HiWin lineaire geleidingen - Precisie klasse, preload

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

mattia
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:41

HiWin lineaire geleidingen - Precisie klasse, preload

Bericht door mattia »

Dag allemaal,

ik ben langzaam aan onderdelen aan het sprokkelen om de portaalfrees werkende te krijgen. Ik heb een prima quote van een AliExpress bedrijf (BST automation) waar veel UK CNC forumers al jaren tevreden over zijn voor HiWin geleidingen, die voor een nette prijs de nodige lineaire geleidingen kunnen leveren. Het moeten Hiwin 20mm rails (HGR serie) met gewone en lange (HGH-CA en HGH-HA) loopwagens zijn, daar is deze machine op ontworpen. Offerte voor 2x 790mm, 2x 1200mm en 2x 30mm + totaal 8 loopwagens komt rond de 480 USD inclusief FedEx shipping uit. Het zijn echter 'maar' precisie klasse C (normal) wagentjes, met ZA preload. Als ik dan vergelijk met DamenCNC (die 1.5-2x zoveel vraagt voor dezelfde wagentjes en rails) hebben ze Z0 preload maar wel H (high) precision. Verschil als ik het zo zie is tolerantie van 0.1mm vs 0.03mm van de onderdelen, wat ik wel een nogal groot verschil vind. De vraag is: maakt dit echt uit voor een grote aluminium portaalfrees die 99% van de tijd hout gaat frezen?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: HiWin lineaire geleidingen - Precisie klasse, preload

Bericht door Kjelt »

Ik vind de prijs wel verdacht laag moet ik eerlijk zeggen.
Zelfs zo laag dat ik gezien de toleranties denk aan nep.

Dit zijn prijzen die je met flink babbelen bij een dealer kunt krijgen die bij de fabriek zelf besteld in grote lengtes en dan nog zelf op maat snijdt.
Als je het snijden door HiWin zelf laat doen kom je nog hoger uit.

Maar als er al ervaringsdeskundigen zijn geweest die dit besteld hebben en de originaliteit van het spul heeft weten te verifieren dan bravo heb je een hele hele goede deal.
2 pieces HiWin HGR20R Linear Rail Guideway Length = 1180 mm incl. green dustcaps===$85/pc, 3kg/pc, 2pcs is $170, 6kg
2 pieces HiWin HGR20R Linear Rail Guideway Length = 820 mm incl. green dustcaps====$74/pc, 2.5kg/pc, 2pcs is $148, 5kg
8 pieces HiWIn HGW20CC Rail Block (please make sure it is HGW!)=================$33/pc, 0.5kg/pc, 8pcs is $264, 4kg
2 pieces HiWin HGR15T Linear Rail Guideway Length = 280 mm (NOTE: T version mounted from below)===$24/pc, 0.5kg/pc, 2pcs is $48, 1kg
4 pieces HiWIn HGH15CA Rail Block (HGH!)=================================================$23/pc, 0.5kg/pc, 4pcs is $92, 2kg

Total weight is 18kg
After calculating, DHL is the cheapest shipping method to Netherlands, shipping cost is $150
So, total amount is $872, lead time is 3-5 days
mattia
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:41

Re: HiWin lineaire geleidingen - Precisie klasse, preload

Bericht door mattia »

Ik ook wel een beetje, maar ik durf voor deze bedragen (ook gezien de aanbevelingen vanuit anderen, en een bedrijf dat al jaren in dienst is) de gok te wagen denk ik. Ik laat wel weten hoe het uitkomt.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: HiWin lineaire geleidingen - Precisie klasse, preload

Bericht door benkr »

Bedenk wel dat er bij dat bedrag nog minimaal 21% BTW bijkomt en ook nog een Euro of 20 a 25 handlingkosten voor het inklaren.

