Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding
Moderator: Moderators
- TomAndKobus
- Donateur
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
- Locatie: Gouda
- Contacteer:
Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding
Hallo allemaal,
Ik heb het forum doorzocht op welk vet er gebruikt wordt voor kogelomloopspindels en lineaire geleidingen. Ik kom er echter niet goed uit. Als ik kijk bij Hiwin, en in de link: https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=7475
HIWIN recommandeert de volgende smeervetten:
■ BEACON EP1, firma ESSO
■ Microlube GB0, (KP 0 N-20), Staburags NBU8EP, Isoflex Spezial, firma KLÜBER
■ Optimol Longtime PD0, PD1 of PD2 afhankelijk van de applicatietemperatuur, firma OPTIMOL
■ Paragon EP1, (KP 1 N-30), firma DEA
■ Multifak EP1, firma TEXACO
Dan is blijkbaar een EP1 vet nodig, maar DamenCNC verkoopt Castrol Spheerol EPL 2 voor Hiwin en Isel
https://www.damencnc.com/nl/machine-mai ... search=vet
Component eigenschappen:
Vet op Lithiumbasis
Wordt gebruikt voor ISEL kogelomloopspindels
Wordt gebruikt voor HIWIN Linear Geleidingen
https://www.upload.sorotec.de/doku/manu ... -Fette.pdf
Hier wordt aanbevolen een NLGI 2 klasse. NLGI staat voor National Lubrication Grease Institute. EP staat voor Extreme Pressure.
op onderstaande link staat dat (properties op blad 2) dat EP2 gelijk is aan NLGI 2
http://www.petrofa.bf/prod/lub/mob/hvltp/mobilux_ep.pdf
Zelf heb ik van HBM:
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... vetpatroon
Is deze dan ook goed? Als ik bovenstaande uitzoek poging bekijk, dan zou dit vet van HBM moeten voldoen. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb trouwens geen HIWIN rechtgeleidingen voor X en Y, maar NSK. Voor Z heb ik INA KWVE15BS. Wel heb ik Isel rechtgeleidingen. Maar ik ga er van uit dat voor alle geleidingen min of meer het zelfde geld, of is dit een foute gedachte?
Alvast bedankt, Tom.
Ik heb het forum doorzocht op welk vet er gebruikt wordt voor kogelomloopspindels en lineaire geleidingen. Ik kom er echter niet goed uit. Als ik kijk bij Hiwin, en in de link: https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=7475
HIWIN recommandeert de volgende smeervetten:
■ BEACON EP1, firma ESSO
■ Microlube GB0, (KP 0 N-20), Staburags NBU8EP, Isoflex Spezial, firma KLÜBER
■ Optimol Longtime PD0, PD1 of PD2 afhankelijk van de applicatietemperatuur, firma OPTIMOL
■ Paragon EP1, (KP 1 N-30), firma DEA
■ Multifak EP1, firma TEXACO
Dan is blijkbaar een EP1 vet nodig, maar DamenCNC verkoopt Castrol Spheerol EPL 2 voor Hiwin en Isel
https://www.damencnc.com/nl/machine-mai ... search=vet
Component eigenschappen:
Vet op Lithiumbasis
Wordt gebruikt voor ISEL kogelomloopspindels
Wordt gebruikt voor HIWIN Linear Geleidingen
https://www.upload.sorotec.de/doku/manu ... -Fette.pdf
Hier wordt aanbevolen een NLGI 2 klasse. NLGI staat voor National Lubrication Grease Institute. EP staat voor Extreme Pressure.
op onderstaande link staat dat (properties op blad 2) dat EP2 gelijk is aan NLGI 2
http://www.petrofa.bf/prod/lub/mob/hvltp/mobilux_ep.pdf
Zelf heb ik van HBM:
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... vetpatroon
Is deze dan ook goed? Als ik bovenstaande uitzoek poging bekijk, dan zou dit vet van HBM moeten voldoen. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb trouwens geen HIWIN rechtgeleidingen voor X en Y, maar NSK. Voor Z heb ik INA KWVE15BS. Wel heb ik Isel rechtgeleidingen. Maar ik ga er van uit dat voor alle geleidingen min of meer het zelfde geld, of is dit een foute gedachte?
