POM als aslager mogelijk ?

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door DaBit »

Zijn 2 DC-motortjes en een stukje elektronica niet handiger en mooier?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door serum »

Weet ik niet, ik denk dat hij met zijn voorgenomen werkwijze vooral een gouden excuus heeft om die 3d printer te kopen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door DaBit »

Werkt goed... Ongeveer zo ben ik ook aan de CNC-frees en draaibank gekomen :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door serum »

Precies, ik herken de hier toegepaste strategie. (ben geen haar beter)..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 12 aug 2020 14:54 Zijn 2 DC-motortjes en een stukje elektronica niet handiger en mooier?
Ik heb een heel mooi "swiss made" DC motortje met vertragingskastje van JVE overgenomen. Hij had er precies 1.
Hoe kom ik aan een andere ? :lol:
Antwoord: niet OF ik moet hem evt nieuw zien te kopen en dan zou het mij niet verbazen als er een bedrag van drie nummers voor de komma komt te staan.
Voor dat geld ga ik wel een andere constructie bedenken dan.

Maaruh 3D printer? Kun je daar ook al POM mee printen dan of welke onderdelen wilde je dan printen ?
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door Rocnc »

Maaruh 3D printer? Kun je daar ook al POM mee printen dan of welke onderdelen wilde je dan printen ?
Ik geloof dat ze het hier over een bekerhouder hebben die cruciaal is voor je bakkie koffie, dat onmisbaar is tijdens het uitdenken van de constructie waar je mee bezig bent. Voor zoiets is een 3d printer gewoon onvermijdbaar. :mrgreen:
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 12 aug 2020 15:39
DaBit schreef: 12 aug 2020 14:54 Zijn 2 DC-motortjes en een stukje elektronica niet handiger en mooier?
Ik heb een heel mooi "swiss made" DC motortje met vertragingskastje van JVE overgenomen. Hij had er precies 1.
Hoe kom ik aan een andere ? :lol:
Antwoord: niet OF ik moet hem evt nieuw zien te kopen en dan zou het mij niet verbazen als er een bedrag van drie nummers voor de komma komt te staan.
Voor dat geld ga ik wel een andere constructie bedenken dan.
moet het dan precies synchroon lopen?(encoders er op). En hoeveel koppel ongeveer, misschien heb ik nog wel wat liggen als je toch liever naar een 2 motoren oplossing gaat
Maaruh 3D printer? Kun je daar ook al POM mee printen dan of welke onderdelen wilde je dan printen ?
Maar tegen de tijd dat je daar achter bent heb je wel mooi die 3D printer staan. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door Kjelt »

Rocnc schreef: 12 aug 2020 16:35 Ik geloof dat ze het hier over een bekerhouder hebben die cruciaal is voor je bakkie koffie
:lol: met deze hitte trap ik overal in :mrgreen:
hugo stoutjesdijk schreef: 12 aug 2020 17:16 moet het dan precies synchroon lopen?(encoders er op). En hoeveel koppel ongeveer, misschien heb ik nog wel wat liggen als je toch liever naar een 2 motoren oplossing gaat
Nee hoeft niet perfect synchroon tijdens draaien alleen op de eindstand moet het links en rechts wel redelijk waterpas zijn. Toch makkelijker als het een enkele as en motor is, lijkt mij.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door DaBit »

Om die POM-vraag te beantwoorden: yup, dat spul kun je ook printen :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door HD13 »

Misschien even goed nadenken over de constructie.
As van 8-10mm aluminium 3mtr. lengte en een koppel 20-40N, denk dat je Nm bedoeld.
Stalen bout m8 8.8 kwaliteit zit al 25 Nm aantrekkoppel.
Iets met aanvoelen en klompen..... ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door DaBit »

Nee, zoals ik het zie wil hij een (projectie)scherm/doek omhoog en omlaag laten bewegen, en om dat ding uit te trekken tegen de weerstand van de oprolveer in heb je 20-40N aan kracht nodig.
Stel dat-ie tandriem/koord/whatever wieltjes gebruikt van 30mm effectieve diameter, dan is het 40N over een arm van 15mm, oftewel 0,6Nm.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door Kjelt »

Wat Dabit zegt klopt inderdaad een trekkracht van 20-40N geen koppel.
Maar bedankt voor het meedenken.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door HD13 »

Aha, begrepen.
Kun je geen buismotor van een zonewering gebruiken dan ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: POM als aslager mogelijk ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als het ophijsen betreft en een veer zorgt voor de spanning, kan er dus ook een tegengewicht zorgen dat de meeste kracht al niet meer nodig is, en er dus alleen een kracht nodig is voor verplaatsing.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie