Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal,

Ik heb het forum doorzocht op welk vet er gebruikt wordt voor kogelomloopspindels en lineaire geleidingen. Ik kom er echter niet goed uit. Als ik kijk bij Hiwin, en in de link: https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=7475

HIWIN recommandeert de volgende smeervetten:
■ BEACON EP1, firma ESSO
■ Microlube GB0, (KP 0 N-20), Staburags NBU8EP, Isoflex Spezial, firma KLÜBER
■ Optimol Longtime PD0, PD1 of PD2 afhankelijk van de applicatietemperatuur, firma OPTIMOL
■ Paragon EP1, (KP 1 N-30), firma DEA
■ Multifak EP1, firma TEXACO

Dan is blijkbaar een EP1 vet nodig, maar DamenCNC verkoopt Castrol Spheerol EPL 2 voor Hiwin en Isel
https://www.damencnc.com/nl/machine-mai ... search=vet

Component eigenschappen:

Vet op Lithiumbasis
Wordt gebruikt voor ISEL kogelomloopspindels
Wordt gebruikt voor HIWIN Linear Geleidingen

https://www.upload.sorotec.de/doku/manu ... -Fette.pdf
Hier wordt aanbevolen een NLGI 2 klasse. NLGI staat voor National Lubrication Grease Institute. EP staat voor Extreme Pressure.
op onderstaande link staat dat (properties op blad 2) dat EP2 gelijk is aan NLGI 2
http://www.petrofa.bf/prod/lub/mob/hvltp/mobilux_ep.pdf

Zelf heb ik van HBM:

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... vetpatroon

Is deze dan ook goed? Als ik bovenstaande uitzoek poging bekijk, dan zou dit vet van HBM moeten voldoen. Of zie ik iets over het hoofd?

Ik heb trouwens geen HIWIN rechtgeleidingen voor X en Y, maar NSK. Voor Z heb ik INA KWVE15BS. Wel heb ik Isel rechtgeleidingen. Maar ik ga er van uit dat voor alle geleidingen min of meer het zelfde geld, of is dit een foute gedachte?

Alvast bedankt, Tom.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding

Bericht door DaBit »

Ik vind een doodgewoon NLGI2 lagervet zonder EP additieven wel prima voor mijn/'ons' gebruik. We belasten niet extreem dus het nut van die EP-additieven is dubieus (imho) en we lopen niet erg hard dus NLGI1 of nog dunner verkort alleen maar de smeerinterval. Alle toevoegingen aan olie en vetten nemen de plek in van de olie zelf (die het werk doet), dus als je ze niet nodig hebt moet je ze weglaten.

Vet met EP additieven kan uiteraard ook als je je daar beter bij voelt, maar dan zou ik me aan de aanbevelingen van de fabrikant houden; waar het ene EP-additief behulpzaam is zorgt het ander voor gedonder. Molybdeen als EP-additief bijvoorbeeld; dan zijn je kogels in korte tijd niet rond meer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding

Bericht door TomAndKobus »

Hallo DaBit, Welk vet gebruik je dan?
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding

Bericht door ruudpg »

Overigens het Castrol Spheerol EPL vet is ook een EP-vet, vandaar de aanduiding EPL, de L staat voor Lithium.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding

Bericht door Kjelt »

Ik gebruik gewoon het HiWin G05 vet wordt oa door Sorotec verkocht zie onder.
Ze hebben ook het G04 voor extreme belastingen, lijkt me voor ons niet aan de orde en kost 4x meer.

https://www.sorotec.de/shop/HIWIN-Stand ... 400g-.html
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding

Bericht door Kjelt »

TomAndKobus schreef: 17 jul 2020 11:45 HIWIN recommandeert de volgende smeervetten:
■ BEACON EP1, firma ESSO
■ Microlube GB0, (KP 0 N-20), Staburags NBU8EP, Isoflex Spezial, firma KLÜBER
■ Optimol Longtime PD0, PD1 of PD2 afhankelijk van de applicatietemperatuur, firma OPTIMOL
■ Paragon EP1, (KP 1 N-30), firma DEA
■ Multifak EP1, firma TEXACO
Waar heb je dit trouwens vandaan ? Volgens mij niet van HiWin ? Ik zie het staan bij een fabrikant van lasermachines waar staat
It is recommended to use the following lubricants for linear guides in Co2 and Fiber lasers:

Aangezien laser cnc machines totaal geen zware onderdelen hebben of belasting vraag ik me af of dit wel klopt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding

Bericht door DaBit »

TomAndKobus schreef: 17 jul 2020 12:23 Hallo DaBit, Welk vet gebruik je dan?
Een patroon NLGI2 lagervet zonder EP additieven van de lokale automaterialenzaak.
Je moet het niet moeilijker maken dan het is.
Kjelt schreef: 17 jul 2020 14:45 Waar heb je dit trouwens vandaan ? Volgens mij niet van HiWin ? Ik zie het staan bij een fabrikant van lasermachines waar staat
It is recommended to use the following lubricants for linear guides in Co2 and Fiber lasers:
Dat zou die NLGI1 consistentie wel eens kunnen verklaren; lasers lopen wel snel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding

Bericht door TomAndKobus »