Alvast bedankt, Tom.
Re: Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding
Ik vind een doodgewoon NLGI2 lagervet zonder EP additieven wel prima voor mijn/'ons' gebruik. We belasten niet extreem dus het nut van die EP-additieven is dubieus (imho) en we lopen niet erg hard dus NLGI1 of nog dunner verkort alleen maar de smeerinterval. Alle toevoegingen aan olie en vetten nemen de plek in van de olie zelf (die het werk doet), dus als je ze niet nodig hebt moet je ze weglaten.
Vet met EP additieven kan uiteraard ook als je je daar beter bij voelt, maar dan zou ik me aan de aanbevelingen van de fabrikant houden; waar het ene EP-additief behulpzaam is zorgt het ander voor gedonder. Molybdeen als EP-additief bijvoorbeeld; dan zijn je kogels in korte tijd niet rond meer.
Vet met EP additieven kan uiteraard ook als je je daar beter bij voelt, maar dan zou ik me aan de aanbevelingen van de fabrikant houden; waar het ene EP-additief behulpzaam is zorgt het ander voor gedonder. Molybdeen als EP-additief bijvoorbeeld; dan zijn je kogels in korte tijd niet rond meer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- TomAndKobus
- Donateur
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
- Locatie: Gouda
- Contacteer:
Re: Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding
Hallo DaBit, Welk vet gebruik je dan?
Re: Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding
Overigens het Castrol Spheerol EPL vet is ook een EP-vet, vandaar de aanduiding EPL, de L staat voor Lithium.
Re: Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding
Ik gebruik gewoon het HiWin G05 vet wordt oa door Sorotec verkocht zie onder.
Ze hebben ook het G04 voor extreme belastingen, lijkt me voor ons niet aan de orde en kost 4x meer.
https://www.sorotec.de/shop/HIWIN-Stand ... 400g-.html
Ze hebben ook het G04 voor extreme belastingen, lijkt me voor ons niet aan de orde en kost 4x meer.
https://www.sorotec.de/shop/HIWIN-Stand ... 400g-.html
Re: Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding
Waar heb je dit trouwens vandaan ? Volgens mij niet van HiWin ? Ik zie het staan bij een fabrikant van lasermachines waar staatTomAndKobus schreef: ↑17 jul 2020 11:45 HIWIN recommandeert de volgende smeervetten:
■ BEACON EP1, firma ESSO
■ Microlube GB0, (KP 0 N-20), Staburags NBU8EP, Isoflex Spezial, firma KLÜBER
■ Optimol Longtime PD0, PD1 of PD2 afhankelijk van de applicatietemperatuur, firma OPTIMOL
■ Paragon EP1, (KP 1 N-30), firma DEA
■ Multifak EP1, firma TEXACO
It is recommended to use the following lubricants for linear guides in Co2 and Fiber lasers:
Aangezien laser cnc machines totaal geen zware onderdelen hebben of belasting vraag ik me af of dit wel klopt.
Re: Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding
Een patroon NLGI2 lagervet zonder EP additieven van de lokale automaterialenzaak.
Je moet het niet moeilijker maken dan het is.
Dat zou die NLGI1 consistentie wel eens kunnen verklaren; lasers lopen wel snel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- TomAndKobus
- Donateur
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
- Locatie: Gouda
- Contacteer:
Re: Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding
Ik had het lijstje overgenomen van een forumlid, zie eerste post, ik had dit lijstje al eerder gezien en had het verder niet gecontroleerd, maar na even zoeken heb ik het volgende gevonden:
https://www.hiwin.com/pdf/lubricating_instructions.pdf
blz. 24
7.1.1 Standard applications Standard applications
Load ratio: max. 15 % of the dynamic basic load rating
Temperature range: -10 °C … 80 °C
Speed: < 1 m/s
Speed coefficient: < 120,000
Recommended greases:
HIWIN G05
Klüber Klüberlub GL-261
Mobil Mobilux EP1
Fuchs Lubritech Lagermeister BF2
Lubcon TURMOGREASE CAK 2502
Is inderdaad een net iets ander lijstje.
