Tandriem aandrijving

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5403
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door serum »

DaBit schreef: 15 apr 2020 13:51 Ik vind de variant waarbij er 2 riemen op elkaar liggen en alleen ter plekke van de aandrijving in omega-vorm lopen nog leuker eigenlijk. Heb je wel meer riem voor nodig (2x de slag plus wat er in de omega zit), maar er komt minder gauw troep tussen.
Precies wat ik bedoel. Het zit 'm niet in de kosten van de riem
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door DaBit »

Nou..

Een beetje serieuze riem loopt toch echt wel op kwa kosten per meter hoor. Zeg 2 tientjes per meter voor een 25mm brede T5 riem ofzo? Maal twee plus wat extra is grofweg 5 tientjes voor een meter heen en weer.
Een 20mm brede tandheugel van een meter lang kost in C45 staal 3 tientjes bij tandwielen.com. En die kun je gewoon vastschroeven, met die riem moet je daar nog best moeite voor doen om die stabiel op de ondergrond geplakt te krijgen.

Het begint pas te besparen als je de riemspanning in die 'omega' ook gebruikt om wieltjes in een V-groef te houden ofzo.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5403
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door serum »

htd 3 kost in 20mm 40e, incl verzenden per 10m.

htd 5 in 25mm met staal 60e per 10m

Maar. Ik zie nog steeds het voordeel niet voor die snaren boven een rack pinion, zoals ik in mijn eerste post aangaf.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door benkr »

Linki schreef: 15 apr 2020 12:49 Die backlash kun je er uit stellen, en zelfs omzetten naar een voorspanning.
Door bijvoorbeeld het aandrijfwiel van de vaste tandriem af te bewegen ga je de tanden van de eindloze riem links en rechts dichter naar het midden bewegen.
Dit doe je links van het aandrijfwiel totdat de rechter flanken van de eindloze riem de linker flanken van de vaste riem raken, en rechts van het aandrijfwiel tot dat de linker flanken van de eindloze riem de rechter flanken van de vaste riem raken.
Je moet af van de veronderstelling dat elke tand aan beide flanken moet aanliggen om spelingsvrij te kunnen werken.

En tegen stof kun je natuurlijk ook de vaste riem boven monteren en de eindloze bewegende riem onder.
Het heeft even bezinken gekost, maar nu begrijp ik het.
Het is dus een samenspel tussen riemspanning in het algemeen en de hoogte instelling van het aandrijfwiel t.o.v. de vaste riem.
Beide moeten op elkaar worden afgestemd om een optimaal werkend systeem te krijgen.
Dank voor de extra uitleg.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door DaBit »

serum schreef: 15 apr 2020 20:15 Maar. Ik zie nog steeds het voordeel niet voor die snaren boven een rack pinion, zoals ik in mijn eerste post aangaf.
Het is ook niet 'the next best thing since sliced bread', maar gewoon een alternatieve constructie. Het is in standaardvorm al spelingsvrij/licht voorbelast, waarschijnlijk wat stiller, heeft geen smeermiddel nodig, bla.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door Kjelt »

Lijkt mij beter temperatuur onafhankelijk dus nauwkeuriger ?
Een ijzeren staaf zal uitzetten in de zomer krimpen in de winter, tenzij het een stuk staal is over de hele lengte kan het bij de overgangen misschien kleine afwijkingen geven ? (Dit is een vraagteken, geen ervaring mee zelf).

Onzin opmerking verwijderd, zie 2 posts naar onderen, plastick zet meer uit dan ijzer.
Laatst gewijzigd door Kjelt op 16 apr 2020 13:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En waarom zou een tandriem niet nog meer uitzetten ? En dan hebben we het ook niet over eventueel aluminium.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 16 apr 2020 13:23 En waarom zou een tandriem niet nog meer uitzetten ? En dan hebben we het ook niet over eventueel aluminium.
Die zag ik niet aankomen maar je hebt gelijk, de meeste plasticksoorten zetten meer uit dan ijzer, dat had ik echt niet verwacht.
Maar laat dat maar aan onze materiaal deskundig Hugo over. Ik trek mijn statement snel weer in :lol:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitzettingscoëfficiënt
Plaats reactie