Ik had het lijstje overgenomen van een forumlid, zie eerste post, ik had dit lijstje al eerder gezien en had het verder niet gecontroleerd, maar na even zoeken heb ik het volgende gevonden:
https://www.hiwin.com/pdf/lubricating_instructions.pdf
blz. 24

7.1.1 Standard applications Standard applications
Load ratio: max. 15 % of the dynamic basic load rating
Temperature range: -10 °C … 80 °C
Speed: < 1 m/s
Speed coefficient: < 120,000
Recommended greases:
HIWIN G05
Klüber Klüberlub GL-261
Mobil Mobilux EP1
Fuchs Lubritech Lagermeister BF2
Lubcon TURMOGREASE CAK 2502

Is inderdaad een net iets ander lijstje.
frans32
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:20
Locatie: Dalfsen

Re: Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding

Bericht door frans32 »

@Dabit,

Deze is te gebruiken toch voor de kogelommloop en hiwin rails met blokken.

kroon lithep grease ep2

https://www.toolstation.nl/multi-purpos ... #reviewTab


Mvg,

FDJ

P.s verrek zeg dat is de zelfde als hier boven sorry!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding

Bericht door DaBit »

Zoals gezegd: met EP additieven ben ik persoonlijk altijd een beetje voorzichtig. Maar als ik zo'n bus Kroon EP2 had staan dan ging ik niet iets anders kopen en pompte ik dat in mijn wagentjes en kogelomlopen; de kans dat de specifieke EP-additieven die ze gebruiken kwaad kunnen is bijna nul.

Wilde ik er redelijk zeker van zijn dat ik het beste van het beste had, dan ging ik eens op zoek naar het Kluber spul. Die mannen maken mooie prutjes. Met mooie prijskaartjes ook.

Ik ben overigens geen expert op dit gebied, maar ik heb wel het een en ander stuk zien gaan door verkeerd smeren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding

Bericht door Kjelt »

Daarom heeft het imo geen nut om met 12 wagentjes van 40.- per stuk te gaan bezuinigen voor twee tientjes voor een tube onbekend vet van een ander merk.
Een zo'n tube van 30.- doe je jaren mee.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding

Bericht door DaBit »

Tuurlijk, als je toch moet kopen, dan waarom niet? Goed vet voor je wagentjes is ook goed vet voor je fiets.

Maar los daarvan: die wagentjes zijn gewoon stalen kogeltjes in kogelbanen. Net zoals een roterend lager. Ik zie niet in waarom een standaard lagervet van een van de bekende merken dat het in bijvoorbeeld een wiellager van een auto honderdduizenden kilometers volhoud opeens te min zou zijn voor onze karretjes. Vooral niet als je naar de belasting kijkt; wij gebruiken bijna allemaal wagens zonder voorspanning. Dan is het niet rollen maar schuiven van kogels omdat de belasting te laag is eerder een probleem dan te zware belasting.

Kleine verschillen zijn er wel; onze lineairlagers hebben geen kooi om de kogels en de circulatie van de kogels gebeurt met een kunststof kogelbaan in de eindkappen. 'Geen kooi' pleit enigzins voor EP-additieven, maar zie de opmerking over belasting hierboven; de smeerfilm van een normale olie is royaal sterk genoeg. Het kunststof en eventuele andere (koperhoudende)metalen is de reden dat je enigzins op moet passen met welk EP-additief je nu precies in je wagentje gaat stoppen. Dan kun je maar het beste het smeeradvies van de fabrikant volgen.

Al met al is het voor onze toepassing niet erg kritisch allemaal. Heb je een koker lagervet staan en dat lagervet is niet grijs, dan zou ik dat gebruiken. Heb je niks, dan mag je voor jezelf bepalen hoeveel verzekeringspremie je wil betalen met je vet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding

Bericht door serum »

Het vet/ olie dient twee doelen. Schoonmaken en smeren. Het schoonmaken gebeurt door het overdadig aanbrengen van vet, net zo lang tot de kleur van het uitgaande vet overeen komt met het ingaande vet. (Goede methodiek voor gebruik in stoffige omstandigheden). Voor het truttige/nihil belaste gebruik waarin wij de lineaire geleiders gebruiken zijn geen regels te verzinnen. Veel stof, weinig stof, snelheden zijn verwaarloosbaar, evenals de krachten.

Voor de ene machine gebruik ik een leibaanolie voor de ko en de lineaire geleiders. Op de rack/pinion is lithium voorgeschreven.(Geleiders moeten geschikt zijn voor olie dmv een sponsje, hebben niet alle geleiders). Dit om te voorkomen dat de olie naar 1 kant zakt) op de andere machine gebruik ik lithiumvet.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt allemaal voor de reacties. mijn geleidingen en wagens zijn 2de hands en geen Hiwin, maar als ik nieuwe Hiwin geleidingen en wagens zou hebben, dan zou ik zeker voor Hiwin vet gaan van Sorotec. Aangezien DamenCNC ook EP2 vet gebruikt met Lithium, en het Kroon vet ook Lithium bevat, denk ik dat ik rustig het Kroon vet kan gebruiken.
Goed punt om de kleur te vergelijken van het ingaande en uitgaande vet. Ik heb begrepen dat ik aluminium tape moet doen over de spleet van de Isel omloopmoer en dan met vet vullen.
Mocht ik toch nog problemen tegenkomen, dan meld ik ze hier op het forum.
Groeten, Tom.
Plaats reactie