Tandriem aandrijving

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Tandriem aandrijving

Bericht door benkr »

Ik vind deze aandrijfoplossing nog steeds interessant, ik zou die best wel eens zelf uit willen proberen, maar welke tandriem zou hier het meest geschikt voor zijn?

20469

20468

Dat zou tandriem moeten zijn die 100% symetrisch is, en dat zijn de mij bekende geen van allen, of heb ik het nu mis?
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door keesfrees »

benkr schreef: 14 apr 2020 23:38 Ik vind deze aandrijfoplossing nog steeds interessant
Ja, vind ik ook wel leuk.
Maar, ja ha, dat is al eens vaker ter sprake gekomen hier, dat vind ik niet zo eenvoudig terug.
Het probleem is of kan zijn dat de riem 2 kanten uit gebogen wordt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door Kjelt »

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door audiomanics »

Kjelt schreef: 15 apr 2020 00:10Deze gebruikt 15mm gt2 riemen
Zou ik ook zeggen maar dan de witte met staalgordel en voor wat meer kracht en groter een HTD5 eventueel met staalgordel.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door Linki »

Dat zou tandriem moeten zijn die 100% symetrisch is, en dat zijn de mij bekende geen van allen, of heb ik het nu mis?
Dit werkt het beste met een tandprofiel waarvan de flank een vlak is, dus bv een trapezium tand en geen htd of gt2 enz.
Dit omdat je dan meer oppervlak in aangrijping hebt in plaats van een lijncontact.

Als je met symetrisch bedoeld dat de tand gelijk moet zijn aan de tandholte, dan is dit ook niet nodig.
Je kunt de riemen tegen elkaar een voorspanning geven, dus de tand mag best kleiner zijn dan de tandholte.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door serum »

Ik zie meer voordeel qua stofafscherming voor het conventionele systeem waarbij de riemen op elkaar liggen.. daarnaast zie ik op de voor ons gebruikelijke snelheden geen voordeel voor dit systeem boven een rack/pinion. Voor beide systemen is de grote uitdaging is om de onderste snaar goed vast te leggen.

Roterende kogelmoer of een rack pinion hebben mijn voorkeur. (Ook in die volgorde).
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 15 apr 2020 11:23 daarnaast zie ik op de voor ons gebruikelijke snelheden geen voordeel voor dit systeem boven een rack/pinion.
Goed punt. Ik vraag me serieus af of de geclaimde snelheden en specificaties gehaald kunnen worden want ze claimen nogal wat ( 4m/s = 240m/min :shock: )
https://www.bell-everman.com/products/linear-positioning/servobelt-linear-sbl schreef: High Performance, Low Cost.
speeds up to 4 m/s,
accuracy to ± 4 µm per meter
bi-directional repeatability of ± 1 encoder count,

ServoBelt Linear compares favorably to high-end linear motor drives costing thousands more.
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 15 apr 2020 11:37
serum schreef: 15 apr 2020 11:23 daarnaast zie ik op de voor ons gebruikelijke snelheden geen voordeel voor dit systeem boven een rack/pinion.
Goed punt. Ik vraag me serieus af of de geclaimde snelheden en specificaties gehaald kunnen worden want ze claimen nogal wat ( 4m/s = 240m/min :shock: )
https://www.bell-everman.com/products/linear-positioning/servobelt-linear-sbl schreef: High Performance, Low Cost.
speeds up to 4 m/s,
accuracy to ± 4 µm per meter
bi-directional repeatability of ± 1 encoder count,

ServoBelt Linear compares favorably to high-end linear motor drives costing thousands more.
Toen ik dit voor de eerste keer tegenkwam heb ik eens geïnformeerd naar prijzen van iets dergelijks, mijn interesse was meteen stukken minder, ruim boven de 10.000 Euro per as. Ja, dan mag het wel een beetje specificaties hebben, anders is het voor niemand leuk.
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door benkr »

serum schreef: 15 apr 2020 11:23 Ik zie meer voordeel qua stofafscherming voor het conventionele systeem waarbij de riemen op elkaar liggen.. daarnaast zie ik op de voor ons gebruikelijke snelheden geen voordeel voor dit systeem boven een rack/pinion. Voor beide systemen is de grote uitdaging is om de onderste snaar goed vast te leggen.

Roterende kogelmoer of een rack pinion hebben mijn voorkeur. (Ook in die volgorde).
De onderste snaar wordt vastgelijmd zeggen ze, dus dat moet stabiel zijn. Stof is denk ik wel een probleem, maar door het onder de machine te monteren wel mee te werken denk ik.
En ja, een roterende KO moer vind ik ook heel mooi, daar heb ik al mee geëxperimenteerd, ik heb er twee liggen maar heb ze nog niet op een machine gebruikt.
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door benkr »

Linki schreef: 15 apr 2020 10:54
Dat zou tandriem moeten zijn die 100% symetrisch is, en dat zijn de mij bekende geen van allen, of heb ik het nu mis?
Dit werkt het beste met een tandprofiel waarvan de flank een vlak is, dus bv een trapezium tand en geen htd of gt2 enz.
Dit omdat je dan meer oppervlak in aangrijping hebt in plaats van een lijncontact.

Als je met symetrisch bedoeld dat de tand gelijk moet zijn aan de tandholte, dan is dit ook niet nodig.
Je kunt de riemen tegen elkaar een voorspanning geven, dus de tand mag best kleiner zijn dan de tandholte.
Als de tand kleiner is dan de tandholte dan krijg je toch backlash of zie ik dat verkeerd?
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door Linki »

Die backlash kun je er uit stellen, en zelfs omzetten naar een voorspanning.
Door bijvoorbeeld het aandrijfwiel van de vaste tandriem af te bewegen ga je de tanden van de eindloze riem links en rechts dichter naar het midden bewegen.
Dit doe je links van het aandrijfwiel totdat de rechter flanken van de eindloze riem de linker flanken van de vaste riem raken, en rechts van het aandrijfwiel tot dat de linker flanken van de eindloze riem de rechter flanken van de vaste riem raken.
Je moet af van de veronderstelling dat elke tand aan beide flanken moet aanliggen om spelingsvrij te kunnen werken.

En tegen stof kun je natuurlijk ook de vaste riem boven monteren en de eindloze bewegende riem onder.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door DaBit »

Ik vind de variant waarbij er 2 riemen op elkaar liggen en alleen ter plekke van de aandrijving in omega-vorm lopen nog leuker eigenlijk. Heb je wel meer riem voor nodig (2x de slag plus wat er in de omega zit), maar er komt minder gauw troep tussen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door Linki »

maar er komt minder gauw troep tussen.
Helemaal als je de boven riem een maatje breder neemt dan de onder riem.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tandriem aandrijving

Bericht door DaBit »

Precies!
Al is ondersteboven monteren ook zo gek nog niet; als iets niet 101% dicht is kun je er maar beter voor zorgen dat rommel eruit kan. Geld net zo goed voor kaboutergestuurde plasticpoepers en lasersnijders als voor verspanende machines, want ook die eerste categorie is niet 100% schoon.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie