Precies wat ik bedoel. Het zit 'm niet in de kosten van de riem
Tandriem aandrijving
Moderator: Moderators
Re: Tandriem aandrijving
Re: Tandriem aandrijving
Nou..
Een beetje serieuze riem loopt toch echt wel op kwa kosten per meter hoor. Zeg 2 tientjes per meter voor een 25mm brede T5 riem ofzo? Maal twee plus wat extra is grofweg 5 tientjes voor een meter heen en weer.
Een 20mm brede tandheugel van een meter lang kost in C45 staal 3 tientjes bij tandwielen.com. En die kun je gewoon vastschroeven, met die riem moet je daar nog best moeite voor doen om die stabiel op de ondergrond geplakt te krijgen.
Het begint pas te besparen als je de riemspanning in die 'omega' ook gebruikt om wieltjes in een V-groef te houden ofzo.
Een beetje serieuze riem loopt toch echt wel op kwa kosten per meter hoor. Zeg 2 tientjes per meter voor een 25mm brede T5 riem ofzo? Maal twee plus wat extra is grofweg 5 tientjes voor een meter heen en weer.
Een 20mm brede tandheugel van een meter lang kost in C45 staal 3 tientjes bij tandwielen.com. En die kun je gewoon vastschroeven, met die riem moet je daar nog best moeite voor doen om die stabiel op de ondergrond geplakt te krijgen.
Het begint pas te besparen als je de riemspanning in die 'omega' ook gebruikt om wieltjes in een V-groef te houden ofzo.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Tandriem aandrijving
htd 3 kost in 20mm 40e, incl verzenden per 10m.
htd 5 in 25mm met staal 60e per 10m
Maar. Ik zie nog steeds het voordeel niet voor die snaren boven een rack pinion, zoals ik in mijn eerste post aangaf.
htd 5 in 25mm met staal 60e per 10m
Maar. Ik zie nog steeds het voordeel niet voor die snaren boven een rack pinion, zoals ik in mijn eerste post aangaf.
Re: Tandriem aandrijving
Het heeft even bezinken gekost, maar nu begrijp ik het.Linki schreef: ↑15 apr 2020 12:49 Die backlash kun je er uit stellen, en zelfs omzetten naar een voorspanning.
Door bijvoorbeeld het aandrijfwiel van de vaste tandriem af te bewegen ga je de tanden van de eindloze riem links en rechts dichter naar het midden bewegen.
Dit doe je links van het aandrijfwiel totdat de rechter flanken van de eindloze riem de linker flanken van de vaste riem raken, en rechts van het aandrijfwiel tot dat de linker flanken van de eindloze riem de rechter flanken van de vaste riem raken.
Je moet af van de veronderstelling dat elke tand aan beide flanken moet aanliggen om spelingsvrij te kunnen werken.
En tegen stof kun je natuurlijk ook de vaste riem boven monteren en de eindloze bewegende riem onder.
Het is dus een samenspel tussen riemspanning in het algemeen en de hoogte instelling van het aandrijfwiel t.o.v. de vaste riem.
Beide moeten op elkaar worden afgestemd om een optimaal werkend systeem te krijgen.
Dank voor de extra uitleg.
Re: Tandriem aandrijving
Het is ook niet 'the next best thing since sliced bread', maar gewoon een alternatieve constructie. Het is in standaardvorm al spelingsvrij/licht voorbelast, waarschijnlijk wat stiller, heeft geen smeermiddel nodig, bla.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Tandriem aandrijving
Lijkt mij beter temperatuur onafhankelijk dus nauwkeuriger ?
Een ijzeren staaf zal uitzetten in de zomer krimpen in de winter, tenzij het een stuk staal is over de hele lengte kan het bij de overgangen misschien kleine afwijkingen geven ? (Dit is een vraagteken, geen ervaring mee zelf).
Onzin opmerking verwijderd, zie 2 posts naar onderen, plastick zet meer uit dan ijzer.
Een ijzeren staaf zal uitzetten in de zomer krimpen in de winter, tenzij het een stuk staal is over de hele lengte kan het bij de overgangen misschien kleine afwijkingen geven ? (Dit is een vraagteken, geen ervaring mee zelf).
Onzin opmerking verwijderd, zie 2 posts naar onderen, plastick zet meer uit dan ijzer.
Laatst gewijzigd door Kjelt op 16 apr 2020 13:32, 2 keer totaal gewijzigd.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12045
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Tandriem aandrijving
En waarom zou een tandriem niet nog meer uitzetten ? En dan hebben we het ook niet over eventueel aluminium.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Tandriem aandrijving
Die zag ik niet aankomen maar je hebt gelijk, de meeste plasticksoorten zetten meer uit dan ijzer, dat had ik echt niet verwacht.hugo stoutjesdijk schreef: ↑16 apr 2020 13:23 En waarom zou een tandriem niet nog meer uitzetten ? En dan hebben we het ook niet over eventueel aluminium.
Maar laat dat maar aan onze materiaal deskundig Hugo over. Ik trek mijn statement snel weer in
https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitzettingscoëfficiënt