Smering lineaire geleidingen
Moderator: Moderators
Smering lineaire geleidingen
Voor de liefhebber hier wat info over het smeren van geleidingen:
https://www.hiwin.com/pdf/lubricating_instructions.pdf
https://www.hiwin.com/pdf/lubricating_instructions.pdf
Re: Smering lineaire geleidingen
Ja, kwam neer op 1 druppel olie per 20km travel bij 40km/h ofzo..
- Ballegooijen
- Donateur
- Berichten: 4913
- Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
- Locatie: 's-Gravendeel
- Contacteer:
Re: Smering lineaire geleidingen
Ik ben wel van plan om mijn nieuwe machine te voorzien van oliesmering. Ik heb hiervoor een automaatje besteld die dat moet gaan regelen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
Re: Smering lineaire geleidingen
Ik heb in dat manual gelezen dat je niet probleemloos over kunt stappen van vetsmering op oliesmering.
Dat wordt dus al die dingen uit elkaar halen, vet verwijderen en pas dan olie smeren.
Dat wordt dus al die dingen uit elkaar halen, vet verwijderen en pas dan olie smeren.
Re: Smering lineaire geleidingen
Waarom zou dat eigenlijk zijn?
Vet=een sponzige zeep met olie erin. Je zou zeggen dat de olie langzaamaan het vet verdrijft, maar de olie blijft en die doet het werk.
Vet=een sponzige zeep met olie erin. Je zou zeggen dat de olie langzaamaan het vet verdrijft, maar de olie blijft en die doet het werk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Smering lineaire geleidingen
Gokje omdat de viscositeit van de olie een factor tig lager is dan van het vet zal de olie het vet niet verdrijven maar er gewoon uitlopen?
En misschien is het wel omdat de combinatie een fout product oplevert net als dat het mengen van twee vetten op verschillende basis bv lithium en barium die beide wel op zich geschikt zijn voor een bepaalde toepassing, gemengd een niet functioneel product opleveren:
http://www.brammer.nl/Downloads/Old/260 ... vetten.pdf
Re: Smering lineaire geleidingen
het volgende hoogstwaarschijnlijk al gezien?
https://www.youtube.com/watch?v=ylt3PYJAyVw
in een van zijn opvolgende filmpjes gaf hij aan dat het heel lastig is om het systeem in te regelen: (18.00 minuut)
https://www.youtube.com/watch?v=0W_qf6ldZ1Q
https://www.youtube.com/watch?v=ylt3PYJAyVw
in een van zijn opvolgende filmpjes gaf hij aan dat het heel lastig is om het systeem in te regelen: (18.00 minuut)
https://www.youtube.com/watch?v=0W_qf6ldZ1Q
Re: Smering lineaire geleidingen
Zoveel vet zit er niet in je wagentje hoor. Daar kan best wat olie langs. En mijn ervaring met olie mengen met vet is dat het gewoon een drabbetje oplevert. Doe dat continu, en steeds meer drabbetje blijft op de geleiding zitten en steeds meer olie in het blok.
[/quote]En misschien is het wel omdat de combinatie een fout product oplevert net als dat het mengen van twee vetten op verschillende basis bv lithium en barium die beide wel op zich geschikt zijn voor een bepaalde toepassing, gemengd een niet functioneel product opleveren:
Ja, maar de huis, tuin en keukenvetten die wij gebruiken zijn meestal aluminium- of lithiumzeep met een minerale olie. Als ik daar meer minerale olie bij knikker dan het vet op kan nemen word het drabberig, maar ik zie nog steeds niet in waarom het zoveel kwaad zou kunnen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Smering lineaire geleidingen
Zoals jij het uit legt, ik ook niet.
Dus zal er wel iets anders spelen.
Dus zal er wel iets anders spelen.
Re: Smering lineaire geleidingen
Ik snap niet dat er niet gewoon met vet gesmeerd wordt. (voor de lineaire wagens) Veel beter geschikt voor de horizontaal geplaatste wagens aangezien de olie altijd geneigd is naar het laagste punt te zakken. Dus op welke manier je ze ook horizontaal plaatst, de onderste rij (ook bij double row) zal de meeste smering of als afvoerputje de meeste troep voor zijn kiezen krijgen. Op de truttige snelheden waarop wij ze gebruiken is vet een prima smeermiddel. (warmte speelt geen rol) Ik heb mijn lineaire wagens/ geleiders nog nooit warm gehad, al staat de machine de hele dag te beulen. Op de KO moeren valt er wat te zeggen voor olie, hogere toerentallen, maar alsnog, Vet volstaat ook hier prima. Zeker een dunner vet als isoflex NBU 15 (katsjing)..