weer uit elkaar moet zetten; als de z as ook 4 wagentje gebruikt (of 3) dan zitten de geleiders voor de z en de x redelijk strak op elkaar geschroefd, direct via een plaatje aluminium verbonden. (een korte verbinding dus, met nagenoeg geen hefboom) bij 1 wagentje heb je sowieso een grotere hefboom, ondanks dat hij de krachten aan kan is het niet gezegd dat hij niet meer beweegt. Bij 2 wagentjes heb je dus een driehoek, wat hem al gauw stijver zal maken.
Plaats reactie