Ik zelf zou hier eens kijken, wellicht ben je daar toch goedkoper uit, en ik vind dat ze een perfecte service verlenen.

https://www.lineairgeleidingshop.com/Mo ... gK02vD_BwE
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: HiWin lineaire geleidingen - Precisie klasse, preload

Bericht door Kjelt »

mattia schreef: 22 jun 2020 22:34 Ik ook wel een beetje, maar ik durf voor deze bedragen (ook gezien de aanbevelingen vanuit anderen, en een bedrijf dat al jaren in dienst is) de gok te wagen denk ik. Ik laat wel weten hoe het uitkomt.
Ik ben benieuwd, zat net even wat rond te kijken in hun winkel maar ze verkopen ook erg veel eigen merk lineaire rails etc. En de losse wagens van HiWin vragen ze hetzelfde voor als in mijn quote. Misschien hebben ze erg groot ingekocht.
Vraag er wel de vetnippels en groene stofkapjes bij!
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: HiWin lineaire geleidingen - Precisie klasse, preload

Bericht door benkr »

mattia schreef: 22 jun 2020 21:12 Dag allemaal,

ik ben langzaam aan onderdelen aan het sprokkelen om de portaalfrees werkende te krijgen. Ik heb een prima quote van een AliExpress bedrijf (BST automation) waar veel UK CNC forumers al jaren tevreden over zijn voor HiWin geleidingen, die voor een nette prijs de nodige lineaire geleidingen kunnen leveren. Het moeten Hiwin 20mm rails (HGR serie) met gewone en lange (HGH-CA en HGH-HA) loopwagens zijn, daar is deze machine op ontworpen. Offerte voor 2x 790mm, 2x 1200mm en 2x 30mm + totaal 8 loopwagens komt rond de 480 USD inclusief FedEx shipping uit. Het zijn echter 'maar' precisie klasse C (normal) wagentjes, met ZA preload. Als ik dan vergelijk met DamenCNC (die 1.5-2x zoveel vraagt voor dezelfde wagentjes en rails) hebben ze Z0 preload maar wel H (high) precision. Verschil als ik het zo zie is tolerantie van 0.1mm vs 0.03mm van de onderdelen, wat ik wel een nogal groot verschil vind. De vraag is: maakt dit echt uit voor een grote aluminium portaalfrees die 99% van de tijd hout gaat frezen?
Ik geloof niet dat lineaire geleidingen standaard dat soort toleranties hebben, maar zelfs als dat zo is dan denk ik dat deze tolerantie niet de totale tolerantie van je machine bepaalt, dat is altijd een optelling van een hele boel dingen samen, een aantal die je uit datasheets kunt halen zoals de toleranties die jij noemt, maar denk ook aan de (KO) spindels, de stijfheid van de rest van de machine, temperatuur invloeden, hoe goed is de machine haaks en recht gebouwd, zelfs vering van een freesje enz. enz.
En als het over hout gaat, maar ook als het over aluminium gaat, hoe vaak zijn afwijkingen van 0,1 mm belangrijk, bij hout zelfs 0,2 of 0,3 mm?

Mijn BF25 heeft een tijdje een slechte (versleten) motor koppeling gehad, daar zat 0,1 mm backlash in, ja je zag in het freesbeeld wat repeterende oneffenheden, maar verder had ik er nooit een probleem mee. NU nog heeft de Z-as wel 0,5 mm speling, ik zie een boortje door het materiaal heen gaan door de extra verplaatsing van de Z-as op het moment van er doorheen gaan, maar wanneer boor je nu zo precies een gaatje in de diepte? En bij frezen lijkt er helemaal geen probleem te zijn, (zal wel door het gewicht van de hele kop zijn) als ik iets op diepte frees klopt dat redelijk precies, het nameten is denk ik dan de grootste bron van afwijkingen.
Wie kan er echt precies meten met een schuifmaat? Meet voor de aardigheid een 10 of 20 keer wat dingen, vooral diameters van gaten is een uitdaging voor een beginner en zelfs ook voor de wat meer ervaren mensen hoewel die dan weten waar ze op moeten letten.
mattia
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:41

Re: HiWin lineaire geleidingen - Precisie klasse, preload

Bericht door mattia »

Kjelt schreef: 22 jun 2020 23:07
mattia schreef: 22 jun 2020 22:34 Ik ook wel een beetje, maar ik durf voor deze bedragen (ook gezien de aanbevelingen vanuit anderen, en een bedrijf dat al jaren in dienst is) de gok te wagen denk ik. Ik laat wel weten hoe het uitkomt.
Ik ben benieuwd, zat net even wat rond te kijken in hun winkel maar ze verkopen ook erg veel eigen merk lineaire rails etc. En de losse wagens van HiWin vragen ze hetzelfde voor als in mijn quote. Misschien hebben ze erg groot ingekocht.
Vraag er wel de vetnippels en groene stofkapjes bij!
Ik kreeg het advies om direct een specifieke offerte te vragen - in hun winkel variëren de prijzen nogal door zeer verschillende verzendkosten. Ik zal laten weten wat het totaal is geworden.

