Smering afkortzaag hout

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Smering afkortzaag hout

Bericht door Erik »

Ben m'n afkortzaag voor hout een servicebeurtje aan het geven. Alles liep stroef door de enorme stofbende. Waarmee kan ik de geleidingen en draaiende delen het beste smeren? WD40, siliconenspray of is er nog iets beters? Een beetje bescherming tegen de vohtige schuur zou ook mooi zijn.
Gr.

Erik
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Smering afkortzaag hout

Bericht door Jacala »

Wat bedoel je exact met geleidingen?

Is leibaan olie een optie? Dat gebruiken wij voor onze geledingen en bevalt goed.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Smering afkortzaag hout

Bericht door Erik »

Er zit 2 assen op met lineaire lagers om de zaag uit te trekken. Als ik het smeer met iets wat kleeft dan zitten die lagers binnen de kortste keren vol met zaagstof, vandaar de vraag.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Smering afkortzaag hout

Bericht door andrefc101 »

Wij gebruikten voor houtmachines altijd siliconenspray, dat werkte prima. Blijft niets aan kleven.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Smering afkortzaag hout

Bericht door assink »

Houtglijmiddel heeft ook een smerende functie. En heeft als voordeel dat je geen siliconenkraters krijgt op werkstukken door residu van siliconen dat op je werkstuk terecht is gekomen.
Plaats reactie