https://www.hiwin.com/pdf/lubricating_instructions.pdf
blz. 24
7.1.1 Standard applications Standard applications
Load ratio: max. 15 % of the dynamic basic load rating
Temperature range: -10 °C … 80 °C
Speed: < 1 m/s
Speed coefficient: < 120,000
Recommended greases:
HIWIN G05
Klüber Klüberlub GL-261
Mobil Mobilux EP1
Fuchs Lubritech Lagermeister BF2
Lubcon TURMOGREASE CAK 2502
Is inderdaad een net iets ander lijstje.
Re: Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding
@Dabit,
Deze is te gebruiken toch voor de kogelommloop en hiwin rails met blokken.
kroon lithep grease ep2
https://www.toolstation.nl/multi-purpos ... #reviewTab
Mvg,
FDJ
P.s verrek zeg dat is de zelfde als hier boven sorry!
Deze is te gebruiken toch voor de kogelommloop en hiwin rails met blokken.
kroon lithep grease ep2
https://www.toolstation.nl/multi-purpos ... #reviewTab
Mvg,
FDJ
P.s verrek zeg dat is de zelfde als hier boven sorry!
Re: Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding
Zoals gezegd: met EP additieven ben ik persoonlijk altijd een beetje voorzichtig. Maar als ik zo'n bus Kroon EP2 had staan dan ging ik niet iets anders kopen en pompte ik dat in mijn wagentjes en kogelomlopen; de kans dat de specifieke EP-additieven die ze gebruiken kwaad kunnen is bijna nul.
Wilde ik er redelijk zeker van zijn dat ik het beste van het beste had, dan ging ik eens op zoek naar het Kluber spul. Die mannen maken mooie prutjes. Met mooie prijskaartjes ook.
Ik ben overigens geen expert op dit gebied, maar ik heb wel het een en ander stuk zien gaan door verkeerd smeren.
Wilde ik er redelijk zeker van zijn dat ik het beste van het beste had, dan ging ik eens op zoek naar het Kluber spul. Die mannen maken mooie prutjes. Met mooie prijskaartjes ook.
Ik ben overigens geen expert op dit gebied, maar ik heb wel het een en ander stuk zien gaan door verkeerd smeren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding
Daarom heeft het imo geen nut om met 12 wagentjes van 40.- per stuk te gaan bezuinigen voor twee tientjes voor een tube onbekend vet van een ander merk.
Een zo'n tube van 30.- doe je jaren mee.
Een zo'n tube van 30.- doe je jaren mee.
Re: Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding
Tuurlijk, als je toch moet kopen, dan waarom niet? Goed vet voor je wagentjes is ook goed vet voor je fiets.
Maar los daarvan: die wagentjes zijn gewoon stalen kogeltjes in kogelbanen. Net zoals een roterend lager. Ik zie niet in waarom een standaard lagervet van een van de bekende merken dat het in bijvoorbeeld een wiellager van een auto honderdduizenden kilometers volhoud opeens te min zou zijn voor onze karretjes. Vooral niet als je naar de belasting kijkt; wij gebruiken bijna allemaal wagens zonder voorspanning. Dan is het niet rollen maar schuiven van kogels omdat de belasting te laag is eerder een probleem dan te zware belasting.
Kleine verschillen zijn er wel; onze lineairlagers hebben geen kooi om de kogels en de circulatie van de kogels gebeurt met een kunststof kogelbaan in de eindkappen. 'Geen kooi' pleit enigzins voor EP-additieven, maar zie de opmerking over belasting hierboven; de smeerfilm van een normale olie is royaal sterk genoeg. Het kunststof en eventuele andere (koperhoudende)metalen is de reden dat je enigzins op moet passen met welk EP-additief je nu precies in je wagentje gaat stoppen. Dan kun je maar het beste het smeeradvies van de fabrikant volgen.