Bedoel je trouwens de stofkapjes voor de rails of de wagens?
mattia
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:41

Re: HiWin lineaire geleidingen - Precisie klasse, preload

Bericht door mattia »

benkr schreef: 22 jun 2020 22:55 Bedenk wel dat er bij dat bedrag nog minimaal 21% BTW bijkomt en ook nog een Euro of 20 a 25 handlingkosten voor het inklaren.

Ik zelf zou hier eens kijken, wellicht ben je daar toch goedkoper uit, en ik vind dat ze een perfecte service verlenen.

https://www.lineairgeleidingshop.com/Mo ... gK02vD_BwE
Ik heb daar ook even gekeken, maar ik heb echt ook de -HA variant wagens nodig (langere) als ik niet het gehele ontwerp wil omgooien, die zie ik niet op de site staan. Ik heb nu de ex-BTW prijzen vergeleken, wetende dat daar nog handling kosten bijkomen.

Wat betreft precisie denk ik inderdaad niet dat ik toleranties van <0.1mm haal, en zeker niet dat het relevant is voor gitaarbouw. Maar binnen 0.5 zou het voor fretsleuven toch wel moeten blijven, al dan niet met softwarematige correctie voor backlash e.d.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HiWin lineaire geleidingen - Precisie klasse, preload

Bericht door serum »

Ik kan nergens specificaties vinden over de C tolleranties. Waar zit die 0,07mm verschil in? lineariteit over een bepaalde afstand? formaat van de producten?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: HiWin lineaire geleidingen - Precisie klasse, preload

Bericht door Kjelt »

mattia schreef: 23 jun 2020 06:19 Bedoel je trouwens de stofkapjes voor de rails of de wagens?
Voor de rails, die dekken de montagegaten van de bouten af en zijn achteraf vrij lastig te verkrijgen.
mattia
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:41

Re: HiWin lineaire geleidingen - Precisie klasse, preload

Bericht door mattia »

serum schreef: 23 jun 2020 08:48 Ik kan nergens specificaties vinden over de C tolleranties. Waar zit die 0,07mm verschil in? lineariteit over een bepaalde afstand? formaat van de producten?
Beiden, zie bijv. De data sheets op de DamenCNC site - ten eerste variatie in afmetingen die toegestaan worden voor de wagens, alsook parallel lopen over bepaalde afstanden (mits alles conform richtlijn gemonteerd, etc.), als ik de tabellen en figuren goed interpreteer.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HiWin lineaire geleidingen - Precisie klasse, preload

Bericht door serum »

Ja, gevonden.
mattia
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:41

Re: HiWin lineaire geleidingen - Precisie klasse, preload

Bericht door mattia »

Zoals beloofd, feedback! De spullen van BST automation zijn binnen - 4 gewone en 4 lange wagens, 2x1200mm, 2x790mm en 2x300mm rails, groene dopjes, smeernippels. Grade C (normaal) met ZA preload. Totaalbedrag met verzending via FedEx 446 euro, invoerkosten iets lager dan verwacht. Netjes ingepakt in meerdere lagen karton, piepschuim, tape en extra laag geweven kunststof eromheen. Alles ziet er netjes uit, rails individueel gesmeerd verpakt, alles best heel mooi recht.

28/6 besteld, vandaag binnengekomen. Moet alleen nog ergens wat smeermiddel en een pistool/pompje kopen. Loopt allemaal ietsjes stroef (klinkt wat droog) maar kan ook deels de preload zijn denk ik. Iemand tips of suggesties? Wil de boel dit weekend even tijdelijk in elkaar zetten.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: HiWin lineaire geleidingen - Precisie klasse, preload

Bericht door benkr »

HiWin hoeft niet extra gesmeerd te worden, ze zijn voor het leven dat ze bij ons hobbyisten krijgen levenslang gesmeerd staat ergens in hun documentatie.
Kjelt weet vast wel te vertellen waar.
Plaats reactie