Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding

Bericht door DaBit »

Dat 'lithium' moet je niet te hard naar kijken.

Zie vet als een spons gevuld met olie. Zo gauw een kogeltje of iets anders erop drukt komt de olie uit de spons, doet zijn werk, en als het kogeltje weer weg is word de olie weer opgenomen door de spons.

En net zoals je een echte spons op kunt duiken van de zeebodem of kunt maken door wat polyurethaan op te schuimen zijn er ook diverse manieren om de 'spons' van het vet te maken. Lithiumzeep is daar een van. Maar ook met calcium, barium of aluminiumcomplexen kun je dat. Bij hoge-temperatuur vetten zoals kopervet gebruiken ze zelfs (bentoniet)klei voor dat doel. Het is aan de fabrikant om het meest ideale mengseltje van dooie dino en gefabriceerde prutjes te kiezen.

Maar uiteindelijk is het de olie die het werk doet, de lithiumzeep hoeft alleen maar die olie op z'n plek te houden. Dat kan een calciumcomplex 'spons' ook. Je zou zelfs kunnen zeggen dat een vet op basis van een calciumcomplex 'beter' is; net zoals een echte spons gaat de vet-'spons' kapot als je 'm veel gebruikt; je vet word dunner en de olie loopt eruit. Calciumcomplex heeft daar minder last van; die 'spons' is degelijker. Maar tegen de tijd dat het zover is heb je er waarschijnlijk toch al genoeg stof in zitten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vet voor Kogelomloopspindel en lineaire geleiding

Bericht door serum »

Heb er nog niet de minste studie van gemaakt qua vetten en olieen. Misschien interessant om toch eens wat in te verdiepen. Ik heb de handleiding van de producent van de rails gepakt en gekocht wat binnen specificatie lag. Die lithium gebaseerde voor de langzaamste en de olie omdat er een automatisch smeersysteem opzat die de viscositeit van vet niet helemaal zag zitten.

Of zo'n pot nou 4 of 50 euro kost. Als ik er een studie van een dag op kapot moet slaan om tot de conclusie te komen dat die van 4 ook had volstaan heb ik voor 46 euro een dag extra met mijn geliefden door kunnen brengen.. :mrgreen:
Plaats reactie