Al met al is het voor onze toepassing niet erg kritisch allemaal. Heb je een koker lagervet staan en dat lagervet is niet grijs, dan zou ik dat gebruiken. Heb je niks, dan mag je voor jezelf bepalen hoeveel verzekeringspremie je wil betalen met je vet.
Maar los daarvan: die wagentjes zijn gewoon stalen kogeltjes in kogelbanen. Net zoals een roterend lager. Ik zie niet in waarom een standaard lagervet van een van de bekende merken dat het in bijvoorbeeld een wiellager van een auto honderdduizenden kilometers volhoud opeens te min zou zijn voor onze karretjes. Vooral niet als je naar de belasting kijkt; wij gebruiken bijna allemaal wagens zonder voorspanning. Dan is het niet rollen maar schuiven van kogels omdat de belasting te laag is eerder een probleem dan te zware belasting.
Kleine verschillen zijn er wel; onze lineairlagers hebben geen kooi om de kogels en de circulatie van de kogels gebeurt met een kunststof kogelbaan in de eindkappen. 'Geen kooi' pleit enigzins voor EP-additieven, maar zie de opmerking over belasting hierboven; de smeerfilm van een normale olie is royaal sterk genoeg. Het kunststof en eventuele andere (koperhoudende)metalen is de reden dat je enigzins op moet passen met welk EP-additief je nu precies in je wagentje gaat stoppen. Dan kun je maar het beste het smeeradvies van de fabrikant volgen.
Al met al is het voor onze toepassing niet erg kritisch allemaal. Heb je een koker lagervet staan en dat lagervet is niet grijs, dan zou ik dat gebruiken. Heb je niks, dan mag je voor jezelf bepalen hoeveel verzekeringspremie je wil betalen met je vet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding
Het vet/ olie dient twee doelen. Schoonmaken en smeren. Het schoonmaken gebeurt door het overdadig aanbrengen van vet, net zo lang tot de kleur van het uitgaande vet overeen komt met het ingaande vet. (Goede methodiek voor gebruik in stoffige omstandigheden). Voor het truttige/nihil belaste gebruik waarin wij de lineaire geleiders gebruiken zijn geen regels te verzinnen. Veel stof, weinig stof, snelheden zijn verwaarloosbaar, evenals de krachten.
Voor de ene machine gebruik ik een leibaanolie voor de ko en de lineaire geleiders. Op de rack/pinion is lithium voorgeschreven.(Geleiders moeten geschikt zijn voor olie dmv een sponsje, hebben niet alle geleiders). Dit om te voorkomen dat de olie naar 1 kant zakt) op de andere machine gebruik ik lithiumvet.
Voor de ene machine gebruik ik een leibaanolie voor de ko en de lineaire geleiders. Op de rack/pinion is lithium voorgeschreven.(Geleiders moeten geschikt zijn voor olie dmv een sponsje, hebben niet alle geleiders). Dit om te voorkomen dat de olie naar 1 kant zakt) op de andere machine gebruik ik lithiumvet.
- TomAndKobus
- Donateur
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
- Locatie: Gouda
- Contacteer:
Re: Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding
Bedankt allemaal voor de reacties. mijn geleidingen en wagens zijn 2de hands en geen Hiwin, maar als ik nieuwe Hiwin geleidingen en wagens zou hebben, dan zou ik zeker voor Hiwin vet gaan van Sorotec. Aangezien DamenCNC ook EP2 vet gebruikt met Lithium, en het Kroon vet ook Lithium bevat, denk ik dat ik rustig het Kroon vet kan gebruiken.
Goed punt om de kleur te vergelijken van het ingaande en uitgaande vet. Ik heb begrepen dat ik aluminium tape moet doen over de spleet van de Isel omloopmoer en dan met vet vullen.
Mocht ik toch nog problemen tegenkomen, dan meld ik ze hier op het forum.
Groeten, Tom.
Goed punt om de kleur te vergelijken van het ingaande en uitgaande vet. Ik heb begrepen dat ik aluminium tape moet doen over de spleet van de Isel omloopmoer en dan met vet vullen.
Mocht ik toch nog problemen tegenkomen, dan meld ik ze hier op het forum.
Groeten, Tom.